• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kan man förvänta sig av kylning med en AC?

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny takmonterad AC till vår husbil för precis ett år sedan och har sedan början upplevt att "kylan" är otillräcklig. Jag har vid flera tillfällen fått den genomgången men fortfarande upplever jag inte att kyleffekten är rimlig:

Vid en innetemperatur på 37 grader, ställer jag in AC på 20 grader med max effekt. Alla fönster är stängda och fördragna, varmvattenberedaren, ingen vistas i bilen. Efter 2 timmar på full effekt har innetemperaturen kommit ner till 28 grader, dvs ganska långt ifrån en behaglig temperatur. Jag kan bekräfta att AC verkligen gått på full effekt då jag mätte strömförbrukningen som låg i princip konstant på "rätt effekt" (runt 950W) under dessa 2 timmar. Jag har gjort många mätningar och fått liknande resultat även om detta exempel sticker ut.

Enligt leverantören är detta helt normalt men det låter i mina öron helt orimligt och framförallt inte i närheten av vad jag förväntat mig. Hade vi vistats i bilen och haft VV-beredaren igång under dessa förutsättningar så skulle det förmodligen tagit 3-4 timmar att komma ner till 20 grader.

Vad är era erfarenheter av AC i husbil? Vad är en rimlig tid att komma ner från 35-40 graders innetemperatur till 20 grader? Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig lagt så mycket pengar på en AC.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Låter inte som det är något fel på din Ac, ska du ner från 37 till 20 så tar det mer än 2 timmar. Vi har vart nere vid medelhavet och skulle aldrig välja bort Ac. Men du måste ha den på i princip hela tiden om du vill ha 20 grader inne i bilen dagtid. Sen är det inte bara temperaturen som blir behagligare, även luft fuktigheten sjunker ju. Sen beror det ju givetvis på vilken bil du har, storlek, hur den är isolerad osv. Samt effekten på Ac:n.
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Vilken utetemperatur har du? Vilken temperatur är det på luften direkt vid utblåset från ACn?
Du vill kyla bort 17 grader med en kyleffekt på ca 2 kW. Om du tänker tvärtom att du på vintern vill värma upp husbilen från +3 grader till 20 grader med +3 grader utomhus så kan du vara säker på att det tar mer än 2 timmar om du värmer med 2 kW. Samma sak fast tvärtom. Det är alltså inte konstigt om det tar lång tid att kyla ner inne i husbilen.

/CG
 

Lars N

HBK Intresserad
Inlägg
127
Kommun
Skurup
Tilläggas kan väl att kyleffekten bara är 950W. Har själv en 7meters bil och kan konstatera att det är väldigt svårt att kyla ner en bil som blivit väldigt het invändigt däremot kan man med ACn bibehålla en behaglig temperatur om man inte först låter innertemperaturen skena iväg uppåt. Som svar på rimlig tid att kyla ner från 35-40 grader är det bättre att invänta solnedgången.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Här
Dometic FreshJet 2200 | Dometic
kan man läsa att en Fresh Jet 2200 har följande data:
Kompressorns kyleffekt: 2200 W
Kyleffekt enligt ISO 5151: 2050 W

Som jämförelse har en bil AC ca 8 kW kompressor effekt vid max kyla, en viss skillnad.

Min erfarenhet är som sagts ovan, bodels ACn orkar inte kyla en redan uppvärmd husbil.
Detta är orsaken till att många tunga/dyra bilar har två AC anläggningar.​
 
F

F.d. 50176

Guest
Om det är Freshjet 2200 du har du högre kyleffekt i W än elförbrukning W. Om det sedan är exakt 2200 W som informationen ovan törs jag inte svara på.

Vi har själva en FreshJet 2200 nu from i år och har kört den några gånger. Tycker den gör ett bättre jobb en den Truma vi hade förut, dock integrerad så den hade betydligt mindre störande ljud än denna Dometic men upplevde att kyleffekten var "sämre" i bodelen med den integrerade. Takmonterade får en mer direkt kyleffekt tycker jag.

