• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad finns i maten idag, månntro?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Ett viktigt ämne är också vad maten inte innehåller idag. Forskning jorden runt visar att dagens industrimat är så illa behandlad och steriliserad så att en mängd nyttiga bakterier aldrig når våra tarmar. Följden blir en mängd tarmsjukdomar, ofta inflammationer som i sin tur genererar andra inflammatoriska sjukdomar. Crohns syndrom, psoriasis, div. reumatiska sjukdomar är exempel på detta men det finns många fler.

Spannmål och spannmålsprodukter är inte bra mat för människor; där är de flesta fristående forskare numera överens. Problemet är att många djur utsätts för industrifoder med mycket suspekt innehåll vilket försämrar köttets kvalitet avsevärt. Dagens grönsaker är också utsatta där giftbesprutning och köpta industrifröer gör dessa "produkter" mer eller mindre hälsovådliga!

Fungerande tarmar är mycket viktigt för hälsan och välmåendet! Kött från gräsbetande kor och naturligt odlade grönsaker kan ge oss bättre hälsa och färre sjukdomar!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Ett förbisett mineral - Magnesium.

Klicka!
magn.JPG

Närings- och mineralinnehållet i den industrialiserade maten har minskat drastiskt det senaste århundradet.


Varför bryr sig skolmedicinen inte om magnesium?

Många läkare kan för lite om begreppet biotillgänglighet och generellt menar Eliasson att undervisningen om spårämnen på läkarutbildningen har brister och borde bli betydligt bättre. Samma brist finns i fortbildningen.

Inom forskningen prioriterar man inte att forska på substanser som inte går att patentera. Det viktiga är att ta fram ämnen som kan patenteras och generera stora vinster. Det är ett generellt problem som försvårar behandlingen av patienterna. Det finns många naturliga vitaminer och mineraler som skulle kunna betyda väldigt mycket för bättre patientbehandling. Magnesium är bara ett i raden av sådana ämnen. Dessutom skulle en sådan behandling kunna spara mycket pengar för den ekonomiskt ansträngda hälso- och sjukvården.


Läs hela artikeln!

http://www.ortomolekylar.se/wp-content/uploads/2012/11/Eliasson12Magnesium2000V.pdf
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jag har googlat runt på livsmedelsindustrin och Livsmedelsverket, läkemedelsindustrin och Läkemedelsverket, livsmedel och EU ett bra tag nu och jag har bildat mig en uppfattning om tillståndet i nationen.

Antingen är våra beslutsfattare, politikerna och tjänstemännen i vissa statliga verk, hjärndöda eller så är dom köpta av industrin liksom EU är. Hjärndöda är de inte. Jag har sett på TV att dom rör på sig och ljud i mängder strömmar ur deras munnar.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Ändå blir vi bara äldre och äldre för varje generation. Medellivslängden ökar hela tiden. Kan det bero på att våra kroppar är E-marinerade?
Ha, ha... e-marinering låter originellt! Mycket bra synpunkt K & P Express! Tittar man däremot i tidningars dödsannonser så är det ganska "tidigt" födda som fortfarande levt i närproducerat miljö som blir riktigt gamla. Däremot är det skrämmande många "senare" födda (som jag) som avlider helt plötsligt. Om det nu beror på maten, dagens livsstil inklusive all stress (som inte fanns förr i tiden), det står ingenting om i dödsannonserna.
Mitt inlägg grundas inte på statistik eller kvalificerade gissningar, bara en observation från det lilla jag hinner skumma igenom vid frukostbordet...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Hjärt-Lungfonden har tydligen blivit rejält sponsrad av Becel.

