• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
I måndags när jag satt och surfade så stannade plötsligt datorn, bild var det men kunde inte flytta markören.
Den var totallåst, jag tryckte ner Power tills den stannade. Tryckte till på Power igen för att starta upp den men det var då som bara fläkten till processorn går inget annat.
Försökte sätta in Reparations-CD-n men det enda som händer är att jag hör att CD-n snurrar.
Har Hårddisken kraschat eller kan det vara bios-et som spökar.
Någon som har förslag vad det kan vara och hur man lättast kollar det i så fall.
Vill inte lämna in den det första jag gör, för de bara rensar Hårddisken och sen är det kört med alla bilder.
Datorn är en Fujitsu Siemens Amilo

Tack på förhand
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Har du vägarna förbi och har samma som jag en fujitsu siemens amilo pro v2010 så kan du få lägga i din hårdisk i min och bränna ut det du vill ha , det är ju iofs 12 mil enkel resa .
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

hej Peder
det var jo samme problem jeg havde med min lille Acer one
da jeg kom hjem var der garanti endnu og den er blevet fixet.
da jeg fik den retur var alt på harddisken som før.
kort , og alle filer til geocaching
hilsen Marianne
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

En første test: Koble fra strøm og ta ut batteri, hold så nede powerknapper for 5 sekunder slik at alle deler mister strømrestene. Sett deretter inn batteri og powerkabel, slå så på maskinen. Det er utrolig hvor mange laptops som våkner til liv igjen etter en slik kald restart.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Tyvärr Knut så var det ingen skillnad.

Marianne vad var det för fel på er dator?
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Jag har liknande problem med min Acer laptop, men när den "hängt" sej och jag startat om den så funkar den igen, samma problem med vår bärbara på jobb!
Det hjälper inte dej med ditt problem kingen, men man kan konstatera att det verkar vara en vanlig "åkomma" bland de "bärbara"

Hoppas det finns lösning för ditt lite större problem!

Mh
Pilot
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Peder, normalt kommer det en kort melding fra Bios før harddisken startes.
Det at CD snurrer igang skjer uavhengig av programvare.
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Knut, det kommer inget meddelande alls.
Datorfläkten går på högvarv direkt när jag trycker på Powerknappen.
Har testat och låtit datorn vara på, händer inget på en timme
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Kanskej off topic - men ändå: Vår laptop lade av och tvärvägrade starta. Jag körde på 12->19V adapter från Kjell & Co. Har funkat tidigare UA.
Vår Dell vill ha 19,4V men adaptern ger bara 19V. Då går det tydligen inte att köra med batteriet inkopplat. När batteriet var tomt gav datorn upp.
Lösning - att köra utan batteri! Funkar för oss.
 

M&J-H

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
2376
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Hej
Har du provat att trycka på den knappen som ser ut som en fläkt på datorn. Jag kommer inte ihåg om det finns någon på din fujitsu men har för mig att jag råkade ut för något liknande på min förra bärbara.

Jan Erik
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Det kan være noen av de interne kontaktene som har løsnet, vi hadde masse problemer med dette på en spesiell Dell laptop, skrudde opp og trykket sammen kontaktene og maskinen var frisk i en tid - hvor lenge var avhengig av hvordan maskinen ble håndtert. Åpning av en laptop er ikke for de lettskremte, det kan være mange skruer og usynlige låsninger.
 

Mojfen & Karianne

FD HBK Medlem
Inlägg
432
Kommun
Hultsfred
HBK-Nr
573
Medlemskap
2021
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Hej

Vi har också en Amilo som betedde sig på samma sätt. Fläkten gick, men skärmen var svart, ingen reaktion vad vi än gjorde.
Vi gjorde som Knut sa, det hjälpte oss.

MvH
Karianne
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Om det gäller Amilo hem-pc så är dom kända för sitt dåliga grafikkort men ibland går det att starta med lägre upplösning. Men det är ju inte lätt när skärmen är helt svart.
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Hej på er.
Kolla aktivitets hanteraren =CTRL ALT DEL samtidigt titta på processer under fliken CPU har du någon som tar mycket CPU kraft? DÖDA den.

Boota om tryck F8 så datorn startar i felsäkert läge, funkar den då så kan det vara att den laddat nåt virus som gjort att din pc stannat.

Annars en MYCKET vanlig sak är att CPU fläkten blåser in damm i kylflänsen och CPu blir överhettad, då stannar den garanterat. Åtgärd skruva i sär och blås rent .

Hårddsik krasch nja det brukar höras de knorrar och letar efter info det brukar höras...

Lycka till.

Mvh Lasse
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Hej på er!

Något liknande hände oss i förgår - vi befann oss på Öland och åkte in till Kalmar och köpte en ny dator. Vi vill gärna ha kvar informationen i den gamla datorn. Vi har också en Fujitsu Siemens Amilio.

Datorn kunde inte starta Windows - vet inte om det beror på att den inte fick avsluta ordentligt innan strömmen bröts. Det kom en massa text och gjorde ett förval med - starta windows normalt. Den försökte starta om hela tiden men vi hamnade på samma bild. Vet inte om det kan avhjälpas genom att starta upp en ny windowsskiva när vi kommer hem. Sånt är livet - men trist.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

Det man kan göra om man kommer så långt är att starta i felsäkertläge och köra en defragmentering = start / Alla Program / Tillbehör / Systemverktyg / Diskdefragmenteraren .
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

En god investering når en trenger å flytte fra en PC til en annen er en adapter for USB til den type disk som sitter i maskinen. For laptops det er 2 forskjellige standarder, IDE eller rettere PATA som den gamle og SATA som den nye standarden. Putt den gamle disken på denne adapteren (evt. som boks) og plugg inn i USB porten på ny maskin, kopier over alle brukerfiler og så kan en forsøke å redde den gamle maskinen. Det finnes noen universal med flere typer interface beregnet brukt av service personale og enkle fra godt under 200 kr.
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

till 100% sannolikhet att BIOSEN "hängt" sig, d v s att BIOSEN måste flashas om för att datorn skall funka igen. Kontakta en datorbutik med verkstad/kunnig personal så fixar de detta problem snabbt. Att BIOSEN "hänger" sig på laptops är inte ovanligt. BIOSEN behövs ju för att datorn vet vad den skall göra.
 
F

F.d. 5089

Guest
Sv: Vad kan ha hänt med min bärbara dator

till 100% sannolikhet att BIOSEN "hängt" sig, d v s att BIOSEN måste flashas om för att datorn skall funka igen. Kontakta en datorbutik med verkstad/kunnig personal så fixar de detta problem snabbt. Att BIOSEN "hänger" sig på laptops är inte ovanligt. BIOSEN behövs ju för att datorn vet vad den skall göra.


Att biosen hänger sig är vanligt??????

jag Jobbar bla med datorer och under mina 20 år i branschen så har det kanske hänt någon gång, Och då genom att man fått in ett virus som kraschar Bios.

När din dator hängde sig! Vad hade du gjort då? var du på någon konstig sida :twitcy:
eller sagt ja till något script som dök upp på skärmen.

Som jag skrev tidigare starta datorn i felsäkert läge, funkar inte det, så kanske du har fått skit i bootsektorn.
Vad kör du för Operativ? XP eller Vista ????

P,s det finns inget bättre än datorer de håller oss med jobb................

//Lasse
 
Toppen