Som skrivits tidigare i tråden så tar det en bra stund att få ner höga inne temperaturer, alla år vi kört med AC så gäller när det är riktigt varmt ute att ha AC igång hela tiden och se till ha rutor fördragna, framförallt om solen ligger på vindrutan!
Både förra och nya bilen är strax över 8 meter.

Är helt klart nöjd med AC, kommer inte välja bort den. Står mest utan el men de gånger det är riktigt varmt tar vi gärna elplats :)
 

Road4s

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
26376
Medlemskap
2024
Tack alla för era svar (mitt första inlägg på HBK och jag är imponerad över snabba svar - Tack!)

På frågan om utetemperaturen i mitt exempel så gjordes denna mätning vid tidig kvällstid. Vid mätningens början var både inne och ute temperaturen samma: 37 grader (mätt på taket där det är varmare än i luften). Efter 2 timmar på full effekt sjönk alltså innetemperaturen till 27 (skrev fel ovan) och utetemperaturen var då knappa 30 grader. Som jag ser det så gav alltså AC mig endast 3 graders kylning jämfört med utetemperaturen.

Jag har sedan inlägget roat mig med att besöka några företag som säljer AC till husbil med frågan om vad jag kan förvänta mig om jag monterar in en AC. Alla svarade visserligen lite svävande men i princip "inom 1 timme ska du nå en inställd temperatur på 20 grader när du startar ACn med en innetemperatur på 35-40 grader".

Pratade även med några som har husbil med AC där jag bor. Ingen hade visserligen kollat hur lång tid det tar att kyla ner bodelen men "det tar inte lång tid". På min fråga om de menar flera timmar så ser de oförstående ut, dvs de uppskattar tiden till mindre än en timme när jag pressade dem.

Vidare så har jag kollat skillnaden mellan rumstemperaturen och temperaturen på den kylda luften från ACn. Den pendlar någonstans på en skillad mellan 4-11 grader.

Jag får helt enkelt inte ihop det.

Några fler tips?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att sänka temperaturen så mycket som du vill är orimligt, du måste ha den igång dygnetrunt ,man brukar säga att 5 grader under utetemp är lagom för att inte bli förkyld, jag vet att många vill ha lägre temp men 20grader är för lågt.
i exemplet ovan har du en tempsänkning på 10 grader vilket får anses bra.
 
F

F.d. 53814

Guest
Att sänka temperaturen så mycket som du vill är orimligt, du måste ha den igång dygnetrunt ,man brukar säga att 5 grader under utetemp är lagom för att inte bli förkyld, jag vet att många vill ha lägre temp men 20grader är för lågt.
i exemplet ovan har du en tempsänkning på 10 grader vilket får anses bra.
Hur vet viruset hur stor skillnad du har ute och inne?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad menar du att det borde vara för att räknas som ok?

Om jag minns rätt, så var utloppstemperaturen i min "undergolvmonterade" AC runt 7 grader.
Innertemp var runt 25.

I bilar /maskiner har man runt 3+ ned till 0 i utloppstemp. (beroende på hysteresen i kompressorstyrningen)

Jag såg ett inlägg i ett Morelo-forum, där den takmonterade ACn tog in kall luft och mätte denna.
Resultatet blev att elektroniken tyckte att det var lagom kallt.
Orsaken var felaktig installation med avseende på luftströmmar.

Fixen var att sätta en skärm/luftstyrning för att separera utblås och inlopp till ACn, invändigt i bilen.
Förtydligande, problemet var att kall luft tog en genväg direkt in i insuget.
 

kowpow

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
26320
Medlemskap
2024
För att snabba på bilens "vanliga" AC-kylning ställer en del bilar i början automatiskt om till återcirkulation av kupéluften så att man kyler redan kyld luft. Har du möjlighet att välja varifrån insuget tar sin luft?
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
För att snabba på bilens "vanliga" AC-kylning ställer en del bilar i början automatiskt om till återcirkulation av kupéluften så att man kyler redan kyld luft. Har du möjlighet att välja varifrån insuget tar sin luft?


Bra tanke, men så vitt jag vet har alla husbils AC skilda kretslopp för luften dvs. återcirkulation.
Bodels AC tar inte in ngn luft utifrån utan från bodelen.
 
Toppen