Så fint av Becel! Ett nobelt företag helt utan biavsikter givetvis! :D

Becel åkte runt i livsmedelsaffärerna och skrämde folk med deras "höga" kolesterolvärden, så höga att de borde äta Becel. T.o.m. EU reagerade på deras läkemedelskoncept och då är det högt vatten!

bec.JPG
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jag har framlevt mitt arbetsliv i läkemedelsindustrin, och håller inte riktigt med Jappe i hans dystopier om sakernas tillstånd.
Visst var det så att vi försökte, efter bästa förmåga, att maximera vinsten. Men inte bara på kort sikt utan att snegla på vad som kunde vara gångbart långsiktigt. Vi jobbade med långtidsplaner parallellt med aktuella budgetar.
Vi besökte sjukvården och lämnade information om våra läkemedel. Vad vi fick säga resp inte säga, var rätt noggrant reglerat, och följdes upp av både läkemedelsverket och branschens egen informationsgranskningsman. Ev övertramp kostade 250.000 kr per gång, så det var inte populärt hos cheferna att lova för mycket.
Vi kände rätt mycket ansvar för vad våra produkter kunde ställa till med när det gällde biverkningar. När vi introducerade clindamycin på 70-talet, upptäcktes överväxt av clostridium difficele som en sällsynt (《1/1000)) biverkning (kallades pseudomembranös colit då). Det var inget som koncernen på något sätt försökte mörka - tvärtom. Det gick ut larm till alla enheter om maximal observans och rapportplikt inför ev. indragning. Så småningom har man lärt sig att den bakterien smittar och drabbar många patienter med nedsatt infektionsförsvar med eller utan antibiotikabehandling.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Amerikanarna börjar äntligen inse vad de har utsatts för i många år och upproret har nu kommit igång på allvar, tycks det. Kollar man runt lite på amerikanska sajter så är många väldigt överens om vad man inte bör äta:

Fullkornsvetet har ofta en topposition!

1. vete
2. margarin
3. juicer
4. skräpmat från McDonalds och likn.
6. sportdrycker liksom alla sötade läskedrycker som CocaCola m.fl.

Juicer kan tyckas malplacé i en sådan här lista men här har man faktiskt upptäckt att äkta vara är mycket bättre!

Vad gäller tillsatserna så har modifierad stärkelse en topposition!

Läs alltid innehållsförteckningarna!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Pepsi som äger Tropicana har hittat ett vansinnigt begåvat sätt att tjäna pengar på! Hälsojuicen Trop 50 som bara innehåller 50% socker och 50% kalorier jämfört med vanlig juice och till samma pris som den vanliga juicen! Hur har dom lyckats med detta? Läs länken nedan och få ett gott skratt!

pep.JPG

Läs hela artikeln: Pepsi and Tropicana Find a Healthy Way to Scam Consumers » So Good Blog

PS. Alla kan kanske inte engelska (amerikanska) så här är en snabböversättning som svar på frågan ovan: Man häller i lika mycket kranvatten som juice i förpackningen och säljer den plötsligt uppkomna hälsodrycken för samma pris som originalet. Tyder inte det på stor affärsbegåvning? Det fungerar tydligen i USA men jag har inte sett produkten på hyllorna i Sverige. Finns den här, månntro?
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

T.o.m. fåglarna.... Någon som vet vad det är i talgbollarna nuförtiden! "Våra" fåglar ratar dom. Det är bara frön och nötter som gäller. Har riskkapitalisterna upptäckt affärsmöjligheter här och blandat palmolja och modifierad stärkelse i bollarna? :D "Våra" fåglar är inte lika lättlurade som människorna i så fall för dom vägrar.

Jappe

PS. Nu har jag googlat runt lite och det verkar som om mina farhågor har besannats. Man har börjat använda samma skitfett från Sydostasien som finns i margariner och andra sekunda livsmedel avsedda för människor. Fåglarna genomskådar dock detta!

Lura kvartalskapitalisterna! Köp inga talgbollar! Köp frön och nötter till fåglarna!
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Kanske av intresse:

*Castorium=Bävergäll, kommer från bäverns analkörtlar. Används som smaksättning i bl a glass od.

*Custerin (E920) Människohår eller fågelfjädrar. Används i bakverk för att göra degen smidig och luftig.

*Cellulosa. (E460) Processad sågspån. Utfyllnad som ersätter fett.

