• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av batteri?

masse52

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 128hk
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: I 6501 B
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elsystem
Hej på er HBK;are.
Jag har en undran. På mitt EBL99 block kan man välja mellan syrabatteri och gelbatteri. De så kallade AGM batterierna vilken klass tillhör dom? Vad ska man ställa in knappen på? Eller går det inte att använda sådana batteri?

Mvh :music-icon::music-icon::music-icon:Masse

Gunnar M.

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1845
Medlemskap
2025
Hej!
Har nyss ersatt mitt gel-batteri med ett agm-batteri. Skall enligt säljaren vara samma läge som för gel. Skillnaden är
tydligen med vilken spänning som batteriet laddas med.
Mitt har än så länge fungerat fint.
Gunnar M.

masse52

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2025
Hej Gunnar.
Tack för ditt svar. Du vet möjligtvis inte vad man ska ställa omkopplaren på.
Om det räknas som syrabatteri eller gel?

:music-icon::music-icon:Mats

Gunnar M. skrev:
Hej!
Har nyss ersatt mitt gel-batteri med ett agm-batteri. Skall enligt säljaren vara samma läge som för gel. Skillnaden är
tydligen med vilken spänning som batteriet laddas med.
Mitt har än så länge fungerat fint.
Gunnar M.

F

F.d. 25182

Guest
Jeg har tidligere kontaktet kundeservice hos Biltema vedr. AGM levert derfra. Her sies det klart at deres AGM skal lades med 14,7 volt spenning. Det vil si samme ladespenning som syrebatterier.
Jeg bruker disse batterier og har satt velgeren på blokken på "syre"
Fungerer utmerket, - men det forutsetter at laderen fungerer som den skal, altså går ned på vedlikeholdslading når batteriet er fullt.

masse52

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2025
Hej Frank
Så man kan säga att AGM batterier är samma som syrabatterier?
Bra att veta.
Ska köpa nya batteri.
Det får bli AGM istället för gel.

Tack
:music-icon::music-icon:Masse

frankf skrev:
Jeg har tidligere kontaktet kundeservice hos Biltema vedr. AGM levert derfra. Her sies det klart at deres AGM skal lades med 14,7 volt spenning. Det vil si samme ladespenning som syrebatterier.
Jeg bruker disse batterier og har satt velgeren på blokken på "syre"
Fungerer utmerket, - men det forutsetter at laderen fungerer som den skal, altså går ned på vedlikeholdslading når batteriet er fullt.

F

F.d. 58601

Guest
masse52 skrev:
Hej Frank
Så man kan säga att AGM batterier är samma som syrabatterier?
Bra att veta.
Ska köpa nya batteri.
Det får bli AGM istället för gel.

Tack

Har AGM som original batteri inställt på gel från fabriken o enligt Tyska Pro mobil skall det vara på gel om inte batteri fabrikaten nämner annat.
Hade på gel över 2 år men efter att läst vad som skrivs här så tänkte jag senaste sommar pröva med syre, efter 2 månader så bytte jag tillbaka till gel för jag upplevde att batteriet inte blev helt laddad med syre inst. spänningen sjönk förr. Efter det har jag haft på gel o är nöjd igen men det kan vara skillnader på olika märkens batterier det skrev även Tyska tidningen. Så här har jag upplevt det utan att mätt nåt annat än titta på panelen i bilen.

Leif

masse52

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
9379
Medlemskap
2025
Hej Leif.
Du ska ha tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag har bestämt mig för att använda AGM batteri. Inställningen på EBL blocket får bli GEL.
Tack ännu en gång alla kloka människor.

Mvh

Leifw skrev:
Har AGM som original batteri inställt på gel från fabriken o enligt Tyska Pro mobil skall det vara på gel om inte batteri fabrikaten nämner annat.
Hade på gel över 2 år men efter att läst vad som skrivs här så tänkte jag senaste sommar pröva med syre, efter 2 månader så bytte jag tillbaka till gel för jag upplevde att batteriet inte blev helt laddad med syre inst. spänningen sjönk förr. Efter det har jag haft på gel o är nöjd igen men det kan vara skillnader på olika märkens batterier det skrev även Tyska tidningen. Så här har jag upplevt det utan att mätt nåt annat än titta på panelen i bilen.

Leif

Toppen