• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.246
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Om du funderar på en Rapido ska du titta på modellerna med dubbelgolv (df) eftersom du ska använda bilen även på vintern. Vi är myckert nöjda med vår 9087df av 2007 års modell.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Ja go vänner.......

I helgen bär det av. Har fastnat för en Frankia i 8000 (Mercedes 156 hk).
Håller den utlovat skick och inga överraskningar dyker upp så blir det affär.

Någon som har erfarenhet av dessa bilar???

Insteget till förarplatsen skall enligt uppgift vara en svag punkt.
Något mer måste det ju finnas som är värt att va vaksam på =)
MVH/Jimbo
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Vi har köpt en Carthago C-line och den är med lång bäddar och sänkbar säng fram.Vi är väldigt nöjda med den då det även är bra last kapacitet så vi klara oss för överlast.
Berra
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Grattis! Va kul, hoppas ni blir nöjda =)

Var det hos Bengt?
Om det va deras demo C-line 48, så har jag kört er bil =)
 
Senast redigerad av en moderator:
E

ernst2169

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Ok.

Finns tyvärr flera handlare som gör allt....tills affären är klar, sen byter de skepnad :-(

Såg att ni har en Frankia. Är ni nöjda med bilen?
Något man bör tänka på gällande Frankia?

MVH/
Jimbo

Hej Jimbo.
Ja vi är nöjda med vår Frankia och det blir säkert en Frankia nästa gång också men då kommer vi, med största sannolikhet, att handla hos Forsbergs Fritidscenter som är generalagenter för Frankia i Sverige.

Mvh
Ernst
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Var och en skryter över sin vattgöt,självklart.
Om en 4-sesångs bil är aktuell minskar utbudet snabbt!!!.
Tro inte försäljare och föregående ägare om hur ypperliga egenskaper deras bilar har.
Du nämde Frankia med problem med förardörren,har ingen erfarenhet av den men däremot vår ,i en integrerad används förardörren bara när jag tankar och fyller vattan.
En annan sak om det är en Fiat kolla om FRAMFJÄDRARNA ÄR UTBYTTA MOT STYVARE,
om inte en affär på ca; 10 000;- som är ett måste för att få en komforttabel bil-
Mvh Bernt
icon14.gif
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Grattis! Va kul, hoppas ni blir nöjda =)

Var det hos Bengt?
Om det va deras demo C-line 48, så har jag kört er bil =)

Ja det var den vad tyckte du,den går bra,och är vad vi ville ha.Den har nu gått 1200 mil utan problem.

Berra

 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Hej, jag läste i ett test i ngn av de senaste h-biltidn. en viktig detalj som dom hade som jmf -matrial. Det jag fastnade för var MB stora motorn med aut-låda drog hör o häpna 1.80liter/mil. för mej låter detta väldigt mkt. men inte desto mindre viktigt mvh kent
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Detta 1,8 låter väldigt mycket!

Vi har nu kört c:a 2500 mil med vår Mercedes 3.0 (6-cyl) med automatlåda, Carthago I44 -08, drar mellan 1,09 och 1,25, beroende på hastigheten och körsättet. Vi är jättenöjda med motorn och växellådan, tyst, stark och smidig.....

hälsning
jyrki
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Hej
Har du kollat in de Svensktillverkade husbilarna de är ju utrustade just för "vårat" klimat.

/Vidhem
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Nu är det klart! =)

Är numer ägare till en Frankia i 800 FD Luxury Class, svensksåld, 850 mil!

För att göra en lång historia kort.....

Jag hade lagt bud på en Frankia i8000 (Mercedes) i Göteborg! Kom överrens med säljaren och erlade en handpenning för att objektet skulle finnas kvar för påseende.
Bilen skulle enligt den privata säljaren vara MYCKET fin och välvårdad. Korten jag erhöll per mail sade inget annat heller....