*Xanthangummi. Sekret (slem) från förruttnelsebakterier. Används som förtjockningsmedel i bl a dressing, sås och glass.

*Shellak. (E904) Sköldlus. Ger blank yta till bl a godis.

*Bakteriofager. Virus som odlas och används som konserveringsmedel.

Några exempel på vad vi frivilligt sätter i oss och betalar dyra pengar för.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Mondelez har tydligen köpt Marabou och "moderniserat" produkterna, såg jag på GB:s chokladkaka och kollade innehållsförteckningen. Mycket riktigt! Glykossirap, glycerol, maltextrakt av korn och havrefiber, emulgeringsmedel: sojalecitin, aromer m.fl. kosmetiska produkter ingår nu i "mjölkchokladen". En epok är över, i varje fall för min del! :msn_cry:

Jappe

PS. Äkta vara:

sus.JPG
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Mänskliga studier på genmanipulerad soja

I en av de första studier som genomförts på människor, så påvisades fasansfulla biverkningar. Studien gällde sojaplantor som hade injicerats med gener från bekämpningsmedel, främst för att öka produktionen av bekämpningsmedel i plantan. Studien visade att bekämpningsmedlets verkningsgrad blev långt mycket mer kraftfull i plantan än om den tillfördes utifrån vid besprutning, vilket självklart gör varan ogynnsam för våra kroppar. Men det mest intressanta var att människorna i studien började tillverka bekämpningsmedel i sina egna tarmar, på ett sätt som visade att genen från växten, alltså gick över i råvaran och sedan stannade kvar i vår tarm.


Hela artikeln: Zarahssida.se - Aluminium, alkohol och andra kemikalier i deodoranter, hudvårdsprodukter och städartiklar!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jag har letat länge och letar fortfarande efter ett ätligt bröd utan mer eller mindre giftiga tillsatser och idag köpte vi ett bröd Från Dalarna, ett hårt bröd på rågsurdeg och korn. Vansinnigt gott. Jag kollade lite på nätet och det verkar finnas en historia bakom.

Någon här som vet vilka turer som finns bakom detta bröd. Kan man lita på Leksands Knäckebröd AB? Hur gick det med återuppbyggnaden av det gamla Vika-bageriet?

Jappe
 
H

hianders

Guest
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Hej Jappe! Kan det vara surdegsknäcke från Pyramidbageriet i Dala Järna?

Inger/fru hianders
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Nä, det här gäller Vikabageriet som togs över av Leksands. Vika rågknäcke med surdeg och korn. Det verkar finnas en surdegsknäckebrödstradition i Dalarna som saknas här på Västkusten, tyvärr. Hönökakor och liknande är ju bara moderna degenererade efterapningar av kvalitetsbröd som bakades i stugorna här förr.

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Apropå genmanipulerat utsäde som antagligen snart kommer att accepteras av våra svenska lantbrukare i synnerhet ungdomarna som är öppna för nya idéer som kan främja avkastningen. Vi har sett hur vetet har förstörts totalt av vanlig gammal "hederlig växtförädling" men nu stundar betydligt hårdare tider för spannmålsproduktätarna!

Ur Zarahs blogg:

Mänskliga studier på genmanipulerad soja

I en av de första studier som genomförts på människor, så påvisades fasansfulla biverkningar. Studien gällde sojaplantor som hade injicerats med gener från bekämpningsmedel, främst för att öka produktionen av bekämpningsmedel i plantan. Studien visade att bekämpningsmedlets verkningsgrad blev långt mycket mer kraftfull i plantan än om den tillfördes utifrån vid besprutning, vilket självklart gör varan ogynnsam för våra kroppar. Men det mest intressanta var att människorna i studien började tillverka bekämpningsmedel i sina egna tarmar, på ett sätt som visade att genen från växten, alltså gick över i råvaran och sedan stannade kvar i vår tarm.

Zarah har även intressanta synpunkter på andra moderna företeelser:

Zarahssida.se - Aluminium, alkohol och andra kemikalier i deodoranter, hudvårdsprodukter och städartiklar!
 
Senast ändrad:
Toppen