• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Eftersom tråden om AC reparation och inköp av verktyg har stängs med följande motivering:

"En AC på en bil är inget enhetsaggregat utan typ "split" och det är direkt olagligt att själv laborera med detta."

Så anser jag och hoppas att den som har kunskap om att detta är olagligt kan inflika med lite hänvisningar till lagtexter mm, som tydliggör det hela.

Jag har i tidigare trådar efterlys lite mer källhänvisningar till fakta baserade frågor, så att man slipper gissa eller spå i kaffesumpen ;) Personligen brukar jag i största möjliga mån bifoga hänvisningar, men det är ju inte alltid man har dem i datorn ;)

Vad jag själv har läst i är Köldmediekungörelsen, vilken jag tycker är bra. Den ges ut av naturvårdsverket och kan laddas ner på nätet http://www.naturvardsverket.se/Documents/allmrad/ar_97_2.pdf

Där kan man på sidan 50 utläsa följande:

"Kompetenskrav för personal vid anläggning
15 § Den personal som har hand om anläggningen skall ha kunskap om och
erfarenhet av den kyltekniska utrustningens funktion, drift och skötsel.
Första stycket gäller inte anläggningar i enskilda hushåll, inte heller
mobila kylanläggningar med högst 3 kg köldmedium i fordon för icke
yrkesmässig trafik."

Därav trodde jag att det är ok att arbeta med en bils klimatsystem...
(nu har jag cert, men för övriga som kanske undrar)

Vänligen

Freddy
 

matse

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2024
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Så vitt jag vet får man skruva för eget bruk....

Eftersom tråden om AC reparation och inköp av verktyg har stängs med följande motivering:

"En AC på en bil är inget enhetsaggregat utan typ "split" och det är direkt olagligt att själv laborera med detta."

Så anser jag och hoppas att den som har kunskap om att detta är olagligt kan inflika med lite hänvisningar till lagtexter mm, som tydliggör det hela.

Jag har i tidigare trådar efterlys lite mer källhänvisningar till fakta baserade frågor, så att man slipper gissa eller spå i kaffesumpen ;) Personligen brukar jag i största möjliga mån bifoga hänvisningar, men det är ju inte alltid man har dem i datorn ;)

Vad jag själv har läst i är Köldmediekungörelsen, vilken jag tycker är bra. Den ges ut av naturvårdsverket och kan laddas ner på nätet http://www.naturvardsverket.se/Documents/allmrad/ar_97_2.pdf

Där kan man på sidan 50 utläsa följande:

"Kompetenskrav för personal vid anläggning
15 § Den personal som har hand om anläggningen skall ha kunskap om och
erfarenhet av den kyltekniska utrustningens funktion, drift och skötsel.
Första stycket gäller inte anläggningar i enskilda hushåll, inte heller
mobila kylanläggningar med högst 3 kg köldmedium i fordon för icke
yrkesmässig trafik."

Därav trodde jag att det är ok att arbeta med en bils klimatsystem...
(nu har jag cert, men för övriga som kanske undrar)

Vänligen

Freddy
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
907
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Tack för informationen.

Som jag skrev i tidigare tråd så förändras ju regelverken löpande.
Jo jag får nog köpa en flaska R-134a, problemet är som jag nämnt tidigare att som privat person är det svårare. Detta på grund av att de flesta företag endast vill handla med /fakturera företag.

Jag har mailat MSB om lite frågeställningar, skall bli intressant att se vad de svarar. Publicerar det här när jag väl fått svar.

/Freddy
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Varför skulle det vara farligt eller olagligt att meka med en AC, är väl farligare med bromsar och styrning!

Man kan köpa gasen helt fritt för en billig penning likaså anslutningen till bilen.

HFC 134 är samma gas som R134 bara annat handelsnamn och då är det inte längre restriktioner på försäljning av den.

Om jag sen blåser ut den i luften som den är avsedd för eller trycker in den i en AC kan väl kvitta. Och om jag eller en bilmek gör det har väl ingen betydelse.
 

Bilagor

  • IMG_0533.JPG
    IMG_0533.JPG
    334,8 KB · Visningar: 5
  • IMG_0534.JPG
    IMG_0534.JPG
    343,6 KB · Visningar: 6
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Varför skulle det vara farligt eller olagligt att meka med en AC, är väl farligare med bromsar och styrning!

Man kan köpa gasen helt fritt för en billig penning likaså anslutningen till bilen.

HFC 134 är samma gas som R134 bara annat handelsnamn och då är det inte längre restriktioner på försäljning av den.

Om jag sen blåser ut den i luften som den är avsedd för eller trycker in den i en AC kan väl kvitta. Och om jag eller en bilmek gör det har väl ingen betydelse.

Bilen går genom besiktning varje år, och alla vet vad kommer att hända om bilen har problem med bromsarna/styrning under besiktningen. Har du fått anmärkning på bromsarna kan du fixa själv och ta bilen till återbesiktning eller ta bilen till en verkstad som är registrerade och autoriserad att "släcka tvåor.

