• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Lasse som svar på dina frågor kan jag säga att jag höll på med att logga några Cacher som vi hade hittat. (www.geocaching.com)
Inget konstigt med den sidan, hade inte svarat ja på något.
Sidan bara stannade och ringen (timglas på några) började snurra. Det gick inte att flytta markören. Mao totalstopp.
Otålig som man är så efter några minuter stängde jag av datorn med Powerknappen.
Väntade några sekunder (10-15) sen startade jag datorn igen och det enda som händer är att fläkten startar på högvarv.
Sätter jag i en CD så snurrar den.
Hur gör man för att få bort "Skiten" ur Bootsektorn? Windows vista.
Om det är fel i Bioset hur laddar man in nytt?
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Lasse som svar på dina frågor kan jag säga att jag höll på med att logga några Cacher som vi hade hittat. (www.geocaching.com)
Inget konstigt med den sidan, hade inte svarat ja på något.
Sidan bara stannade och ringen (timglas på några) började snurra. Det gick inte att flytta markören. Mao totalstopp.
Otålig som man är så efter några minuter stängde jag av datorn med Powerknappen.
Väntade några sekunder (10-15) sen startade jag datorn igen och det enda som händer är att fläkten startar på högvarv.
Sätter jag i en CD så snurrar den.
Hur gör man för att få bort "Skiten" ur Bootsektorn? Windows vista.
Om det är fel i Bioset hur laddar man in nytt?

Peder
Vad kommer fram på skärmen?
Är den helt svart? du borde få någon text!
När du slår på datorn så skall bios texten komma fram den ligger ju hårdkodad i bios chipet, Att det skulle gå sönder har jag aldrig varit med om.
åter komm här eller ring mig på 070-5271980
//Lasse
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Lasse

Som sagt så kommer inget upp på skärmen, den är svart direkt och fläkten snurrar som f-n.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Peder!
Det är många som har haft problem med sina Amilo hem-pc pga överhettning av grafikkortet. Det är väl allt damm som på sikt ger sämre kylning. Jag hade samma problem som du men fick igång skärmen med en annan drivrutin som tyvärr gav sämre upplösning. Jag startade i felsäkert läge och installerade drivrutinen.

Eftersom jag har en laptop i reserv har jag inte brytt mig om att byta grafikkortet och vet inte heller vad det kostar.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Att biosen hänger sig är vanligt??????

jag Jobbar bla med datorer och under mina 20 år i branschen så har det kanske hänt någon gång, Och då genom att man fått in ett virus som kraschar Bios.

När din dator hängde sig! Vad hade du gjort då? var du på någon konstig sida :twitcy:
eller sagt ja till något script som dök upp på skärmen.

Som jag skrev tidigare starta datorn i felsäkert läge, funkar inte det, så kanske du har fått skit i bootsektorn.
Vad kör du för Operativ? XP eller Vista ????

P,s det finns inget bättre än datorer de håller oss med jobb................

//Lasse
Att
Har själv hållt på med datorer sedan 70-talet, utbildning, började min "karriär" med den antika ABC80, nog om detta. Håller med dig om att det tillhör ovanligheterna att stationära datorer hänger sig i BIOSEN men tyvärr är detta inte något ovanligt fenomen när det gäller de senaste generationerna av Laptops. Vad som gör dessa extra utsatta vet jag ej.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Att
Har själv hållt på med datorer sedan 70-talet, utbildning, började min "karriär" med den antika ABC80, nog om detta. Håller med dig om att det tillhör ovanligheterna att stationära datorer hänger sig i BIOSEN men tyvärr är detta inte något ovanligt fenomen när det gäller de senaste generationerna av Laptops. Vad som gör dessa extra utsatta vet jag ej.

Hej
Jovisst finns det buggiga Bios versioner men att de inte startar alls det har Jag aldrig varit med om.

Till Peder
Googla på din modell
Fujitsu Siemens Amilo "(startar inte) tex
Jag såg att det finns en uppdaterad bios för buggfix men om det är till din Laptop vet jag ju inte eftersom du inte har anget modell.
Annars så finns de att hämta ner support downloads.html Fujitsu

//Lasse
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Lasse

Jag har läst och kollat på uppdatering av bios till min Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528.
Det finns säkert ett Bios men hur får jag det in i en dator som inte vill starta?
Min engelska är inte så bra så att jag vågar mig på att ladda ner någon uppdatering.
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Lasse

Jag har läst och kollat på uppdatering av bios till min Fujitsu Siemens Amilo Xa 2528.
Det finns säkert ett Bios men hur får jag det in i en dator som inte vill starta?
Min engelska är inte så bra så att jag vågar mig på att ladda ner någon uppdatering.

På den här sidan så skriver man om att de har problem med grafik korten och chipset=
Lösning byta mainboard de gör det kostnadsfritt enligt info på den här sidan.


Support - Fujitsu Technology Solutions
Syptom:
The following errors may occur:
  • Development of stripes on the display / garbage on the display
  • Display does not work at all (displayen funkar inte)
  • System does not boot (STARTAR INTE)
På sidan som ja länkade till kan du fylla i ditt serie nr som du hittar på under sidan.
Då får du reda på om din maskin hör till de som har deffekta grafik kort

det står även att om du har något av dessa syptom skall du ta kontakt med,
support helpdesk.html Fujitsu
En bios uppdatering funkar inte i detta läget då felet är något helt annat. troligen

Lycka till
//Lasse
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Tusen tack Lasse för att du plockade fram de rätta uppgifterna.
Ringde supporten idag och det var bara att skicka in datorn så fixar det sig.
(Hoppas jag i alla fall och att hårddisken är orörd:twitcy:)
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Peder!
Hur gick det med din Laptop har du fått den åtgärdad?
:mcride:
Mvh Lasse
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Lasse

Jag skickade in datorn strax innan vi åkte på semester och fick ett SMS efter bara en vecka att datorn låg på posten i Färgelanda.
Vi var i Skåne så det var bara att be brodern att hämta den.
På papperet står det bytt Moderkort och testad.
Så jag hoppas att allt är kvar på hårddisken.
Vi är inte hemma förrän nästa söndag kväll, då är jag nog trött så det blir nog på måndag jag kollar den.
Tack för omtanken

Peder
 
Toppen