• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vad har ni för kamera?

T

Teddi

Guest
hej,,köper imorrn en olympus tg-810,,den e vattentät ner till 10meter,tål att tappas på 2meter,kan både filma o ta foto under vatten,,

klarar 10 minusgrader,klarar ett tryckpå 100 kg,,ja väger15 till:) har också gps ock sensorteknologi för orientering o mycke annat,,visar var bilderna e tagna såväl hemma som utomlands ock ett uppladdningsbart litiumbatteri ,,va tror ni om detta??verkar vara en bra grej,,,ove,
pris 2890kr,,,


den gamla rasa ihop i spanien
 
T

Teddi

Guest
Sv: vad har ni för kamera?

hej knarre,,säg nu inte pris1990:) i så fall köper ja den där,,men de e den kameran
 
T

Teddi

Guest
Sv: vad har ni för kamera?

tack knarre,,tusen spänn,,de e exakt samma kamera,,vi klarar oss inte utan dej:wink: får se om ja kommer upp till lysekil nästa säsong,,dom hade den på lager i gbg,,net-on-net,,
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: vad har ni för kamera?

Teddi

Var precis inne på Netonnet och tittade på kameran, de verkar ha något paket med extra minneskort också, och det kan ju vara bra att ha.

//Tommy
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: vad har ni för kamera?

Hej, många större firmor har ju prisgaranti (med vissa förbehåll). Då är det bara att säga till, så skall de sälja varan till samma pris som den billiga butiken. I vissa fall så skall prisgarantin även gälla en månad. Så dyker varan upp till ett billigare pris inom en månad så skall man få mellanskillnaden tillbaka.
Sist jag utnyttjade detta var på just en kamera som kostade 2500:-, den köpte jag för 1500:-. Efter två veckor hade den butiken där jag köpte den sänkt den till 1400:-, så jag gick dit med kvittot och fick ytterligare en hundring tillbaka.
(Det verkar vara en djungel med prissättningen. Man kan undra vad inköpspriset är i grunden.)

JANKRO.
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: vad har ni för kamera?

tack för hjälpen ni alla,,tusen spänn e ju inte o förakta,,detta e en ny modell som ersätter 8010,,ja hade ingen aning att den va utrustad med gps,,men de e ju inte helt fel,,så var man än tar kortet så kommer de upp på fotot utan att man behöver komma ihåg detta,,tekniken går med en rasande fart,,
dom enda som hänger med i tempot e knarrevik o våran jappe:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: vad har ni för kamera?

Jag undanber mig varje jämförelse med Knarrevik! Jag vet ju knappt vad en app är för något och skulle jag lyckas med konststycket att få in en sådan i luren så kan jag inte använda den ändå!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: vad har ni för kamera?

Du har andra förtjänster Jappe!

Och vem vet, när du väl fått in din första app i din Gio så kommer de övriga av bara farten.
 
F

F.d. 10432

Guest
Sv: vad har ni för kamera?

Jag köpte en tidigare version av Olympus Tough för att använda tillsammans med ett undervattenshus vid dykning. Detta för att slippa köpa ett dyrt undervattenshus till systemkameran.

Olympusen levde inte upp till förväntningarna, långsam, felexponera ibland, bildkvalitet sisådär, både under vatten och vid vanlig användning på land.

Jag har nu bytt ut den mot en Canon Powershot G12, en väsentlig förbättring. Kvalitet i närheten av en systemkamera, lätthanterlig, knapparna på rätt ställe, går t.o.m. att hantera med handskar på. Den är förvisso lite dyrare, ca 4000 kr men det är den värd.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: vad har ni för kamera?

Det är en bra kamera har en sån själv fast utan gps.Testade den under vatten i Turkiet i somras det blev det blev jättebra bilder.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.392
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Sv: vad har ni för kamera?

Om man är ute en äventyrs kompakt kamera då det bästa just nu är Panasonic DMC-FT3. Både vattentätt, GPS etc. Den tål även fall från några meter men det ska man aldrig vara så säker på. Priset cirka 2800 kr. Jag har använt den senste 2 månader och är mycket nöjd. Bilderna blev mycket bra för att vara tagna med en kompakt kamera, dock blir inte så bra som jag gör med min systemkamera canon 7D.
Alla Olympus har inte de bästa image kvalite, Panasonic har en optik från Leica den är i class med canon eller nikon. Nikon har nu släppt en vattentät kamera, med GPS Nikon AW100 men den är har sämre bildkvalite, Canon Powershot D10 är bra på undervatten bilder och film men har ingen gps.

Du kan göra en analys av data som finns på prisjakt, kolla sedan referenser till recensionsbetyg och välj.
Lycka till.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: vad har ni för kamera?

Panasonic har en optik från Leica den är i class med canon eller nikon.

Det står Leica på optiken men den behöver inte vara tillverkad av Leica. Allt är inte guld som glimmar.

För övrigt skulle jag ha valt en kamera som tar bra bilder, inte en som i första hand tål ett vattenbad.

Och naturligtvis en zoom med vidvinkel på högst 24 mm.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: vad har ni för kamera?

Det står Leica på optiken men den behöver inte vara tillverkad av Leica. Allt är inte guld som glimmar.

För övrigt skulle jag ha valt en kamera som tar bra bilder, inte en som i första hand tål ett vattenbad.

Och naturligtvis en zoom med vidvinkel på högst 24 mm.


Så är det! optiken är designad av Leica, som dock inte står för tillverkningen.
Håller Canon Powershot S90 som ett bra val om man skall titta på pris och bildkvalitet.

/Bosse
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: vad har ni för kamera?

Skulle jag köpa en kompakt idag, skulle jag titta närmare på Panasonic TZ20
Den är dock inte vattentät

Det är en fin kompaktkamera med GPS och relativ stor sensor. Objektivet är designat av Leica och tillverkat i Japan under Leicas kontroll. Samma kamera (lite annorlunda i utseende) finns även med namnet Leica V-Lux 30 för ett betydligt högre pris. Skillnaden ligger i programvaran och de program som medföljer leveransen. Leicamodellens programvara är mera påkostad och innehåller andra funktioner, men är enligt min åsikt inte värt prisskillnaden.
Objektivet är absolut i klass med de som Canon eller Nikon använder i sina kompaktkameror men inte jämförbart med de objektiv som används i Leica M-systemet eller Nikons eller Canons fullformat-systemkameror. Dessa objektiv ligger i en helt annan prisklass. (T.ex. Leicas normalobjektiv -utan zoom- "Summilux 1.4/50" kostar 29000,- kr och är sedan januari 2011 slutsåld och det finns en lång väntelista).
 
Senast ändrad:
Toppen