Dom flesta olika köldmedium påverkar klimaten på ett negativt sätt. Därför finns det lagstiftning för att kontrollera VEM får hantera köldmedium. Certifiering kräver att man går genom båda teoretiskt och praktiskt prov dvs du måste BEVISA att "du kan". Bara för att nånting är färglös och luktfritt betyder inte att den är ofarligt för miljön. Att lägga ut såna bilder är inte så bra, det kanske sitter en miljöminister på kontoret i Brussels som stirrar på bilden som du lagt ut, och kommer att skriva brev till Biltema. Den förpackning som du visar är inte gjort för att den ska används som köldmedium. Myndigheterna bestämde sig att utsläpp av "frysspray" är inte tillräckligt stort för att den ska ingå i förbjudit. Men om det märks att många använder frysspray som köldmedium så kommer även den att tas bort.

Det stod "80-100%" på etiketten, är du säkert att det inte finns 20% av en annan ämne som kommer att smälta gummidelar på din AC? Tänk om den är 80% HFC-134 och 20% vatten. Tillverkaren har inget ansvar att se till att det finns endast REN HFC-134 i sprayflaskan, det måste köldmedium vara.

Det är samma aktivt ämne i råtgift som finns i blodtunnande läkemedlet "Waran". Men vem skulle svälja råtgift för att spara pengar? Waran är GJORT för att hjälpa hjärtproblem, råtgift är för att döda råttor. Frysspray är gjort för att kunna felsöka elektriskt/elektroniskt komponenter. Meningen är att det krävs bara en liten "dosering" åt gången, och därför är det tillåten. TILLS VIDARE.

Det är incert om utför certifikaten som gäller hantering av köldmedium. Här kan du läsa om reglerna. NÄSTAN alla reglerna är detsamma i alla EU länder.

INCERT - Köldmedieförordningen - Vad gäller? [rev 2012-02-22]

Tänk bara att "meka själv med AC" är inte samma sak som forskning. Bara att det "går att köpa" HFC-134 på burk betyder inte att det är lagligt att göra ingrepp i AC systemet. Så fort gasen kommer in eller ur serviceporten på bilen är den nu KÖLDMEDIUM. :wideeyed:

Incert tar gärna emot dina klagamål.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Henry Warden lysande inlägg från en som förmodligen är kunnig på området, även om jag inte kan något av ämnet så är svaret sånt som man vill ha.
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Tack för komplimängen. :)

Vill inte smutskasta, men jag var uppringd av en "transportbilservice" verkstad som hade fått in en husbil och mekanikern där inte ens fattade att elsystemet i bodelen kunna fungera utan att behöva starta generatorn. Han visste inte ens att det FANNS en elsladd. Han fick inte generatorn att starta, enligt honom var den nyrenoverade, men han märkt inte ens att bensinen luktade som den hade suttit i hundra år och det" kanske var därför".

Jag kan förstå varför folk blir upprörd när dom får inte meka själv med vissa grejer, medans en "expert" fakturerar flera timmars arbete för nånting som han borde kunna klara direkt. Själv har jag inget problem om kunden vill titta på medans jag jobbar.
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Om du inte vill smutskasta varför skriver du om det här???????


Tack för komplimängen. :)

Vill inte smutskasta, men jag var uppringd av en "transportbilservice" verkstad som hade fått in en husbil och mekanikern där inte ens fattade att elsystemet i bodelen kunna fungera utan att behöva starta generatorn. Han visste inte ens att det FANNS en elsladd. Han fick inte generatorn att starta, enligt honom var den nyrenoverade, men han märkt inte ens att bensinen luktade som den hade suttit i hundra år och det" kanske var därför".

Jag kan förstå varför folk blir upprörd när dom får inte meka själv med vissa grejer, medans en "expert" fakturerar flera timmars arbete för nånting som han borde kunna klara direkt. Själv har jag inget problem om kunden vill titta på medans jag jobbar.
 
F

F.d. 3446

Guest
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

LAGAR Lagar myndigheter straffansvar. lagar regler. struntar jag fullständigt i olagligt att fylla på sin ac ingen har kunnat visa på en sådan lag det är olagligt. Efter att under många år varit lärare så lär vi eleverna att kritiskt granska uppgifter och tänka själv.

OK. Bara för att middag kommer efter frukost betyder inte att frukost är orsaken till middag.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

Tar upp denna tråden igen eftersom det finns ett "gör det själv-kit" att köpa på senare tid med manometer och beskrivning hur man fyller köldmedium själv. Är det numera tillåtet för en "lekman" att hantera denna typ av köldmedium? Så här står det i beskrivningen:

-Passar alla R134a och R12 anläggningar på marknaden utan konvertering. I GDS kitet ingår: 1 tub Enviro Safe köldmedium (motsvarar 453g R134a), 1 st manometer och slang-kit med snabbkopplingar för burk och serviceport i bilen.-

Nytt miljövänligt köldmedium??
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad säger lagen, arbeta med AC i bilen.

EnviroSafe är av typ "Gasol" dvs en vätska som är flytande under tryck och övergår i gasform vid tryckminskning. (Precis som övriga kylmedel)
Den stora skillnaden är att "vanliga kylmedel går hårt åt ozonlagret med är väldigt effektiva. Nackdelen med "EnviroSafe" är att det är mycket brandfarligt.

Hör själv till användarna av "EnviroSafe" även om jag har möjlighet att fylla med "riktiga kylmedel".

Men vet man vad man håller på med och hur kylutrustningen i en bil funkar är det inga problem. Felet som amatörer kan råkar ut för är att man överfyller med ex.sprängda packboxar som följd.
 
Toppen