• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad tycker ni om den här då?

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Vad tycker ni om den här då?

Lastluckan är i minsta laget vilket begränsar vad du tänkt att ha där. Kollade lastvikten (500kg) på fordondregistret. Ta reda på vad bilen väger som den står nu. Full vattentank väger ca 100kg/100L, cykelstället är för 4 cyklar som tillsammans väger minst 100kg & ev extrautrustning vars vikt inkräktar på vad som är kvar av lastvikten att utnyttja.

Bennie

F

F.d. 30146

Guest

Tack Bennsan!
Ska kolla upp detta med vikten, och vad tycker du om priset? Den har gått c:a 11.500mil, och enligt uppgift är den välvårdad, men det är väl något som alla säger förvisso.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om det ikke er noe galt med biler er dette en brukbar pris for denne bilen, Miller er et lavkost merke, tror nyprisen i 2002 var rund €40k i Tyskland.

F

F.d. 58882

Guest

Priset är väl varken bra eller dåligt. Om man skall jämföra & se om den är prisvärd med vad som finns på marknaden så är det inte lätt. Mycket annat spelar ju in, layout, skick, utrustning etc. Man kanske också skall tänka på att det är en import & som Knut riktigt säger ett lågprismärke.

Bennie,

F

F.d. 30146

Guest

Ja, jag kollade på transportstyrelsen och såg att den blev importerad 2012, men "alla" bilar, husbilar, motorcyklar har vid något tillfälle blivit importerade hit, och jag vet att det i annonser på bla blocket brukar stå svensksåld, vad det nu har med saken att göra?
Men visst, kan någon här på forumet ge en förklaring kring varför ett importerat fordon "ska ha" ett lägre försäljningspris än s.k svensksålda, ja då känns det ju som att man är i hamn med affären.
Tack så länge

Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Du kan inte köra med alla passagerare för då blir det överlast.
Den är importerad efter 1/1-2011 och har då den högre skatten på 7053kr/år.

Var det inte även känsliga växellådor upp till 2003-2004?

Det var ju inte så högt pris iofs.

F

F.d. 30146

Guest

Bengt-Åke!
Tack så hemskt mycket för upplysningen ang importdatumet/år kontra skatt, ja då blir det lätt att hålla sig för skratt:swoon: (rimmar ju dessutom)

Det är sådan här upplysning och hjälp som gör att jag är med i detta trevliga forum.

Och återigen, ett stort tack till Bengt-Åke Linder

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

En uppgradering till det bättre kom på sen årsmodell 2002. Lätt att se eftersom den har backen till vänster. Vet att den lådan även kan sitta den modell du har bild på som inte har facelift. Faceliftmodellen kom 2003 men modellerna här 2002/2003 går ihop lite.

F

F.d. 30146

Guest

Den blev såld till en lokal förmåga enligt säljaren, och hon bekräftade att årsskatten var 7053:-
Men jag undrar hur mycket skatten på den hade varit om den importerats innan 1/1 2011? Och varför har man bestämt att importreglerna ska vara så, alltså efter/innan 1/1 2011 vad gäller den högre/lägre skattesatsen?

F

F.d. 30146

Guest

Tack Esbjörn.
Alltså en uppskattad skillnad på drygt 2000:-, men hur motiverar man sådana skillnader, alltså från myndigheterna, bara för att den nu då råkade ha importerats efter 1/1 2011?
Är det någon som vet?
Nu är det förvisso som det är med den saken, och jag kan inte göra något åt den saken, men jag vill veta anledningen.

F

F.d. 30146

Guest

Ja som sagt, här kommer jag att lägga ut bilder på intressanta fordon, så vad tycker ni om den här då?
Fiat sharky L4 OBS FYND | Älvsborg

Tråkig situation försäljaren sitter i, och förmodligen går den iväg blixtnabbt.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Den har gått lite men milen har lite betydelse på en diesel. Husbilsvärderingen som firman påstås har givit är helt felaktig. Priset är högre än inbytespris. Det finns fortfarande prutmån tyvärr. Ev. Köpare har svårt för att inte säga näst intill omöjligt att bli av med sina objekt.

Marknaden sätter priset. Jag har erfarenhet från egna försäljningsförsök.
Det blev byte på firma istället!

F

F.d. 30146

Guest

Hej!
Jag pratade med han som äger HB:n, han ville inte gå ner mer i pris, han tyckte att det pris han satt är "lågt nog".
Han sa att ev kund kunde köpa den nu, för att sälja den till våren för betydligt mer (c:a 300.000:) varvid jag jag sa- varför gör du det inte själv?
Men han behövde pengar snabbt.

Vad ett ev inbytespris på den är, ja det vet inte jag? Och vad den s.k referensen (PR HUSBILAR I SOLLEBRUNN) anbelangar, så har ju det väldigt liten betydelse i sammanhanget.
Jag kan ju förstå att den firman värderat den till ÖVER 335000:- (som säljaren gör gällande i annonsen).
Kollar man deras prissättningsnivåer, ja då kan man ju tro att majoriteten av deras fordonspark är diamantbeströdda:wub:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Den har gått lite men milen har lite betydelse på en diesel. Husbilsvärderingen som firman påstås har givit är helt felaktig. Priset är högre än inbytespris. Det finns fortfarande prutmån tyvärr. Ev. Köpare har svårt för att inte säga näst intill omöjligt att bli av med sina objekt.

Marknaden sätter priset. Jag har erfarenhet från egna försäljningsförsök.
Det blev byte på firma istället!

Klart att miltalet har betydelse vid försäljning 3600 mil är lite, mera normalt hade väl 5000-7000mil varit.

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Miltalen har en liten betydelse men vid detta miltal är däcken inte bytta. Dock många år gamla. Service kommer vid 4000 mil.

Känner till en försäljning av motsvarande typ av bil som dock gått 9000 mil och var servad vid 8000 mil för drygt 5000 kr och hade nya däck , även bättre utrustad med solpaneler pris 205 000 kr.

F

F.d. 30146

Guest

Köp av Danskregistrerad husbil?
Låt säga att man äger en danskregistrerad husbil, och att man av någon anledning flyttar till Sverige och tar med sig husbilen, och registrerar den i Sverige, vad händer med skatten då, blir det den högre skatten då?
Alltså den högre skatten (7053:) som "inträder" om man tar in en husbil från t.ex Tyskland efter den 1/1 2011?

F

F.d. 30146

Guest

En till, och kom gärna med åsikter. Pris?? Eventuella märkesrelaterade problem, etc etc.

Säljaren gör gällande att man kan få ner skatten på den, han sa lite svävande- det var något papper som behövdes, och sen skulle man få den "lägre skatten"??
Skatten på den nu är 7053:- pga att den togs in i Sverige efter 2011.

Regnummer DFZ911

Fiat camper ducato 2,8 tdi -06 | Jämtland

Toppen