Jonathanhusbil
HBK Intresserad
- Inlägg
- 197
- Kommun
- Sundsvall
Hej,
Husbilen läcker kylarvätska vid denna del (bild nedan):
-Läckan är på nedre sida av röret som går in till vänster, i aluminiumet. Framifrån sett samma sida som ratten och på ovansida av motorn.
Jag hittar dock inte denna del när jag söker online. Har någon koll på vad den kallas så jag hittar rätt?
Bilmodell: Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D 2008
Reg-nr: LGB92M
Alternativt om jag hittar en ny packning. Nuvarande packning verkar fuskgjord av tidigare ägare/mekaniker.
Samt- Har någon erfarenhet av att byta denna del? Så vitt jag ser det verkar det inte så svårt, det är bara 1 sexkantsbult som ska bort, ev slangarna och eftersom aluminiumet där röret går in ser ut att ha gängor får man skruva ut det.
Jag lämnade förövrigt in fordonet till Speedy i Sundsvall, de påstod att röret som går mellan EGR-ventilen och torpedväggen läcker efter provtryckning och att detta skulle kosta 1 dags arbete i.o.m att hela fronten behöver tas bort, men efter lite noggrannare koll såg jag alltså istället att läckan kommer från plast/aluminiumdelen dit alla slangar går som ligger ovan.
Jag har även övervägt kylartätningsmedel... Dessa är ju dock kända för att sätta igen värmepacket m.m, har någon koll på ifall det fortfarande stämmer med dagens produkter av bättre märke, ex. STP eller Bar's stop leak?
MVH
Husbilen läcker kylarvätska vid denna del (bild nedan):

-Läckan är på nedre sida av röret som går in till vänster, i aluminiumet. Framifrån sett samma sida som ratten och på ovansida av motorn.
Jag hittar dock inte denna del när jag söker online. Har någon koll på vad den kallas så jag hittar rätt?
Bilmodell: Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D 2008
Reg-nr: LGB92M
Alternativt om jag hittar en ny packning. Nuvarande packning verkar fuskgjord av tidigare ägare/mekaniker.
Samt- Har någon erfarenhet av att byta denna del? Så vitt jag ser det verkar det inte så svårt, det är bara 1 sexkantsbult som ska bort, ev slangarna och eftersom aluminiumet där röret går in ser ut att ha gängor får man skruva ut det.
Jag lämnade förövrigt in fordonet till Speedy i Sundsvall, de påstod att röret som går mellan EGR-ventilen och torpedväggen läcker efter provtryckning och att detta skulle kosta 1 dags arbete i.o.m att hela fronten behöver tas bort, men efter lite noggrannare koll såg jag alltså istället att läckan kommer från plast/aluminiumdelen dit alla slangar går som ligger ovan.
Jag har även övervägt kylartätningsmedel... Dessa är ju dock kända för att sätta igen värmepacket m.m, har någon koll på ifall det fortfarande stämmer med dagens produkter av bättre märke, ex. STP eller Bar's stop leak?
MVH