Nåväl, i lördags klev hela familjen upp 04:00 för att åka till Göteborg! Förväntansfulla till bristningsgränsen!!! Förutom familjemedlemmarna följde även mina kompisar "Bollmann" och "Clas Ohlson" med (fuktmätare) samt köpeskillingen i handsfacket.
Runt lunchtid sammaträffade vi med säljaren på dennes hemadress.

Han påvisade bilen, pratade sig varm om alla tillbehör såsom Safariroom, nya GPS:en för 5000:- mm.mm
På frågan: Vad TYCKER du, visst är den fin? Kunde jag bara svara......nja.......
Märken överallt i inredningen, smutsigt och fläckigt, luktade starkt av WC-kem.... m.m...m.m...

Sen var det dags att fika. Efter fikat passade jag på att ta en grundligare syning av objektet:

* 1 st Snedslitet däck fram, (bedömning 2X) mönsterdjup för litet
* 25 - 30 % fukt i höger främre golv + mjuk (20 x 10 cm)
* 40 % fukt i vänster främre snickerier ca 10 cm från golv vid insteg, golvskiva bytt och inkletad med silicon (ser ut som en 9-årings verk)
* Skorsten till spisfläkt spräckt, 32 % fukt i tak runt skorstensgenomföring
* Vid varje sidomarkeringslykta, på insidan, uppmättes mycket höga fuktvärden i golv och vägg,
* m.m, m.m,

Ringde och konsulterade med en god vän som är erfaren i branchen och beskrev skadorna......

Påtalade dessa brister för säljaren som initialt inte litade på mitt instrument, Mätte områderna med "Bollmann" och fick samma utslag +/- 2 % (Clas Ohlssons grejjer funkade bra)

Klargjorde att affär inte var aktuellt och fick tillbaka min inbetalade handpenning.
Säljaren sa:" Hur mycket vill du betala för den som den står nu?"
Glöm det sa jag!!!! Min bekant rådde mig att bjuda halva priset....då hade det kanske varit värt att ta tag i objektet men jag orkade inte ens......

Barnen grät och satt i bilen, frun va besviken, jag ledsen och förbannad så in i h.e.l...t.e!!
Här har man åkt 50 mil HELT i onödan och säljaren bara säger "det där visste jag inte om"...

Vänder man på resonemanget....redan när mina "varningsklockor" började ringa..

*Varför skickar man med en "sprillans", löstagbar GPS för 5000:- och talar sig var för denna?????
*Fokuserar på all kringutrustning och hur bra bilen är att köra...etc...

Jag startade inte ens bilen utan åkte därifrån med ett nedstämt sinne och snörvlande barn...
Säljaren uppger att han inte kände till problemen, förutom området som var "åtgärdat" vänster fram.

Nåja, styrde vår kosa mot IKEA i Göteborg för att aggresions-shoppa =)

Tanken slog mig att jag skall ringa till säljaren av den andra bilen jag varit intresserad av nu när vi ändå var ute i köptagen. Visst det var 35 mil till att åka söderut men......

Nu är vi äntligen hemma med en riktig pärla som endast rullat 850 mil!

Just nu känns det som att det ändå finns en mening med det mesta...

Tänker och fasar för den stackare som åker och köper 1:a objektet och inte hittar alla fel direkt.......

VILL med dessa rader framföra mitt TACK för alla bra inlägg samt de meddelanden jag fått av forumanvändare.
Nu kan jag massor om Frankias känsliga punkter!!!!

TACK/
Jimbo
 
Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Ja det var den vad tyckte du,den går bra,och är vad vi ville ha.Den har nu gått 1200 mil utan problem.

