Sv: Vad tros om dessa solpanelerna
Många vill ha solceller i sina bilar.
Jag får det inte att gå ihop. Om man stannar på rastplats/camping, så har man ju alltid el inkopplad och därmed laddning. Är man ute och kör så laddas batterierna. Endast ute i vildmarkerna har man behov för extra laddning, om man stannar mer än 3 dagar utan att starta motorn. Tror inte heller att jag har några udda förutsättningar, har en 100Ah förbrukningsbatteri, ledlampor, kompressorkyl, men ingen TV...
Sådana där installationer brukar kosta kring 5 - 7 tusen kronor, och ger ofta bekymmer, ibland havererar en dyr batteri....
Så vad är vitsen med solfångare? Är det för att slipa el avgiften vid ställplatserna?

Efter rätt många år med husbil skulle jag vilja flika in med ett par kommentarer i all välmening Bigspender:
rastplats/camping, så har man ju alltid el inkopplad och därmed laddning
Måste man det? Vår bristfälliga framförhållning har flera gånger gjort att vi blivit strömlösa, att då svänga fram till en camping och bli mött med kommentaren att alla elplatser är fullbokade är ingen hit, men visst, det hade gått att planera bättre med förbokning/frihetsberövning.
Är man ute och kör så laddas batterierna.
Helt korrekt och jag har gjort anpassningar för att få till det effektivt.
Men,,, varför ställas inför så konstiga val?
Fru: Oj vilket fint ställe, här stannar vi!
Man: Tyvärr, vi har bara åkt tre mil idag och vi bör åka minst ett par timmar till innan vi stannar igen... Helst tre.
Endast ute i vildmarkerna har man behov för extra laddning, om man stannar mer än 3 dagar utan att starta motorn
Jag har behov av extra laddning varje dag, även i storstäder och så länge batterierna är välfyllda behöver jag inte bekymra mig.
Tror inte heller att jag har några udda förutsättningar, har en 100Ah förbrukningsbatteri, ledlampor, kompressorkyl, men ingen TV...
Här ligger vi lika, Jag har ett 95 Ah förbrukningsbattteri, några ledlampor, kompressorbox och ingen Tv, men jag har en snabbladdare till barnens RC-bilar, en laptop, troligen fem telefoner, nån eller ett par plattor och lite annat som hela tiden drar en smula ström, inget som bekymrar mig under en normal svensk sommar eftersom batteriet tycks vara väl laddat runt lunch eller en stund senare in på eftermiddagen.
Jag tror banne mig att jag hade klarat mig utan generatorladdning den senaste sommaren, men kopplar man bort den sladden blir det väl fyra veckor med regn under semestern.
Sådana där installationer brukar kosta kring 5 - 7 tusen kronor, och ger ofta bekymmer, ibland havererar en dyr batteri....
Jag vet inte vad det kostar, jag köpte mina paneler för 1200 spänn begagnade (200w) Mppt hade jag redan via mina förberedelser för bättre laddning med cteks dual (17-1800 på rea)
Helt bekymmersfritt på min husbil än så länge och samma sak med en tidigare husbil vi hade.
Batterier dör i vilket fall, oavsett pris, och mitt fall brukar det vara slarv och nonchalans som knäcker dem.
Är det för att slipa el avgiften vid ställplatserna?
Vet inte om elavgifter har någon inverkan för min egen del men som sagt, jag har blivit nekad el för att det helt enkelt är slut på uttag, jag har sett elinstallationer där jag vägrat stoppa in min sladd, jag har genomgått de olika faserna i humörväxlingar likt sinuskurvor när strömmen kommer och går, jag har haft fel elkontakt, för kort sladd, sladden ligger hemma (bredvid adaptern) Husbilsgrannar tycker att de behövt strömmen bättre än mig och helt enkelt snott mitt uttag...
Så vad är vitsen med solfångare?:
Frihet och fler valmöjligheter!
mvh jocke
Tillägg, ni kanske märker att jag inte är en vintercampare.