• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad skulle ni gjort?

ALLKA

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6278
Medlemskap
2026
Vi har nyligen köpt en dyr större och begagnad husbil av årsmodell -18 rubricerad rubricerad av säljaren som "Mycket gott skick".

Väl hemma vid genomgång av all dokumentation upptäcktes att Serviceboken var helt blank!! Detta trots att företaget via sin varudeklaration deklarerat "Ja" för Serviceboken vilket vi tolkade som att tillverkarens Serviceprogram hade följts och dokumenterats (definierade omdömmen i deklarationen är "N", "F", "O", "EJ) dock inte Ja!

Säljaren skickade med en 12månaders garanti från Fragus som vid fel ej kan nyttjas då komplett ifylld servicebok ovillkorligen krävs.

Vi har krävt prisavdrag i form av 10% återbetalning av köpeskillingen då vetskapen om detta förhållande borde vara grund för prutning, samt skriftlig garanti på garantiansvar alternativt hävning av affären.

Säljaren avfärdar vårt återbetalningsanspråk och eventuell hävning och menar att ofullständig Servicehistorik är mycket vanligt inte har någon prispåverkan alls samt att de påstår att utförd service under 7år med delmomenten 2 oljebyten, 1 bränslefilterbyte (kvitto finns) och ett kamremsbyte (ej kvitto) är fullgott. De menar att JA i deklarationen endast avsåg att serviceboken fysiskt finns!

Säljaren medger inte några fel i varudeklaration eller försäljning och erbjuder som goodwill en stor service och villighet att iklä sig det garantiansvar som inte Fragus eller Försäkringsbolag vill ta. Vi lutar åt att avböja erbjudandet och driva hävning av affären.

Har ni någon egen erfarenhet av liknande ärende?
Vad tror ni om våra chanser?
Hur hade ni agerat?

varför kollar du inte såna grejor innan du köper.
det så dags att komma i efterhand
du har ju köpt bilen, o i mina ögon godkänt bilen o allt där omkring
så det får du svälja
så ut o njut av din nya husbil
o nästa gång vet du att man ska kolla ALLT o inte lite på säljaren

En icke komplett eller ej ifylld servicebok, räknas som saknad servicebok, så stå på dig mot säljaren, skriftligt, dokumentera allt.
Nästa steg blir som Pålle skriver ARN.

Tråkigt , som flera skriver kontakta ARN, om den inte gått så långt är det inte många servicar gjorda, Vet du om kamremsbyte är gjort pga ålder inte mil då, om det är kamrem, Besiktningspapper

Service kan ju vara gjord utan servicebok. Det kanske finns en fakturasamling på utfört arbete. Kontakta tidigare ägare.

varför kollar du inte såna grejor innan du köper.
det så dags att komma i efterhand
du har ju köpt bilen, o i mina ögon godkänt bilen o allt där omkring
så det får du svälja
så ut o njut av din nya husbil
o nästa gång vet du att man ska kolla ALLT o inte lite på säljaren
Det är mycket att kolla och säljaren har ett lagstadgat upplysningsansvar som man ska kunna lita på, då kollar man det som det inte finns upplysning om. Jag antar att du alltid kollar maten så inte restaurangkocken ger dig något dåligt

Jag har alltid ringt tidigare ägare då jag köpt begagnade bilar, har alltid blivit bra bemött
Visst men det har säljaren gjort och endast fått det jag redovisat ovan men ingen service. Jag tänker att säljaren bör ta fulla ansvaret för hur en kund tolkar innebörden av servicebok JA.

Växellådsoljor ska kollas varje år, bromsolja bytas vartannat år och bränslefilterbyte vartannat
På FIAT är det full service vartannat år, så din bil borde varit på 3 service,samt ett kamremsbyte, sedan ev. fuktkontroll och du har garanti på detta också.
Växellådsolja ingår inte i service ,däremot service på eventuell robotlåda

På FIAT är det full service vartannat år, så din bil borde varit på 3 service,samt ett kamremsbyte, sedan ev. fuktkontroll och du har garanti på detta också.
Växellådsolja ingår inte i service ,däremot service på eventuell robotlåda
Det är robotlåda. Fukttesterna är ok.

Jag vet inte hur det var på 2018 års modell. Jag har en Fiat 21:a byggd i oktober 20. Det finns ingen servicebok till den. Inte heller till min personbil från 2017. Jag får kvitton efter varje service som är upp till mig att spara. Men de auktoriserade verkstäderna ska kunna skriva ut vad som har gjorts genom åren. Såvida inte de du köpt den av är en Fiat Professionell-verkstad så kanske du kan kolla med en sådan.

Jag vet inte hur det var på 2018 års modell. Jag har en Fiat 21:a byggd i oktober 20. Det finns ingen servicebok till den. Inte heller till min personbil från 2017. Jag får kvitton efter varje service som är upp till mig att spara. Men de auktoriserade verkstäderna ska kunna skriva ut vad som har gjorts genom åren. Såvida inte de du köpt den av är en Fiat Professionell-verkstad så kanske du kan kolla med en sådan.
Till denna finns en servicebok som inte fyllts i

Tillbaka
Toppen