• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall hända med Smygehuk?

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Att vänta på ett rättsfall verkar ju ta tid. Rättsvårdande instanser vill inte ta i campingfrågan med tång ens. Alla rapporter om olaga camping skrivs omedelbart av. JO verkar inte heller intresserad. Absolut skulle ett initiativ från någon husbilsorganisation kunna ha effekt. Dock verkar inte HBK vara denna organisation.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Om parkeringsplatsägaren skyltar med P och tillägg camping förbjuden borde det innebära att parkering är tillåten men inte campingbeteende. Om övernattning vill förhindras kan man ju skylta med P-förbud för PB2 nattetid
 

Bilagor

  • upload_2018-7-5_16-9-22.png
    upload_2018-7-5_16-9-22.png
    18,4 KB · Visningar: 13
D

Deleted member 11118

Guest
Praxis betyder ungefär "oskriven regel".

Begreppet är vanligt inom juridiken och uttrycks då som "rättspraxis". Rättspraxis innebär t.ex. att Högsta domstolen har avgjort i ett mål att en lagparagraf skall tolkas på ett visst sätt, och alla efterkommande rättegångar som har att bedöma överträdelsen av samma paragraf, skall tolka paragrafen på samma sätt som Högsta domstolen gjort.
 
F

F.d. 54123

Guest
Om parkeringsplatsägaren skyltar med P och tillägg camping förbjuden borde det innebära att parkering är tillåten men inte campingbeteende. Om övernattning vill förhindras kan man ju skylta med P-förbud för PB2 nattetid

Resultatet av campingbetendet på Mora kommuns parkeringsytor blev helt enkelt att parkering nu endast är tillåten mellan 06.00 och 24.00....
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Om vi nu ska fördjupa oss ytterligare i juridiska frågor vill jag mena att det Lassej beskriver kallas snarare prejudikat. Dessutom är hovrättsdomar prejudicerande, men så långt kommer ju inga campingärenden. Prejudikat kan betraktas som "rättesnöre" för hur liknande fall ska bedömas.
 
F

F.d. 24550

Guest
Det är få ord jag tycker så illa om som campingbeteende. Det är så nedlåtande och föraktfullt och antyder att den som använder sig av ordet anser sig vara överlägsen - högmod! Vi har alla campingfordon, det står i registreringsbeviset - och vad är ett sådant fordon avsett för? Ordet camping har haft olika betydelser i olika tider och är inget juridiskt begrepp. Satsa ni skattebetalarnas pengar på att hävda er tveksamma rätt. Själv väljer jag ställen där jag är välkommen med min husbil. Något annat trivs jag inte med. Jag har inte husbil för att utmana och provocera. I en annan tråd kom det fram att "campingbeteende" är helt OK, bara ingen ser det. Hyckleri, säger jag! Det behövs ingen domstol för att avgöra saken, andemeningen är redan klar och förstår man inte det så är det nog man själv som har problem.
 
F

F.d. 54123

Guest
Det är få ord jag tycker så illa om som campingbeteende. Det är så nedlåtande och föraktfullt och antyder att den som använder sig av ordet anser sig vara överlägsen - högmod! Vi har alla campingfordon, det står i registreringsbeviset - och vad är ett sådant fordon avsett för? Ordet camping har haft olika betydelser i olika tider och är inget juridiskt begrepp. Satsa ni skattebetalarnas pengar på att hävda er tveksamma rätt. Själv väljer jag ställen där jag är välkommen med min husbil. Något annat trivs jag inte med. Jag har inte husbil för att utmana och provocera. I en annan tråd kom det fram att "campingbeteende" är helt OK, bara ingen ser det. Hyckleri, säger jag! Det behövs ingen domstol för att avgöra saken, andemeningen är redan klar och förstår man inte det så är det nog man själv som har problem.

Har du bannlyst dig själv och din husbil från alla parkeringar???
 
F

F.d. 54123

Guest
Smygehuk eller Mora kvittar då det enbart handlar om mångas behov av att binda ris åt egen rygg i ren fåfänga....
 
F

F.d. 55528

Guest
P-förbudet är glasklart. Men vad är camping och när campar man vad är definitionen för camping. Vad jag vet så har den frågan inte testats i domstol i Sverige, därför kan det vara svårt att svara kategoriskt.

Tror inte att ett domstolsutslag skulle bli gynnsamt för oss husbilister. Bättre att vi slutar med tjafset om att vi "bara parkerar" och lär oss förstå och respektera att den som sätter upp en skylt med camping förbjuden inte vill att man övernattar varken i husvagn, husbil, tält eller annan typ av fordon/utrustning

TommyQ
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Tydligen finns det många medlemmar som tycker att det är OK att strunta i sådana här förbuds märken.
Vi tänkte stanna och fixa lite fika på den här platsen men när vi såg att det förbud mot parkering då åkte vi vidare.

Visa bilaga 154599
Jag står på denna plats i Östersund nu och det är många fler husbilar av olika nationaliteter som parkerat här.
Kollade innan vi parkerade igenom gällanderegister för lokala trafikföreskrifter i Östersund hos Transportstyrelsen och det finns inget registrerat för detta p-förbud som nu är gällande.
Troligen har kommunen "glömt" att ta bort p-förbudstavlorna efter ett tidigare gällande förbud.
Inte heller finns något gällande campingförbud i kommunens ordningsföreskrifter på platsen eftersom platsen inte inkluderats som offentlig plats i bilagan.
Såg även någon som blivit bötfälld 2015 för parkeringsförseelse och som fått tillbaka sina pengar eftersom förbudet inte gällde.
Stor förvirring efter felaktiga p-böter – pensionärer på Jamtli drabbade

Dessutom används platsen för parkering av lastbilar tillhörande ett gästande tivoli.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är få ord jag tycker så illa om som campingbeteende. Det är så nedlåtande och föraktfullt och antyder att den som använder sig av ordet anser sig vara överlägsen - högmod! Vi har alla campingfordon, det står i registreringsbeviset - och vad är ett sådant fordon avsett för? Ordet camping har haft olika betydelser i olika tider och är inget juridiskt begrepp. Satsa ni skattebetalarnas pengar på att hävda er tveksamma rätt. Själv väljer jag ställen där jag är välkommen med min husbil. Något annat trivs jag inte med. Jag har inte husbil för att utmana och provocera. I en annan tråd kom det fram att "campingbeteende" är helt OK, bara ingen ser det. Hyckleri, säger jag! Det behövs ingen domstol för att avgöra saken, andemeningen är redan klar och förstår man inte det så är det nog man själv som har problem.

Visst kan det stå campingfordon i registreringsbeviset men en husbil kan delas in i olika kategorier vid olika tillfällen.
Vår husbil (3,7ton) är när den skall parkeras en Pb2, när skatten skall betalas är det en vanlig personbil och när den skall besiktigas är det en tung lastbil.

Vad gäller campigförbudsskyltar är säkert ett flertal av dem uppsatta i avsikt att hindra vissa grupper att upprätta lägerplatser.
I höstas stannade vi på en grusplats vid en mindre väg när det var mörkt och efter en stund kom markägaren förbi och vi stod och talade om allt möjligt en bra stund och sen körde han vidare.
På morgonen när det ljusnat såg vi en stor skylt med "campingföbud", den hade vi inte sett i mörkret.
I det här fallet ville nog markägaren bara kolla vem det var som kommit till platsen, han brydde sig uppenbarligen inte om att vi stod där då han inte nämnde ett ord om campingföbud.
Hade vi sett skylten när vi kom hade vi dock inte stannat där.
 
Toppen