Berra

Jättesnyggbil som gled fram längs vägen. 3,0:an gjorde ett bra arbete. Planlösningen var superb sånär som på soffgruppens innersta passagerare. Varför stoppa benen i en låda???? Varför gör inte Carthago som Hymer och integrerar locket i dynan. Bort med dynan och så har passagerare fötterna på golvet utan kvarvarade väggar. (L-soffan)

När jag testade bilen hade den nog en dålig dag, Mycket av inredningen hände på "tre/kvart" och skramlade, luckor gick inte att låsa eller tillsluta, duschväggens fäst-stropp var ursliten ur väggen, handtaget till toan låg i delar på golvet, flisor saknades ur de nedersta skåplådorna i köket, etc....

( det var den vita Chick C-Line i48 med 3,0 de hade i juli/augusti)

Men har de gett bilen lite omsorg och åtgärdat småfelen är det med stor sannolikhet en underbar bil =)

MVH/
Jimbo
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 297

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Vi tycker eftersom Ni åker med husbilen året runt. Så titta på En Detleff isprit i 7910 En toppenbil med dubbelgolv med vattenburen värme i golvet samt långbäddar bak i bilen samt att det går att göra till en bred dubbelsäng som tre st kan ligga bak. Sedan är den helintrigerade. Samt en stor dubbelsäng fram som går att sänka ner fram där två kan ligga. Samt att det går att bädda ner i sittgrubben. Sedan är det ett stort garages som man får in massa saker. Så vi tycker Ni tittar på de olika märkerna på Elimia Mässan i Jönköping för dom har ett större utbud av märken samt bilar än Kista har. Lycka till att hitta det märket Ni är inne på. Kan bara säga vad vi tycker att Detleff är en kvalitetsbil i våra ögon fast den är dyr men det är ju alla bilar om man ska ha en riktig vinterbil samt en lite större för man är flera i familjen. Jag har hört att Carcago är ännu dyra än Detleffen och sämre men det är bara som vi har hört ryktas om på omvägar. Hoppas Ni hittar det rätta märket och den utrustning Ni är ute efter.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Nu är det klart! =)

Är numer ägare till en Frankia i 800 FD Luxury Class, svensksåld, 850 mil!

För att göra en lång historia kort.....

Jag hade lagt bud på en Frankia i8000 (Mercedes) i Göteborg! Kom överrens med säljaren och erlade en handpenning för att objektet skulle finnas kvar för påseende.
Bilen skulle enligt den privata säljaren vara MYCKET fin och välvårdad. Korten jag erhöll per mail sade inget annat heller....

Nåväl, i lördags klev hela familjen upp 04:00 för att åka till Göteborg! Förväntansfulla till bristningsgränsen!!! Förutom familjemedlemmarna följde även mina kompisar "Bollmann" och "Clas Ohlson" med (fuktmätare) samt köpeskillingen i handsfacket.
Runt lunchtid sammaträffade vi med säljaren på dennes hemadress.

Han påvisade bilen, pratade sig varm om alla tillbehör såsom Safariroom, nya GPS:en för 5000:- mm.mm
På frågan: Vad TYCKER du, visst är den fin? Kunde jag bara svara......nja.......
Märken överallt i inredningen, smutsigt och fläckigt, luktade starkt av WC-kem.... m.m...m.m...

Sen var det dags att fika. Efter fikat passade jag på att ta en grundligare syning av objektet:

* 1 st Snedslitet däck fram, (bedömning 2X) mönsterdjup för litet
* 25 - 30 % fukt i höger främre golv + mjuk (20 x 10 cm)
* 40 % fukt i vänster främre snickerier ca 10 cm från golv vid insteg, golvskiva bytt och inkletad med silicon (ser ut som en 9-årings verk)
* Skorsten till spisfläkt spräckt, 32 % fukt i tak runt skorstensgenomföring
* Vid varje sidomarkeringslykta, på insidan, uppmättes mycket höga fuktvärden i golv och vägg,
* m.m, m.m,

Ringde och konsulterade med en god vän som är erfaren i branchen och beskrev skadorna......

