• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska vi välja?

HåkanJ

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Lomma
HBK-Nr
32937
Medlemskap
2023
Vi har precis blivit med husbil.
Beställt en ny som är 299 cm hög. Vi ska komplettera den med klimatanläggning typ AC. Vi kommer köra ner i till medelhavsområdet någon gång. Vår undran är om höjden räknas på 299cm eller 299 cm plus ca 26 cm ( inklusive klimatanläggning) När man kör på betalvägar?
Ska man istället kompletterar med en som monteras i typ garaget eller liknande. Har höjden på fordonet någon stor ekonomisk betydelse?
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Har aldrig hørt om betaling efter højde, kun efter længde.

Naturligvis kan der være højdeproblemer på en færge.

Men eller er højden kun vigtig, når du kører under en lav bro ;)
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Tänk på att det hindrar dig på ganska många ställen (broar/ tunnlar) om du är över 3m förra bilen var 2.99 nuvarande 3.05 men i verkligheten 3.12. Sätt AC i mellangolvet eller garaget
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Hur är det i sydeuropa? Elbrist, säkrat med 6A och lägre? Det är ganska många år sedan jag var vid Medelhavet så det kanske har ändrat sig men då var det ofta så dåligt med kapacitet att det inte gick att köra med stora belastningar på elstolpen.
Det var skugga markis och en kraftig fläkt i takluckan som gällde.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
I vor første autocamper havde vi en ventilator som denne monteret i en luge over kogepladsen (spisen?):


Den kan blæse begge veje, altså både ud og ind.

Vi brugte den både som emfang og som ventilator i al almindelighed.

Når det var varmt om natten kørte den på lav hastighed næsten lydløst og gav et behageligt indklima når vi skulle sove. Og vi behøvede ikke at bekymre os om nok ampere.

Desuden gav den ikke problemer med naboerne, da den som sagt var næsten lydløs.

Desværre har vor nuværende camper ikke den løsning, men hvis vi får et problem med varme, så bliver det et nyt hul i taget og en tilsv arende ventilator.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Vi har precis blivit med husbil.
Beställt en ny som är 299 cm hög. Vi ska komplettera den med klimatanläggning typ AC. Vi kommer köra ner i till medelhavsområdet någon gång. Vår undran är om höjden räknas på 299cm eller 299 cm plus ca 26 cm ( inklusive klimatanläggning) När man kör på betalvägar?
Ska man istället kompletterar med en som monteras i typ garaget eller liknande. Har höjden på fordonet någon stor ekonomisk betydelse?
Jag håller med inlägg #4. Vi har varit i sydeuropa många gånger, dock inte under högsommaren. Har aldrig saknat AC. En Kabe TM vi hade var fö utrustad med AC, den testade vi, men använde aldrig. Den väsnades dessutom väldigt störande.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Bättre lösning är en taklucka typ FantasticVent e.d. En fläkt som ventilerar ur luften räcker i de absolut flesta fallen och är dessutom tystare. Vi hade en AC i förra Kabe'n men det gick inte att vara i bilen när den var på. Och vi använde den aldrig...
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vår HB är 2,99 m hög med tandemhjul. Jag åker då på den höga taxan när vi kör på franska betalvägar, men det brukar gå att pruta om man trycker på serviceknappen och säger "autocamper" då rasar det ner till taxa 2.
En dam ville inte ge sig och sa att bilen var över 3 m hög. Jag sa då att det var TV-antennen som gjorde den för hög. "Jag ser det i kameran" sa hon och sänkte priset. :bock:
Om det går att göra sammaledes med en "klump" som en takmonterad A/C tvivlar jag på. :msn_dontknow:
 
Toppen