• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad händer nu då ? Taket rasade....

F

F.d. 17584

Guest
Vi har våran husbil vinterförvarad ( inomhus så klart ) hos en privatperson. Han har en rackarns stor kassern så säkert ett 50-tal husbilar, vagnar och båtar har sin vintervila där. Nu ville det sig inte bättre än att hela taket har rasat in över härligheten. Allt är totalkvaddat. Vårat försäkringsbolag verkar minst sagt ointresserade av hela händelsen och hänvisar till fastighetsägarens bolag. I kontraktet ( mellan oss och uppställaren) står att husbilsägarens föräkringsbolag ska stå för eventuella skador. Vad gäller här, någon som har erfarenhet. Kommer vi få någon ersättning eller har vi landat mellan dom berömda stolarna.
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

vagnskadeförsäkringen tar skadan därefter regressar ditt bolag om det går att bevisa att uthyraren varit oaktsam och försumlig. Objektsförsäkringen går i första hand.Är bolaget ointresserat så ta kontakt med en skadehandläggare eller skadechef.
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

ja vi kan räkna med högre premier pg av kalla vintrar enl rapport i kväll mvh håkan
 

Ramegni

FD HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
2722
Medlemskap
2021
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

HEJ!
Under förutsättning att du har en gällande Avställningsförsäkring ska DITT försäkringsbolag ersätta eventuella skador. Min husbil förstördes helt i samband med en brand i ett förråd i april 2010. I förrådet fanns totalt 58 olika typer av fordon förvarade, husbilar, husvagnar, veteranbilar, båtar etc. Allt förstördes totalt. Mitt försäkringsbolag ersatte mig fullt ut med bedömt marknadsvärde som grund.
Lycka till
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Helt rätt
Det är i första hand bilens försäkring som gäller.
Ditt försäkringsbolag skall hjälpa dig om du har en gällande försäkring.
glömm inta att försäkringen också har juridisk hjälp.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

vagnskadeförsäkringen tar skadan därefter regressar ditt bolag om det går att bevisa att uthyraren varit oaktsam och försumlig. Objektsförsäkringen går i första hand.Är bolaget ointresserat så ta kontakt med en skadehandläggare eller skadechef.

Vagnskadeförsäkring finns nog inte eftersom de flesta ställer av bilen vid långtidsförvaring!
 

Anita & Jan

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Vid avställning med försäkring är det bara trafikförsäkringen som inte gäller.
Snart dags att börja åka igen:yes:
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Visst gäller vagnskadeförsäkringen.
För min Kabe brand-, stöld. och vagnskademomenten med samma villkor och självrisker när bilen är avställd som när den är i drift. Premie 440:-/år i Länets.
Aldrig hört om någon som är dundristig nog att helt säga upp sin försäkring vid förrådsförvaring.
aake

Redigering: Ser att jag inte var först.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 1804

Guest
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Tänk på att du har rättsskydd i din försäkring, är du inte nöjd med ditt försäkringsbolags resultat kan du gå till en jurist/advokat på bolagets bekostnad.
De får då betala kostnaderna för att tjafsa med sig själv mao.

Ex. min kompis fick sin bil stulen och totalkvaddad, bilen var värderad av 2 olika handlare till ca 80.000sek, bolaget ville bara betala 50.000 eftersom den var importerad, han gick till en advokat o vips hade bolaget gjort en ny värdering på 80.000:-

//Mats
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Vid avställning med försäkring är det bara trafikförsäkringen som inte gäller.
Snart dags att börja åka igen:yes:
Inte vet jag , men de kallar försäkringen garageförsäkring. Premien det mesta betalas tillbaka , risken för skada minskar. Det är ju bra om vangskadedelen gäller fastän premien är återbetalad. Försäkringar är en djungel ....aldrig får man ett vettigt svar!
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Visst gäller vagnskadeförsäkringen.
För min Kabe brand-, stöld. och vagnskademomenten med samma villkor och självrisker när bilen är avställd som när den är i drift. Premie 440:-/år i Länets.
Aldrig hört om någon som är dundristig nog att helt säga upp sin försäkring vid förrådsförvaring.
aake

Redigering: Ser att jag inte var först.

