• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller med Hund i Europa

Carthagofrik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.916
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1399
Medlemskap
2022
Har en bekant som funderar att åka ner till Tyskland men han har 2 hundar vad gäller då ? Någon som vet vad som måste göras
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Vad gäller med Hund i Europa

Absolut är pass till hundarna, vaccinationer ( de vanliga ), rabiesspruta minst 20 dagar innan avresa och sedan rekomenderar jag avmaskning innan hemkomst :)

Se mer på avdelningen "mina husdjur" :)
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Vad gäller med Hund i Europa

Har en bekant som funderar att åka ner till Tyskland men han har 2 hundar vad gäller då ? Någon som vet vad som måste göras


Veterinärbesök, godkänd rabiesspruta, hundpass .... thats all! Med godkänd rabiesspruta menas att det gått den tid som krävs mellan sprutan och blodprov som visar att sprutan funkar! Avmaskning mot dvärgbandmask vid hemresan är inget veterinärbesöksnödvändigt numera utan det vilar på ens eget samvete att se till att vi inte får hit "skiten" i onödan! Så köp pillret och sköt det enligt anvisningar....
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad gäller med Hund i Europa

vi kom hem idag från tyskland,,färska uppgifter för fjorton dar sen,,

hundpass för varje hund,,

rabiesspruta likaså,,sprutan kan ges samma dag som du åker,,finns inget krav på nåt annat,,

ett tips,,ge en spruta som gäller i tre år,,för en dryg hundring till,,



masktabletter??? helt frivilligt,,allt inom våran helt superba organisation som kallas för EU,,

ha en trevlig resa!!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Vad gäller med Hund i Europa

vi kom hem idag från tyskland,,färska uppgifter för fjorton dar sen,,

hundpass för varje hund,,

rabiesspruta likaså,,sprutan kan ges samma dag som du åker,,finns inget krav på nåt annat,,

FEL!!
Skilj på grundvaccinering och revaccinering.
Efter grundvaccinationen måste du vänta 21 dagar innan du reser med djuret!

Står klart och tydligt att läsa på Jordbruksverkets hemsida.
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
839
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sv: Vad gäller med Hund i Europa

Utdrag från Turist i Tyskland.
"Bältesplikten" gäller också för hundar (StVO, §23). Hundar skall under färd vara säkrade, så att de t.ex. vid en häftig inbromsning inte kan skada sig själva eller passagerare i bilen. Transportboxar utgör ett godkänt skydd under förutsättning att boxen är säkrad. I Tyskland säljs också speciella selar, som kan sättas fast i de normala bilbältena. Böter vid utebliven fastspänning 35 - 50 EUR.
 
F

F.d. 3747

Guest
Sv: Vad gäller med Hund i Europa

Obs !
Har inte hunden fått rabiesspruta och antikroppskoll, vilket tar 3-4 veckor så kan ni inte åka till Tyskland.
Gäller att vara ute i god tid om den inte bildat antikroppar.
Efter det fyllts i passet är det bara att åka, finns dock lite andra "saker" man kan vaccinera emot, men det vet ju en veterinär.
Ta gärna en tablett mot dvärgbandmask innan ni åker in i Sverige igen.
Trevlig tur !:msn_dog:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad gäller med Hund i Europa

hej alla gosiga:p efterkontroll finns ej längre,,

hej majzan,,min veterinär är jordbruksverket,,dom har en filial i närheten av mitt boende,,
vore väl konstigt om inte dom har den senaste regelboken,,

sen vill jag inte gå i klinch med hbks:vackra kvinnor:p det blev tillräckligt av den varan i en annan tråd!!!
ja vill hellre dela ut en kram:D

så nu när allt fallit på plats,,då inser jag mitt misstag,,ja har fel,,
du har rätt,,

ja gjorde det fatala misstaget att jag tog med mej suggan istället för hunden,

tjo flöjt!!:D
 
Toppen