• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad finns i maten idag, månntro?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Plötsligt blev allt så enkelt - och billigt - och gott - och nyttigt!

Jag har upptäckt marknaderna här i Spanien! Tidigare strosade jag bara runt lite lojt och köpte någonting onödigt kanske, men nu har det hänt saker. Herr sjökaptenen Dan-Axel Hägg, som övergivit Olhão i Portugal efter sjutton år, stod med sin cykel utanför min dörr en tidig morgon för några dagar sedan och undrade om jag ville ha lite broccoli. "Jag fick tre stora för 1€ (!) på marknaden" sa han.

"Å vesst" svarade jag föga anandes att detta skulle bli upptakten till något stort, något verkligt stort. Kål i alla former såsom blomkål liksom grönsaker av alla de sorter som jag knappt har funderat på när det gäller mat har helt plötsligt blivit stommen i min matlagningskonst :)D). Konst? Det är väl ingen konst att laga med med sådana fantastiska grönsaker som finns här till närmast fånigt låga priser.

Lätt chockad sitter jag här efter ännu en supergod måltid tillagad i min enkla resebil, mätt och belåten. Det behövs ingen dessert; krogen är hur långt borta som helst! Konstigt! Var kommer dessa superba grönsaker ifrån och varför är de inte gömda i plast? Det påminner om torghandeln i Göteborg på 40- och 50-talen när bönderna sålde sina produkter på stadens torg. Har Spanien lyckats med konststycket att inte förstöra all vardagsmat med moderna metoder? Den här marknads/torgmaten tycks vara miltals ifrån från livsmedelsladornas inplastade utbud.

Gott! Vansinnigt gott!

Jappe

PS. Häggen smockade i sig 8 kronärtskockor på raken häromdan utan problem. Jag har alltid varit lite misstänksam mot just kronärtskockor när det gäller besprutningen men det kanske inte gäller skockorna som säljs på marknaderna här. Jag tror jag tar risken! Skockor är gõtt!
 
Senast ändrad:

D-A Hägg

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
12005
Medlemskap
2025
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Som en enkel LCHF: lärjunge i förskingringen glädjer det mig att min Maestro har plockat upp mitt kastade strå.... och dessutom förkastade mitt kostvidriga erbjudande om en portion "Pommes Frites" som jag föll till föga och köpte av
"Djävulens Frestare" som varje fredag ställer upp sin "Frestarbod" här på Camping Bahia. Som för övrigt erbjuder alltifrån hundfrisering till vetrinärvård
och som Jappe säger "Kolhydratstinna pizzor" ifrån ambulerande farkoster.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Det görs mycket reklam för spannmålsprodukter på betalkanalerna idag. Kan det vara så att försäljningen sviktar och kan det i så fall bero på att kunskapen ökar om kvalitén på exempelvis dagens vete?

Visa bilaga 118833

Ny studie: Är dagens vetebröd farligt för din hälsa? - Kostdoktorn

Brödberoende - hur vetet gör dig fet och skadar din hälsa | Optimal

Skillnad på spannmål nu och förr - Del 1 | Hälsa som livsstil

Jappe

Här finns mer skrämmande och viktig läsning!
https://www.adlibris.com/se/bok/hot...-dodar-ditt-mest-kansliga-organ-9789163612879
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jösses! Får man skriva så? Men... han har ju rätt!

Ur Kostdoktorn:

23 maj 2010

Läkemedelsbolagens värsta skräckscenario är friska människor!
Läkemedelsbolagen tjänar sina pengar på att den nuvarande ordningen med mediciner och operationer behålls.

Detta att några av världens vinstrikaste företag tjänar pengar på sjukdomar gör dem till en formidabel fiende för folkhälsan.
Vad finns det för dessa företag att tjäna på försäljning av t ex smör (om de nu gav sig in i mejeribranschen)? Spottstyver! Jämför med hur mycket vinster t ex statiner genererar.

