• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad tar du med dig ifrån Sverige när du skall till Medelhavet?

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej alla vänner!

Ni som har varit flera gånger vid Medelhavet och är där en vinter.

Vad "bunkrar" ni upp med i Sverige? Där den svenska kvalitén är högst eller priset är mest fördelaktigt.
Jag har läst i andra forum att några köper tandkräm, toa - & hushållspapper, specialkost som t.ex. vegan, laktosfritt mm.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Några paket kaffe att börja med men sen fungerar det lika bra med spanskt kaffe. Gillar du att göra ättiksinläggningar kan det vara bra att ta med en flaska ättika som kan vara svårt att hitta. Allt annat finns i princip att köpa lika bra och oftast billigare. Speciella svenskvaror kan man ofta hitta på Ikea eller skandinaviska butiker.
 

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
När det gäller att hitta svenska produkter så kan jag tipsa om nordictemptations.com som har sin affär på 25 Rue Vauban i Antibes, precis vid ett torg som för övrigt brukar vara tillställning för marknad. Sari och Jarmo har där en väldigt trevlig butik som säljer diverse svenska och finska delikatesser. Har du tur kan du köpa nybakade kanelbullar.

Men som bidrag till frågeställningen blir det lite av varje såsom surströmming, kaviar, tubost och diverse veganska/vegetariska produkter (bland annat anammafärs).
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.664
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Rårörda lingon, gelé, inlagda rödbetor och gurka. Nyponsoppa är ett måste för mig. Finns som färdig men måste även kompletteras som pulver för att det ska räcka i minst sex månader. Gevalia kaffe så det räcker. Kaviar. En del av dessa produkter finns att köpa men då till mycket dyrare pris.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack alla för era förslag.

Smaken är ju olika och vad vi prioriterar. Utrymmet i HB är begränsat. Naturligtvis köper jag i princip allt i främmande land. Men vissa saker finns ju bara i Sverige eller på IKEA eller speciella "svenska" affärer.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Efter 8 vintrar i Spanien har vi lärt oss att nästan allt finns att få tag på i Spanien. Skall man ha vissa varumärken ex Kalles kaviar får man ta med sig.
Bra kaffe finns, havregryn finns ansjovis finns (men dyr) lingonsylt finns (svensk) Knäckebröd finns (men dyrt) Sill finns men inte svensk, utom i på IKEA och vissa svenskbutiker, osv, osv
Vi tar med oss ansjovis, knäckebröd, soldatens ärtsoppa senap och något mer som jag inte kommer ihåg nu.
 
Toppen