• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller vid parkering när HB är reggad som Lastbil om förbud för PB klass II finns?

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Med en en lastbilsregistrerad husbil får man stå på lastbilsparkeringarna vilket man inte får med en Pb2, ett förbud mot Pb2 husbilar gäller inte heller en lastbilsreg husbil.
Gäller dock bara lastbilsregistrerad husbil med totalvikt över 3500kg. Parkering med en 3,5tonshusbil kan ge böter.
Kanske självklart, men värt att nämna ändå.

Mvh Peter
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Kruxet är ju att Lisorna inte vet själva vad som är vad.
Jag fick en bot på min LB reggade HB på en parkering med förbud mot pb2.
Jag försökte förklara för henne att det var en lastbil men hon envisades med att det var en husbil och att pb2 betydde just husbil.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
464
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hej
Så är det om parkeringen är skyltad för tung lastbil i annat fall går det bra att stå där med lätt lastbil också.
Japp, precis - Lastbilsparkering med denna skylt var den jag menade.
Men om den inte finns, då är det så klart ok att parkera lätt lastbil också.
1674819296464.png
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Automatiskt parkeringsur fungerar bra. Har ett som vi flyttar mellan person- och
husbil. Vi har även handikapptillstånd som vi placerar längst fram i hörnet på
sidorutan. Det står i instruktionen att det skall placeras väl synligt i bilens främre
del. Fick anmärkning på placeringen av en p-vakt i Malmö, dock ingen bot. Försökte
övertyga honom men utan framgång.
 

2stroke4ever

HBK Medlem
Inlägg
279
Kommun
Falun
HBK-Nr
18899
Medlemskap
2024
Jag tog upp det här med en p-vakt idag och han sa att det är bara att parkera sin lätt-lb-reggade husbil om det är förbud för pb2 sen kan du flina och gå där ifrån sa han. Han menade att dom som sätter upp skyltarna har ofta dålig koll på reglerna så det blir sällan som dom menade att det skulle vara.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
I Aquilas i Spanien har man löst det på detta sättet.DSC_0646~2_copy_1757x765.jpg
Det är förbjudet att campa.
Men tillåtet att parkera
DSC_0647~2_copy_691x1612.jpg
Men bara om din bil är under 5,2 meter på denna platsen.

Krister
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag tolkar översta skylten på stolpen som att det bara gäller lastbilar,
då borde långa personbilar vara undantagna, eller?
Här nere i Spanien räknas inte husbilar som personbilar, utan någon typ av lastbilar. Exakt vet jag inte. Men det görs ingen skillnad på nationalliteten på bilen.
Min svåger blev bortkörd tillsammans med många andra för en vecka sedan och anledningen enl polisen, överträdelse enl skyltningen max 5,2 mer.
Hans Hobby är 6,70.
Nummerplåten på hans bil blev fotad och registrerad. men inga böter på plats.

Krister
 
Senast ändrad:
Toppen