• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad finns i maten idag, månntro?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Det beror på antibiotikaanvändningen idag men det kanske snart är slut med den fröjden! Multiresistenta bakterier kan äventyra den möjligheten ganska snart!

Förr dog många i "enkla" infektioner och inflammationer i unga år.

Jappe
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Gud hjälpe oss så illa vi har det idag. Bara gift i matbutiken och inte hjälper det ens att köra krav och närodlat för det är ju lika illa. När man läser alster som detta och sedan följer de domedagskomentarer som sedan följer inser jag att det inte lönar sig alls att bry sig vad man äter bara det smakar gott. Varför gå och oroa sig för allt elände när man ändå bara blir lurad. Det ända man kan vara säker på är ju att man ändå dör men det kanske finns något EXXXX som förhindrar det också:) Giv mig styrka.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Var har du fått det ifrån?

Det framförs ju tyvärr ganska ofta så som icke expert i ämnet vet man ju inte vad man skall tro när rapporterna om allts farlighet haglar. Skall man tro allt som skrivs om mat så borde man ju vara död för länge sedan.:)
Man får väl välja att bara tro på någon man litar på i ämnet. Oavsett vem det blir finns det ju säkert minst fem andra som tycker tvärt om.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Jag som får hela tiden höra att lukt och smaklökarna blir sämre ju äldre man blir, Tack Jappe nu vet jag fakta det är alla skräpprodukter som dom stoppar i maten som gör det.

/Pelle
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Man har ju i alla tider korsat grödor få att få fram optimala produkter. Om nu detta sker på fälten eller i laboratorium har väl ingen större betydelse.

Men visst, inte vill vi ha grödor som framställts för att man skall kunna spruta gift på dem.

Och som mina gamla professor sa. Det beror på........

För resten, har ni glömt hur mycket genmanipulation det skett bakom utedansbanerna under årens lopp. Inte undra på........
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Det framförs ju tyvärr ganska ofta så som icke expert i ämnet vet man ju inte vad man skall tro när rapporterna om allts farlighet haglar. Skall man tro allt som skrivs om mat så borde man ju vara död för länge sedan.:)
Man får väl välja att bara tro på någon man litar på i ämnet. Oavsett vem det blir finns det ju säkert minst fem andra som tycker tvärt om.

Men vart har du läst att KRAV-märkt mat är lika giftig som konventionellt odlad mat?
Jag ser också dagligen rapporter om gifter i mat, men inte i KRAV-märkt. Är därför mycket intresserad av dessa uppgifter från dig.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Hög tid att stoppa GMO och Roundup eller är det redan för sent? Nu kommer larmrapporterna!

Vågar vi äta kött av djur som fötts upp på GMO-grödor?


Hur farligt är då glyfosat för oss människor?

Helt ofarligt enligt Monsanto.

Men verkligheten talar ett annat språk.

Läs länken ovan!

Den här länken kan förklara en del!

Varför bara skydda kapitalets intressen? | Brännpunkt | SvD

Glyfosat (roundup) används till stor del även på Svensk odlingsmark och användningen har haft en enorm ökning på senare år, det är nästan bara ekologiska odlingar som inte använder det.

Att det blivit så, beror till stor del på kraftigt ökad dieselbeskattning, en fråga som miljöpartiet har drivit hårt.
Dieselbeskattningen har blivit så hög att några stubbkörningar nästan inte sker längre, de har istället ersatts med kemikalier där glysofater är ett vanligt preparat.

Mycket av växtförädlingen som sker är inriktad på att ge högre skördar men dessa växter är i regel känsligare och är beroende av kemikalier, både vad gäller näring och div skadeskydd för att inte slås ut.

Allt detta har medfört att vi idag i möjligaste mån undviker konventionellt odlad mat.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Men vart har du läst att KRAV-märkt mat är lika giftig som konventionellt odlad mat?
Jag ser också dagligen rapporter om gifter i mat, men inte i KRAV-märkt. Är därför mycket intresserad av dessa uppgifter från dig.

Här har du en länk till ett exempel. Googla själv du hittar säkert mera motsägande fakta i ämnet. Som det heter i visan "vem i hela världen kan man lita på".
Kravmärkt är inte nyttigare | Mat & Vin | Aftonbladet
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

gm.JPG

Det kan vara bra att veta vad det är man stoppar i munnen. Läs!

Margareta Lundström


Vi vet redan att cancertumörer stora som tennisbollar utveckas efter 6 – 9 månader hos råttor som matas med kommersiell GMO (samma som amerikaner äter) och att råttor, hamstrar och grisar blir sterila efter bara tre generationer (när skadorna blir så stora så att naturen klokt nog stänger ner reproduktionsförmågan). Vi vet att bin dör en masse på grund av GMO-växtgifter och att ogräs utvecklar resistens mot dessa gifter (och monsterogräs utvecklas). Vi vet också att GMO påskyndar utvecklingen av antibiotikaresistenta bakterier.
Ändå fortsätter detta vansinne och nu står EU och Sverige på tur.
 
