• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller vid parkering när HB är reggad som Lastbil om förbud för PB klass II finns?

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Lite korkad fråga kanske men om min bil är registrerad som Lastbil och förbudsskylten visar parkeringsförbud för Personbil klass II får jag stå där över natten om vi tar skylten nedan som exempel?

1674472287962.png1674472245472.png

Sen om man vänder på det så innebär det också att jag inte får stå över natten om det bara är PB klass II som är tillåtet?
1674474604614.png

Orkar ens Parkeringsvakterna att kolla upp om det är Lastbil eller PB klass II eller ser dom bara HUSBIL så är det en klass II?

Sen har jag väl identifierat mig som en PB klass II när jag är ute på vägarna så om det är förbud för PB klass II att parkera över natten så respekterar jag självklart det.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, ja till största delen så har äldre husbilar som är lastbilsreggade glömts bort i den här karusellen med PB klass II.
För enkelhetens skull som du själv skriver så får man nog bedöma sig som PB klass II för att slippa både böter, krångel och problem.
Men om man hårddrar sin rätt så skulle en skylt som det står Husbil förbjuden på vara mer begriplig för båda, men å andra sidan sett så finns visst inte benämningen Husbil som fordon alls i lagens mening, så en sådan skylt skulle också vara fri tolkning på för alla, även om man för enkelhetens och lugnets skull bör lyda även en sådan skylt.
Men om man skulle följa regler om lätt lastbil, alltså lasbilsregistrerat fordon upp till 3,5 ton så har man nog lika stor rätt att stå där som en liten lasbilsregistrerad Peugeot skåpbil/hantverkarbil som troligen ingen alls bryr sig om på en sådan parkeringsplats.
Men som sagt.... Om inte om fanns.....

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Lite korkad fråga kanske men om min bil är registrerad som Lastbil och förbudsskylten visar parkeringsförbud för Personbil klass II får jag stå där över natten om vi tar skylten nedan som exempel?

Visa bilaga 226508Visa bilaga 226507

Sen om man vänder på det så innebär det också att jag inte får stå över natten om det bara är PB klass II som är tillåtet?


Orkar ens Parkeringsvakterna att kolla upp om det är Lastbil eller PB klass II eller ser dom bara HUSBIL så är det en klass II?

Sen har jag väl identifierat mig som en PB klass II när jag är ute på vägarna så om det är förbud för PB klass II att parkera över natten så respekterar jag självklart det.
Rent juridiskt menar jag att du skulle klara dig undan felparkeringsavgift om du parkerar där över natten, men frågan är om det är värt det besvär som det skulle bli med överklagande av avgiften som p-vaktens biljett skulle kunna förorsaka....
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.816
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Oftast brukar ju P-förbud mot PB2 kombineras med en P-personbilsskylt och då får man ju ändå inte parkera där med lätt lastbil.
Hur såg hela den övre skyltkombinationen ut?
 

Johan_Li

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30311
Medlemskap
2024
Oftast brukar ju P-förbud mot PB2 kombineras med en P-personbilsskylt och då får man ju ändå inte parkera där med lätt lastbil.
Hur såg hela den övre skyltkombinationen ut?

Så för att summera så har vi med äldre bilar som är reggade som "lastbil" hamnat lite mellan stolarna när klass II skylten kom till .

Och att jag kommer fortsätta klassa min bil som en Personbil klass II för att undvika eventuella onödiga böter även om skylten inte förbjuder just lastbil

Tänker att den ser ut typ såhär:
Screenshot_20230124_182301_Maps.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så för att summera så har vi med äldre bilar som är reggade som "lastbil" hamnat lite mellan stolarna när klass II skylten kom till .

Och att jag kommer fortsätta klassa min bil som en Personbil klass II för att undvika eventuella onödiga böter även om skylten inte förbjuder just lastbil

Tänker att den ser ut typ såhär:
Visa bilaga 226524

För att inte tala om alla utlandsreggade husbilar,
stackars dem att tolka PB klass II, som inte är en fordonstyp utan mer vilken utrustning en bil har.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ett sätt att slippa böter, överklagan etc är väl att ta en kopia på regbeviset och sätta innanför framrutan. Så gjorde jag på den tiden jag hade en Suzuki SJ413 som var lastbilsregistrerad och 3,5 meter lång och ganska smal. Jag kunde då parkera på lastbilsparkeringen under nedfarten från Götaälvbron strax intill Nordstan. Centralt och gratis, dessutom väldigt få riktiga lastbilar där när det var lördag och inga parkeringsböter som behövde överklagas.

Men dagens lapplisor läser kanske inte regbevis liggandes i framrutan?

