Sv: Vad i hela fridens!!!!!!!
Micke
Du får se på det positive og det må da være å få problemene før sesongen og ikke i sesongen.
Håper ikke du har satt inn kontaktflatene med kopparpasta? Tror ikke kopper og bly er noe god kombinasjon heller. Man skal bruke syrefritt fett, Tectyl eller liknende og det er for å hindre at oksygen kommer til og det korroderer og blir dårlig kontakt.
Det første jeg ville gjort var og målt batteriet når du prøver å starte, og du må måle helt inne på batteripolene fordi det er ofte mellom pol og kabelsko det blir dårlig kontakt. Hvis ikke spenningen da går under 10,0 - 9,5V er batteriet mest sansynlig OK og feilen må være en annen plass.
Ta så og mål helt nede på startmotoren når du prøver å starte, mål helt inne på skuen som den tykke kablen fra batteriet kommer og på jord på startmotoren. Spenningen der bør ikke ligge mer en 0,8V under det du målte på batteriet når du prøvde å starte.
Får du mellom 10 og 11V minimum når du prøver å starte og motoren ikke går fort nok rundt da er det nok startmotoren som er defekt. Får du under 10 - 11V på startmotoren og 1 - 2V mere på batteriet når du prøver og starte, er det dårlig kontakt i ledningene/kontaktflatene og du må prøve å finne ut hvor ved og måle deg frem. Man kan bare måle seg frem til det med og flytte + målepinnen lengre og lengre vekk fra batteriet til man finner ut hvor den dårlige kontakten/eller bruddet er, minuspinnen til måleinstrumentet er på - polen på batteriet hele tiden under denne målingen.
Mister du all Volten på den tynne ledningen fra tenningslåsen (klemme 50 på startmotoren, den tykke er 30 og det var den som de første målingene ble tatt på) og ned på startmotoren når du prøver og starte, eller det er helt dødt motoren vil ikke gå rundt, men Volt på batteriet. Kan det også være feil med tenningslåsen på bilen.
Lykke til med å finne feilen og håper det bare er en dårlig kontakt.