• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Ska åka upp till stockholm nu i helgen och titta på en begagnad Argos 747:a, årsmodell -09. Den har gått 3500 mil.

Vad har ni som har en sådan bil haft för problem, och vad ska man titta lite extra noga på/efter ?

Mycket tacksam för alla tips, då vi "bara" haft husvagn i femton år, och det närmsta husbil vi kommit är när vi hyrt en, och då en helt annan Burstnermodell.

Mvh Peter
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Jag är sjukligt fuktfixerad , titta i mjukfogarna utvändigt så att dom inte är torra och att dom är hela.
Samma med duschutrymmet , lukta turvis och fråga varandra om ni känner lukt.
Om det är en Fiat med kamrem , se till så att den är bytt , ålder betyder en hel del , inte bara miltal.
Helhetsintrycket , brukar säga det mesta, känns den skabbig eller fräsch?
Har folk skött den så är det värt några tusingar till :yes:
Lycka till :)
 

anders-mx

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
UpplandsVäsby
HBK-Nr
8995
Medlemskap
2022
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Hej. Ska ni kolla på en i Upplands Väsby? Bor precis bredvid. Argosen som husbil är jättefin. Fukt och duschväggarna är alltid klokt att kolla. Tror inte det är Kamrem på den men i så fall är det snart dags. Ev sprickor i däcken är bra att titta på. Oftast är det bäst att gå på helhetsintrycket. Lycka till Anders
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Ja, det är den i Upplands Väsby.

Den hade inte allt vi önskade, men vi vill i alla fall åka och titta närmare på den.

Det finns ju inte så många som man kan titta på i närheten av Norrköping tyvärr...

Känner ingen som har en, och som man kan prata med och titta på bilen tillsammans med, och verkligen få höra efter vad de tycker om den.

De på firman lär ju bara ta fram alla positiva saker, och "glömmer" lätt att nämna de saker som man kanske bör titta närmare på som köpare...

Mvh Peter
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Se upp med lastvikten. I de 800 kg kan eventuellt ingå:

Back-kamera, 1 extra Bodelsbatteri, Dieselvärmare, Dragkrok, 2 x LCD-TV, Markis, Digital Parabol, Värme-vattenburen, Omvandlare 12V->230V, SOG.

Så väg bilen före köp.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Priside på bilen?
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Du får en ny för 672'000:- (+ 6% momsdifferans för nybil) i Tyskland :rolleyes:

Peter :)

Har funderat på att leta reda och ta hem en 09:a från tyskland.

Men kan ju absolut inget alls om det.
Sen gäller det ju att förstå språket också, så man verkligen förstår vad för utrustning och så det är på bilen, så man inte köper fel.

Kan man sen inte ett ord på tyska heller gör det ju inte saken lättare precis...
;-)

Så tror inte jag skulle klara av hela proceduren med att importera en vagn tyvärr.

Men man har ju hört att det finns mycket pengar att spara på det.

Mvh Peter
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Har funderat på att leta reda och ta hem en 09:a från tyskland.

Men kan ju absolut inget alls om det.
Sen gäller det ju att förstå språket också, så man verkligen förstår vad för utrustning och så det är på bilen, så man inte köper fel.

Kan man sen inte ett ord på tyska heller gör det ju inte saken lättare precis...
;-)

Så tror inte jag skulle klara av hela proceduren med att importera en vagn tyvärr.

Men man har ju hört att det finns mycket pengar att spara på det.

Mvh Peter

Ta kontakt med Roland Nilsson, han är medlem i klubben. Han hjälpte mig med mitt husbilsköp i Tyskland. Han är mycket seriös och duktig på detta!
Jag kan heller inte ett ord tyska...och det löste sig toppenbra allt!

Importhjälp husbil
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Ta kontakt med Roland Nilsson, han är medlem i klubben. Han hjälpte mig med mitt husbilsköp i Tyskland. Han är mycket seriös och duktig på detta!
Jag kan heller inte ett ord tyska...och det löste sig toppenbra allt!

Importhjälp husbil

Tack för tipset, har nu skickat honom ett mail.

Mvh Peter
 

Peter-Kristina

FD HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
14266
Medlemskap
2021
Sv: vad har Argosägare till 747:an haft för fel på sina bilar ?

Som du ser så har han tagit hem två Argosar innan, så han har lite koll på läget...

//Ludde

Ja, och det känns bra att höra att han hjälpt andra här, och att få honom rekomenderad av någon som han hjälp tidigare.

Risken finns ju annars att man "hamnar i fel händer" när man inte kan något om det själv.

Så det är inte alls omöjligt att vi försöker få tag i "vår" husbil genom honom.

Men hur resonerade Ni angående garantier och så ?

Köper man här hemma så får man ju i alla fall en viss garanti på bilen. Det kanske man även får när man köper bilen i tyskland också ?

Men man lär kanske inte åka dit och fixa saker direkt...

Man kanske får resonera som så att man har lite pengar över för att fixa till saker om det krånglar...

Än en gång tack för tipset, det känns som sagt skönt att ha fått honom rekomenderad.

Mvh Peter
 
Toppen