Läkemedelsbolagen är helt profitstyrda, via kvartalsbokslut, och deras syfte är att ge utdelning till aktieägarna. Hela deras verksamhet styrs efter detta. Cheferna har incitamentsprogram för att styra deras beslut i linje med styrelsernas riktlinjer. Allt för att generera vinst. Det finns ingen filantropi eller humanism hos läkemedelsföretag.
Betrakta dem som känslolösa VINSTMASKINER, med oerhört starka finansiella muskler som används till politisk lobbying, forskningsfusk, spökrapportskrivning, frampressande av nya (omogna och ibland direkt livsfarliga) läkemedel på marknaden (Vioxx och Bextra till exempel), mm, mm.

Pfizer blev som exempel fällda förra året och fick betala 2.3 miljarder dollar för illegal marknadsföring med resulterande farlig användning av mediciner. Phizer betalade utan att blinka och gick vidare utan det minsta finansiella problem. Det säger en hel del om hur mycket pengar läkemedelsföretagen genererar.
De sysslar med disease mongering (medvetet skapa nya "sjukdomar") och de har till och med lyckats med det synnerligen vidriga inhumana konststycket att hitta på och sälja in det sk "Naturalförloppet" till sjukvård och sockersjuka (dvs, den sockersjuke skall kallt räkna med att bli sämre och sämre och dö en förtidig död trots all behandling, och fortsätta att äta det som personen ej tål! = Socker/kolhydrater)
Detta sammantaget innebär att det kommer att bli en mycket krävande resa att lyfta människor från nuvarande socker/(kolhydrat)- och medicingenererade ohälsa.

Jag håller dock helt med om att förändringarna måste komma underifrån, från vanliga människor som ser hälsovinsterna med lågsockerkost/lågkolhydratkost/LCHF.

Avslutningsvis: Livsmedelsverket, som borde stå på barrikaderna kämpandes för bättre folkhälsa, har istället blivit ett sorgligt och varnande exempel på hur lobbying och korruption förstör en organisation. Det har här gått så långt att ett mycket bra hälsoråd i Sverige är att EJ följa Livsmedelsverket kostrekommendationer! Livsmedelsverket kunde byta namn till Livsmedelsindustriverket. Läkemedelsbolagen står stilla i kulisserna och klappar diskret händerna, då Livsmedelsverket kontinuerligt skapar nya kunder för dem!
/Ola S

Bekväma kontroverser - Kostdoktorn

Psst! Sanningens största fiende är människans oreserverade respekt för auktoriteter!
 
Senast ändrad:

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Vad skall man säga? Ibland har jag en känsla av att Jappe är språkrör för div. grön- linje producenter (inte alltid bra), sedan blir jag nästan skrämd av hans rotande och offentliggöra av av honom framrotade undersökningar. Han får många medlöpare som hakar på livsmedelsgranskning. Samtidigt är han kanske inte själv den värsta hälsoprofeten. Kontentan blir att min fru Ulla och jag själv fortsätter med den livsstil vi har vald, avnjuter emellanåt vitt bröd, socker vid behov, tex vid framställning av hemgjorda konfityrer och marmelader, safter av egenproducerade bär och frukter, Lidl´s smaksatta Joghurt, mm,mm. Till saken hör att jag är 70 fyllda och frisk som en nötkärna. det skall jag fortsätta med!
Ps: Öl är rena hälsodryck, det finns undersökningar på det!!
Ds
:wub::wub:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag är mycket tacksam för att Jappe enträget försöker hjälpa oss till ett hälsosammare liv. Maten har stor betydelse. Hans senaste inlägg har en länk till information om hur man kan lindra diabetes typ 2, insulinokänslighet, genom kosten och fasta. Kanske till och med bli av med sjukdomen. Är inte det bra? Dessutom underbyggt av kliniska resultat.