Hoppas att detta är rätt och gäller alla bolag...då är ju problemen lösta för trådskaparen!
 
F

F.d. 17584

Guest
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Åh vad skönt, hoppas ni har rätt allihop. Som en riktig slarver vet jag inte riktigt vilken typ av försäkring jag har. Men jag hade betalt full premie och fick sen tillbaka pengar när jag ställde av den för vintern.
Nu återstår väl bara att han som har kassernen fixar med sitt försäkringsbolag så att dom kan lyfta av taket från min stackars husbil. Var där uppe och fotade lite. Tyckte väl att det såg ut som den hade klarat sig hyfsat tills jag såg att det låg en stor järnbalk inmonterad i taket.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Frågan är om du har en garageförsäkring eller inte, att du betalt full premie för bilen i trafik och fått pengar tillbaka säger ingenting (dina egna uppgifter)!

Om du har en garageförsäkring, så har du fått ett nytt försäkringsbrev från försäkringsbolaget! Garageförsäkringen gäller då från den dag bilen ställdes av från trafik. Om du har detta garageförsäkringsbrev så är allt OK (garageförsäkring kostar normalt 800 -1.000 Sek/år)!
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Tusen lappen, ja kanske drygt för att inte ställa av fordonet känns som mycket väl investerade pengar...

tahari (trökigt läge) : Hoppas att det löser sig på absolut bästa vis!
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Lider med dig ... men när jag ställer av bilen så är det bara trafik försäkringen som försvinner .. har kvar brand, stöld , glas, vagnskada .. hoppsa det löser sig för dig
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Tusen lappen, ja kanske drygt för att inte ställa av fordonet känns som mycket väl investerade pengar...

tahari (trökigt läge) : Hoppas att det löser sig på absolut bästa vis!
Väl investerade pengar att inte ställa av fordonet, det begriper jag inte - det är väl att kasta bort pengar!

Exempelkalkyl, om du ställer av fordonet i säg 5 månader = en normal husbil;

# så minskar din årliga skatt (5.018 x 5/12 =) med 2.091 Sek
# din årliga försäkring minskar (ca 4.000 x 5/12 =) med 1.667 Sek
# garageförsäkr (ca 900 x 5/12 =) kostar 375 Sek
# påställningsavgift till våren kostar 50 Sek

Dvs du tjänar (3.758 -425) = 3.333 Sek i exemplet ovan på att ställa av bilen!
Om du i stället har bilen påställd i garaget så är din kostnad = 3.758 Sek!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53051

Guest
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Jag hade bin husbil i samma lokal som Ramegni.Och jag hade den garageförsäkrad i länets och uppgörelsen gjordes upp på tio minuter i telefon och till min belåtenhet.Lycka till
 
F

F.d. 4833

Guest
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Hur gick det?
Fick ni någon ersättning?
Och vet ni hur det gick för de andra däruppe i Möljeryd?
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

på frågan om avställning svarade mitt bolag (länsförsäkringar att det enda som försvann var trafikf, ja skulle få en avställningsförsäkran gäller för övrigt ,stöld glas vagnskada osv. kostnad 490 kr/år , gäller även om jag har den inhyrd i förråd
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vad händer nu då ? Taket rasade....

Sitter och glor på avställningsförsäkringen på Folksam, där står det vagnskadeförsäkringen gäller inte körrisker (fordonet får ej användas), men täcker skador genom till exempel vandalisering,snöras,nedfallande träd och liknande.

Avställning Helårspremie 531 kronor

Självrisk:
-brand 1000kr
-glas 1500 kr, 200kr vid lagning av glasskada
-maskin/bodel 2000kr
-stöld 1500 kr
-rättsskydd 20% av skadekostnaden,lägst 1500 kr
-begränsad vagnskada 1800 kr
 
Toppen