• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Val av AC-lösning?

Denniz

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
26454
Medlemskap
2025
Hej, tänkte sätta in AC i Carthagon och undrar vad som är bäst: takmonterad eller inbyggd i bodelen?
Vilka fördelar resp nackdelar ser ni?
 
Takmonterad är enkel att montera, oftast bättre kylning, bullrig.

Golvmonterad, svårare montering, tystare, tar utrymme.
 
Jag har bara haft golvmodell i de husbilar jag haft, tycker det fungerar riktigt bra. Du har då möjligheten att dra utblås där du vill ha dem.

I vår XLI har vi Truma Saphir kört hela semestern på cool och det har fungerat ca 25 i bil vid 30+ ute (vid Medelhavet).
När vi kom hem efter en månad så skulle jag kolla något och hittade då att det finns 3 lägen och jag har kört på mitten så nästa år får jag nog ner tempen lite till.

Tror att vår bil är lite för stor för vår modell som har en max kyleffekt på 2000w.
I förra bilen var det inga problem att hålla 22 oavsett utomhus temperatur men så var bilen 2m kortare.

Mvh Andreas
 
Våran 9 m bil klarar inte att kyla mer än några grader mindre än ute med takmonterad ac. Dock räcker det. Vid 32 ute så känns 27 ganska lagom. Dessutom är jag extremt glad att den går att köra på 4A som som de hade på flera ställplatser i Italien.
 
Jag är mycket nöjd med vår golvmodel Truma safir. Den har varit ovärdelig i sommar . Utblåst såväl vi golv och i takhöjd. Ok. Den tar plats och väger men får ned temperaturen som i sommar från 33 gr ned till 22-25gr
Beror på vilken voylm man ska kyla ned.
 
Vi har samme bil med lik AC.
Hvis du kjører den på høyeste nivå [ 3] så kjøler den ned hele bilen.
Må selvsagt ha stor nok sikring for den tar mye strøm på nivå 3.
 
Vi har samme bil med lik AC.
Hvis du kjører den på høyeste nivå [ 3] så kjøler den ned hele bilen.
Må selvsagt ha stor nok sikring for den tar mye strøm på nivå 3.
Är inte så farligt.
Finns 3 lägen
1= cool low
2= cool
3= cool high

På bifogad bild ser du effekt och förbrukning i ampere.
 

Bilagor

  • IMG_20180813_174736.jpg
    IMG_20180813_174736.jpg
    2 MB · Visningar: 95
A/C??? På sommaren ska det vara varmt :)

Beror på var du befinner dig. Vi var fem veckor i Italien i sommar. Hade tänkt prova utan AC ett år. Efter några nätter med 35 grader i husbilen och 28 grader utanför mitt i natten, köpte jag och monterade en AC direkt när vi kom hem...
 
Jag har jobbat i en massa länder, främst i Afrika. Men i Irak hade vi 56 grader i skuggan (under dagtid). Jobbade på tak med antenninstallation, det var lite svettigt :-)
35 grader är blaha....
 
Jag har jobbat i en massa länder, främst i Afrika. Men i Irak hade vi 56 grader i skuggan (under dagtid). Jobbade på tak med antenninstallation, det var lite svettigt :)
35 grader är blaha....

Ja det känns väldigt relevant att känna till när man ska bestämma sig för AC eller ej i sin husbil.....
 
Vi har både en takmonterad dometic och en golvmonterad AC Truma Saphir. Den takmonterade är effektivare då kylan trycks ner uppifrån men bullrar mer. Därför är det Truman som går på natten. Det går att köra bägge samtidigt på 10 amp.
 
I förra bilen hade vi Dometic som fungerade bra men bullrade en hel del. I vår nya bil har vi monterar en Truma. Den går tystare samt att vi kan ställa den i ett nattläge där fläkten går på lågvarv. Visst, det hörs när aggregatet slår till men vi lyckas sova med ac;en igång.
 
Tillbaka
Toppen