Om man vill fortsätta med att äta sockrad mat och sötsaker är upp till var och en. Jag syndar själv en del. Men gillar ändå Jappe.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Vad skall man säga? Ibland har jag en känsla av att Jappe är språkrör för div. grön- linje producenter (inte alltid bra), sedan blir jag nästan skrämd av hans rotande och offentliggöra av av honom framrotade undersökningar. Han får många medlöpare som hakar på livsmedelsgranskning. Samtidigt är han kanske inte själv den värsta hälsoprofeten. Kontentan blir att min fru Ulla och jag själv fortsätter med den livsstil vi har vald, avnjuter emellanåt vitt bröd, socker vid behov, tex vid framställning av hemgjorda konfityrer och marmelader, safter av egenproducerade bär och frukter, Lidl´s smaksatta Joghurt, mm,mm. Till saken hör att jag är 70 fyllda och frisk som en nötkärna. det skall jag fortsätta med!
Ps: Öl är rena hälsodryck, det finns undersökningar på det!!
Ds
:wub::wub:
du kanske har rätt ,men när jag har läst det jappe skrivit o alla andra om lchf så har mina ögon öppnats, jag har ej ätit socker o kolhydrater I snart en månad ,känner mig mättare nu än på länge ,äter ingen skräpmat nu mer ingen öl bara vin o whisky så jag tackar för alla råd om ett sundare liv,ps 5kg lättare nu,,mvh Håkan :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Intressant med LCHF är att många betraktar det som något onaturligt och kanske rentav som farligt eller ett sätt att banta på. I själva verket är det just sådant som människan ska äta. Naturligt fett, samma fett som finns i människokroppen är inte ett dugg farligt. Det är alla kolhydrater i dagens industrimat som gör oss sjuka och läkemedelsföretagen stormrika!

På femtiotalet visste alla att man blev fet av kolhydrater, socker. Diabetes II hette då sockersjuka och alla förstod sambandet mellan kolhydratintag och sockersjuka. Idag har de massiva kampanjerna för fettsnål mat fullständigt förvridit huvudena på populasen. Praktexemplet är unga tjejer som lägger ner massor med tid och pengar på träning samtidigt som de dricker sportdryck för att få energi. Sportdryck - sockerdricka, sådant som blir tjock av. Ekvationen går inte ihop för mig.

Den s.k. hälsoindustrin profiterar naturligtvis på okunskapen och säljer massor med träningsapparater, den ena fånigare än den andra.

Giv mig styrka!

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Då jag tillbringat mitt yrkesliv i läkemedelsindustrin känner jag mig manad att kommentera.
Visst är det så att läkemedelsindustrin drivs av vinstbegär- det handlar inte om välgörenhet. Liksom med de flesta privata verksamheter inom vårdsektorn (och i de flesta andra näringssektorer) är vinst till aktieägarna den främsta drivkraften för affärsmännen i ledningen.

Däremot har jag aldrig upplevt att de företag jag arbetat med inte satt patientens bästa väldigt högt på agendan. Läkemedelsforskning när en extremt långsiktig verksamhet. Det tar väldigt många år och kostar väldigt mycket pengar (numera miljarder) att utveckla nya läkemedel.

Majoriteten av de inblandade i forskningsprocessen är fristående forskare på universitet och sjukhus, som inte drivs av affärsintressen, utan av upptäckarglädje, personlig akademisk karriär etc - många skäl utöver bolagets affärsintressen. De flesta har hög integritet och skulle aldrig riskera sin akademiska trovärdighet genom att medverka till att dölja besvärande resultat.

Kortsiktiga vinster på bekostnad av dolda biverkningar förekommer ibland, men brukar på sikt drabba de inblandade i form av väldigt kostsamma bakslag, både personligt för de inblandade forskarna, och ekonomiskt för företaget.

Iland dyker det upp situationer där vetenskapen är delad i två jämnstarka läger - ett för och ett emot. Så verkar det vara när det gäller farorna med höga blodfetter respektive värdet av behandling med statiner. I det läget väljer naturligtvis industrin att följa de som förespråkar behandling och tjänar pengar på det. Inte speciellt konstigt eller upprörande.

Själv äter jag simvastatin utan att vara helt övertygad om att effekterna överväger bieffekterna. Argumenten för och emot är ungefär jämnstarka.
Fan vet vilket som är rätt......
 
Toppen