//Michael, medlem
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
I bland kan man undra över nitiska lapplisor/regler utan att vara för pessimistisk.
För några år sedan så var jag på dop i ett känt mindre samhälle. En liten rätt central kyrka, gratis tidbegränsad parkering, helgdag, och med min bil, fyra bilar på en parkering för kanske ca. 50 bilar.
När jag kom ut så hade Lisa just lappat min bil och utan att vara allt för elak så undrade jag varför. Jo jag hade ingen sådandär Pskiva som man ställer in ankomsttiden på och därför hade jag blivit förärad en kraftig bot. Jag sa som läget var att jag är inte van med behov av sådana skivor och jag har inte ens en sådan skiva i den här bilen för där jag brukar hålla till duger bara betalning och inte kontrollerad gratis tid.
Jag fortsatte med att skall man använda skiva så skall det väl finnas möjlighet att få tag i en enkel reklamskiva i en låda eller så, för det finns väl ingen regel om att måste se till att ha en skiva i alla sina bilar.
Hennes försvar var att jag borde åkt och skaffat en skiva........ Men var??
En skriven bot kunde inte heller rivas så det vara bara att betala.
Trösten var att böter för brist på skiva kostade bara 550:- men en riktig parkeringsbot kostade visst 700:-

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Jag har en elektronisk p-skiva. Undrar om "lisa" förstår den om den används.
Jag har aldrig sett en sådan användas på någon bil.
Jag har inte vågat montera denna ännu.
:)
1674590662027.png
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.393
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
I bland kan man undra över nitiska lapplisor/regler utan att vara för pessimistisk.
För några år sedan så var jag på dop i ett känt mindre samhälle. En liten rätt central kyrka, gratis tidbegränsad parkering, helgdag, och med min bil, fyra bilar på en parkering för kanske ca. 50 bilar.
När jag kom ut så hade Lisa just lappat min bil och utan att vara allt för elak så undrade jag varför. Jo jag hade ingen sådandär Pskiva som man ställer in ankomsttiden på och därför hade jag blivit förärad en kraftig bot. Jag sa som läget var att jag är inte van med behov av sådana skivor och jag har inte ens en sådan skiva i den här bilen för där jag brukar hålla till duger bara betalning och inte kontrollerad gratis tid.
Jag fortsatte med att skall man använda skiva så skall det väl finnas möjlighet att få tag i en enkel reklamskiva i en låda eller så, för det finns väl ingen regel om att måste se till att ha en skiva i alla sina bilar.
Hennes försvar var att jag borde åkt och skaffat en skiva........ Men var??
En skriven bot kunde inte heller rivas så det vara bara att betala.
Trösten var att böter för brist på skiva kostade bara 550:- men en riktig parkeringsbot kostade visst 700:-

M.v.h. JANKRO.
Jag lyckades få en p-bot med p-skiva i bilen. Jag talade också med p-vakten utan framgång. Visst jag hade gjort fel enligt alla konstens regler. Jag hade lagt två skivor med rätt inställda tider i bilen. Två skivor är lika med p-bot och det visste jag om att man inte fick göra, men lyckades ändå göra det.
Det hände för 25 år sen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.578
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack alla för info om hur jag skulle ha gjort, och ev. kan göra nästa gång jag saknar P-skiva.
Troligen visste inte min Lisa om det här med egentillverkad lapp med skriven tid på, för enda varianten hon föreslog var att jag skulle åkt och skaffat en skiva........
Ja, det är rätt länge sedan nu..... Men det svider lite fortfarande, och det är väl inte pengarna direkt utan mer det klassiska att man blir i princip tvingad att betala P-böter även om man är delvis eller helt oskyldig.

M.v.h. JANKRO.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Med en en lastbilsregistrerad husbil får man stå på lastbilsparkeringarna vilket man inte får med en Pb2, ett förbud mot Pb2 husbilar gäller inte heller en lastbilsreg husbil.
Åtminstone här så kan P-vakterna kolla vilken reg en husbil har via reg numret på bilen och det gör de också vid tveksamma fall.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Därför kan det vara bra att lägga en kopia på regbeviset i framrutan så att lapplisan förstår att det kanske är ett tveksamt fall och därmed gör en kontroll. I annat fall anses det kanske inte vara tveksamt eftersom LB-registrerade husbilar är ganska få och det blir slentrian att anta att det rör sig om en PbII.

//Michael, medlem
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Därför kan det vara bra att lägga en kopia på regbeviset i framrutan så att lapplisan förstår att det kanske är ett tveksamt fall och därmed gör en kontroll. I annat fall anses det kanske inte vara tveksamt eftersom LB-registrerade husbilar är ganska få och det blir slentrian att anta att det rör sig om en PbII.

//Michael, medlem

Man kan undra hur Lisa tänker när det gäller en utländsk husbil, den kan omöjligen vara en PB2.
Hur som helst borde PB2 inte stå på förbudsskyltar, en husbilssymbol förstår de flesta däremot.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Man kan undra hur Lisa tänker när det gäller en utländsk husbil, den kan omöjligen vara en PB2.
Hur som helst borde PB2 inte stå på förbudsskyltar, en husbilssymbol förstår de flesta däremot.
Precis så är det i bland annat Tyskland. Men man kan ju ändå fundera på hur de gör med mindre skåpbilar ombyggda till husbilar......
 
Toppen