• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC, Kylsystem Vad heter denna del till kylarsystemet? (bild)

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Hej,

Husbilen läcker kylarvätska vid denna del (bild nedan):

-Läckan är på nedre sida av röret som går in till vänster, i aluminiumet. Framifrån sett samma sida som ratten och på ovansida av motorn.

Jag hittar dock inte denna del när jag söker online. Har någon koll på vad den kallas så jag hittar rätt?

Bilmodell: Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D 2008
Reg-nr: LGB92M

Alternativt om jag hittar en ny packning. Nuvarande packning verkar fuskgjord av tidigare ägare/mekaniker.

Samt- Har någon erfarenhet av att byta denna del? Så vitt jag ser det verkar det inte så svårt, det är bara 1 sexkantsbult som ska bort, ev slangarna och eftersom aluminiumet där röret går in ser ut att ha gängor får man skruva ut det.

Jag lämnade förövrigt in fordonet till Speedy i Sundsvall, de påstod att röret som går mellan EGR-ventilen och torpedväggen läcker efter provtryckning och att detta skulle kosta 1 dags arbete i.o.m att hela fronten behöver tas bort, men efter lite noggrannare koll såg jag alltså istället att läckan kommer från plast/aluminiumdelen dit alla slangar går som ligger ovan.

Jag har även övervägt kylartätningsmedel... Dessa är ju dock kända för att sätta igen värmepacket m.m, har någon koll på ifall det fortfarande stämmer med dagens produkter av bättre märke, ex. STP eller Bar's stop leak?

MVH

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Hej,

Husbilen läcker kylarvätska vid denna del (bild nedan):

-Läckan är på nedre sida av röret som går in till vänster, i aluminiumet. Framifrån sett samma sida som ratten och på ovansida av motorn.

Jag hittar dock inte denna del när jag söker online. Har någon koll på vad den kallas så jag hittar rätt?

Bilmodell: Fiat Ducato MultiJet 100, 2.2D 2008
Reg-nr: LGB92M

Alternativt om jag hittar en ny packning. Nuvarande packning verkar fuskgjord av tidigare ägare/mekaniker.

Samt- Har någon erfarenhet av att byta denna del? Så vitt jag ser det verkar det inte så svårt, det är bara 1 sexkantsbult som ska bort, ev slangarna och eftersom aluminiumet där röret går in ser ut att ha gängor får man skruva ut det.

Jag lämnade förövrigt in fordonet till Speedy i Sundsvall, de påstod att röret som går mellan EGR-ventilen och torpedväggen läcker efter provtryckning och att detta skulle kosta 1 dags arbete i.o.m att hela fronten behöver tas bort, men efter lite noggrannare koll såg jag alltså istället att läckan kommer från plast/aluminiumdelen dit alla slangar går som ligger ovan.

Jag har även övervägt kylartätningsmedel... Dessa är ju dock kända för att sätta igen värmepacket m.m, har någon koll på ifall det fortfarande stämmer med dagens produkter av bättre märke, ex. STP eller Bar's stop leak?

MVH
Jag har kört kylartätning med gott resultat i många bilar.
Även kanel eller en äggvita funkar till nöds....

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Jag har kört kylartätning med gott resultat i många bilar.
Även kanel eller en äggvita funkar till nöds....
Hej,

Jasså du har det... Vilket märke har du valt, hur många mil har du brukat bilen efter det & tycker du det funkar på aluminium till plast (ersättning av packning) eller mer ifall det är en spricka i kylaren eller annan aluminiumdel?

Samt... försvinner medlet/dess effekter när man byter kylvätska? I så fall skulle jag kunna byta ut delarna i lugn och ro sedan efter semestertider, och fylla på med detta medel nu. Önskar dock helst byta delen som felar.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Om vi börjar med att du tror att det är packningen och det är lätt att plocka isär så går det (om det är en pappers packning) att knacka ut en ny packning ur ett mjölkpaket. Det håller minst lika bra som en fabriks packning (har jag gjort på vattenpumpar, insug, förgasare mm).
Haft både läckande kylare och läckande slangar som jag kört i både kylartätning och kanel (mer för att testa) och sedan kört tills bilarna sålts (några tusen mil senare).
Jag skulle kolla packningen först (om det är lätt demonterat) sedan spola igenom systemet för att få det något sånär rent innan man slår i cementen.
Orkar man inte göra något annat åt det är det annars bara att slå i cementen och köra ett tag.
Det läcker mindre och mindre och sedan blir det, oftast, tätt.
Har kört med biltemas och Mekonomens kylarcement.
Det är inte säkert att effekten försvinner när du byter vätska eftersom det är hålet som sätts igen.

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Om vi börjar med att du tror att det är packningen och det är lätt att plocka isär så går det (om det är en pappers packning) att knacka ut en ny packning ur ett mjölkpaket. Det håller minst lika bra som en fabriks packning (har jag gjort på vattenpumpar, insug, förgasare mm).
Haft både läckande kylare och läckande slangar som jag kört i både kylartätning och kanel (mer för att testa) och sedan kört tills bilarna sålts (några tusen mil senare).
Jag skulle kolla packningen först (om det är lätt demonterat) sedan spola igenom systemet för att få det något sånär rent innan man slår i cementen.
Orkar man inte göra något annat åt det är det annars bara att slå i cementen och köra ett tag.
Det läcker mindre och mindre och sedan blir det, oftast, tätt.
Har kört med biltemas och Mekonomens kylarcement.
Det är inte säkert att effekten försvinner när du byter vätska eftersom det är hålet som sätts igen.
Ok, Tackar för svar!

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Kommun
Sundsvall
Det visar sig att delen helt enkelt är huset till termostaten (termostatorhuset). Jag köper hela delen på nytt och byter ut.

Att Speedy bilservice inte lyckades lösa det efter provtryckning utan istället menade på röret under som går till EGR-ventilen är riktigt illa tycker jag.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Vad gäller kylartätning använde jag för några år sedan Bar Leaks på en Passat som gått i kok och blivit otät i toppen.....Höll sen tätt i flera år så länge vi ägde bilen i alla fall!

Toppen