Påtalade dessa brister för säljaren som initialt inte litade på mitt instrument, Mätte områderna med "Bollmann" och fick samma utslag +/- 2 % (Clas Ohlssons grejjer funkade bra)

Klargjorde att affär inte var aktuellt och fick tillbaka min inbetalade handpenning.
Säljaren sa:" Hur mycket vill du betala för den som den står nu?"
Glöm det sa jag!!!! Min bekant rådde mig att bjuda halva priset....då hade det kanske varit värt att ta tag i objektet men jag orkade inte ens......

Barnen grät och satt i bilen, frun va besviken, jag ledsen och förbannad så in i h.e.l...t.e!!
Här har man åkt 50 mil HELT i onödan och säljaren bara säger "det där visste jag inte om"...

Vänder man på resonemanget....redan när mina "varningsklockor" började ringa..

*Varför skickar man med en "sprillans", löstagbar GPS för 5000:- och talar sig var för denna?????
*Fokuserar på all kringutrustning och hur bra bilen är att köra...etc...

Jag startade inte ens bilen utan åkte därifrån med ett nedstämt sinne och snörvlande barn...
Säljaren uppger att han inte kände till problemen, förutom området som var "åtgärdat" vänster fram.

Nåja, styrde vår kosa mot IKEA i Göteborg för att aggresions-shoppa =)

Tanken slog mig att jag skall ringa till säljaren av den andra bilen jag varit intresserad av nu när vi ändå var ute i köptagen. Visst det var 35 mil till att åka söderut men......

Nu är vi äntligen hemma med en riktig pärla som endast rullat 850 mil!

Just nu känns det som att det ändå finns en mening med det mesta...

Tänker och fasar för den stackare som åker och köper 1:a objektet och inte hittar alla fel direkt.......

VILL med dessa rader framföra mitt TACK för alla bra inlägg samt de meddelanden jag fått av forumanvändare.
Nu kan jag massor om Frankias känsliga punkter!!!!

TACK/
Jimbo

Det blev ju en sån här =)... Med dubbelgolv!
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Jättesnyggbil som gled fram längs vägen. 3,0:an gjorde ett bra arbete. Planlösningen var superb sånär som på soffgruppens innersta passagerare. Varför stoppa benen i en låda???? Varför gör inte Carthago som Hymer och integrerar locket i dynan. Bort med dynan och så har passagerare fötterna på golvet utan kvarvarade väggar. (L-soffan)

När jag testade bilen hade den nog en dålig dag, Mycket av inredningen hände på "tre/kvart" och skramlade, luckor gick inte att låsa eller tillsluta, duschväggens fäst-stropp var ursliten ur väggen, handtaget till toan låg i delar på golvet, flisor saknades ur de nedersta skåplådorna i köket, etc....

( det var den vita Chick C-Line i48 med 3,0 de hade i juli/augusti)

Men har de gett bilen lite omsorg och åtgärdat småfelen är det med stor sannolikhet en underbar bil =)

MVH/
Jimbo
Den var helt ok när vi hämtade den och även efter 1200 mil går som en klocka.Vi är jätte nöjda.
Berra
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Va bra!!!

Men på er bild ser det ut som att ni har en S-line (silver/grå med vita lister nertill)

Bilen jag talar om var en C-line (Hel-vit med gråa lister nertill)

Bilen ni har var nog den som var låst och stod brevid med skylten SÅLD =)

MVH/
Jimbo
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Vad ska jag köpa, tips mottages tacksamt =)

Va bra!!!

Men på er bild ser det ut som att ni har en S-line (silver/grå med vita lister nertill)

Bilen jag talar om var en C-line (Hel-vit med gråa lister nertill)

Bilen ni har var nog den som var låst och stod brevid med skylten SÅLD =)

MVH/
Jimbo

Nej det är en C-Line I4,8 Med lång bäddar bak och inga utvändiga luckor,det finns luckor i golvet invändigt.

Berra
 
Toppen