• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gäller för uthyrning av husbilen?

Alessandro

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
35859
Medlemskap
2024
Hej! Vill gärna veta vad gäller för privat uthyrning av husbilen, måste jag registrera mig hos trafikverket, skatteverket?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.671
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Om du tänker hyra ut en enda husbil (din egen, vid de tillfällen du inte använder den) räknas det som hobbyverksamhet och du behöver inte registrera dig någonstans. Tänk dock på att inkomsten skall beskattas, och skattesatsen är 30% (Hyra ut bil, båt och saker).

Om alla risker med att hyra ut på detta sätt, har det skrivits åtskilligt om i många trådar på detta forum (använd sökfunktionen) och på andra.

Har du otur skadas husbilen under uthyrningen så att du inte själv kan använda den.

Vill det sig riktigt illa "försvinner" husbilen, och detta räknas INTE som stöld vilket gör att du inte har något försäkringsskydd. Din förlust blir då:

Kontantinsatsen/värdet på inbytesobjektet när du köpte husbilen
Gjorda avbetalningar
Framtida avbetalningar på en bil du inte längre disponerar

Vänder du dig till en SERIÖS uthyrningsförmedlare KANSKE skadan begränsas till att husbilen skadas under uthyrningen så att du inte själv kan använda den.

Vid yrkesmnässig uthyrning gäller helt andra regler, läs mer här:

Pålle
 
Senast ändrad:
Toppen