Senast ändrad:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Här har du en länk till ett exempel. Googla själv du hittar säkert mera motsägande fakta i ämnet. Som det heter i visan "vem i hela världen kan man lita på".
Kravmärkt är inte nyttigare | Mat & Vin | Aftonbladet

För det första så är testet inte särskilt relevant när man inte har jämfört likadana produkter och inte heller produkter från värstingländerna som Spanien och Holland när det gäller konsumtionen av besprutnings, gift och mögelmedel.
Svenskodlad frukt och grönsaker har oftast relativt låga halter av kemikalier jämfört med andra EU-länder.
Så otroligt fegt att inte jämföra svenska KRAV-märkta grönsaker mot utländska oekologiska. Resultatet hade givetvis blivit ett helt annat då.

För det andra, 60% av de testade grönsakerna är grönsaker som växer under jord. Generellt sett så innehåller de mindre mängd kemikalier än grönsaker som växer ovan jord.

Lars Bergström och hans kollegor från Lantbruksuniversitetet känner jag väl till. De brukar ungefär vartannat år skriva negativa debattartiklar om ekologiska livsmedel och ekologisk odling. Lars Bergström och hans polare Holger Kirchmann, Thomas Kätterer och Rune Andersson är namn som ofta förekommer i ekokritiska sammanhang. Man kan ju börja undra varför dessa herrar är så kritiska...månde det vara någon kommersiell påtryckare som fyller deras konton? Det som är intressant är att varje gång de kastat ut en sån här "bomb", har de fått så oerhört mycket kritik för sina påståenden, som inte varit relevanta, så det har snarare gett de ekologiska produkterna ett uppsving, då både KRAV, Naturskyddsföreningen och andra miljöorganisationer besvarat kritiken med väl underbyggda argument och källhänvisningar.

Jag har valt att följa debatten från bägge sidor ganska väl. Jag har ägnat mig åt att fördjupa mig i ämnet mat-hälsa sedan början av 1990-talet och har genom allt jag läst och hört tagit till mig det som handlar om just besprutning av livsmedel. För mig råder det ingen tvekan om vad som är bäst för miljön oavsett vad Lars Bergström och hans polare kastar ur sig då och då.

Det finns inga genvägar - för miljön, djur och människors hälsa - sluta bespruta vår jord.

Här är en "liten" rapport som berör 77 000 tester av livsmedel...några fler än i länken du hänvisade till: http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/efsa_underlag.pdf

Och som sagt...vem ska man lita på...ja du... ett tips är att fördjupa sig i ämnet och läsa på, gå på föreläsningar m.m.
Eller så kan man lita på Aftonbladet....

/Ludde
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

För det första så är testet inte särskilt relevant när man inte har jämfört likadana produkter och inte heller produkter från värstingländerna som Spanien och Holland när det gäller konsumtionen av besprutnings, gift och mögelmedel.
Svenskodlad frukt och grönsaker har oftast relativt låga halter av kemikalier jämfört med andra EU-länder.
Så otroligt fegt att inte jämföra svenska KRAV-märkta grönsaker mot utländska oekologiska. Resultatet hade givetvis blivit ett helt annat då.

För det andra, 60% av de testade grönsakerna är grönsaker som växer under jord. Generellt sett så innehåller de mindre mängd kemikalier än grönsaker som växer ovan jord.

Lars Bergström och hans kollegor från Lantbruksuniversitetet känner jag väl till. De brukar ungefär vartannat år skriva negativa debattartiklar om ekologiska livsmedel och ekologisk odling. Lars Bergström och hans polare Holger Kirchmann, Thomas Kätterer och Rune Andersson är namn som ofta förekommer i ekokritiska sammanhang. Man kan ju börja undra varför dessa herrar är så kritiska...månde det vara någon kommersiell påtryckare som fyller deras konton? Det som är intressant är att varje gång de kastat ut en sån här "bomb", har de fått så oerhört mycket kritik för sina påståenden, som inte varit relevanta, så det har snarare gett de ekologiska produkterna ett uppsving, då både KRAV, Naturskyddsföreningen och andra miljöorganisationer besvarat kritiken med väl underbyggda argument och källhänvisningar.

Jag har valt att följa debatten från bägge sidor ganska väl. Jag har ägnat mig åt att fördjupa mig i ämnet mat-hälsa sedan början av 1990-talet och har genom allt jag läst och hört tagit till mig det som handlar om just besprutning av livsmedel. För mig råder det ingen tvekan om vad som är bäst för miljön oavsett vad Lars Bergström och hans polare kastar ur sig då och då.

Det finns inga genvägar - för miljön, djur och människors hälsa - sluta bespruta vår jord.

Här är en "liten" rapport som berör 77 000 tester av livsmedel...några fler än i länken du hänvisade till: http://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/efsa_underlag.pdf

Och som sagt...vem ska man lita på...ja du... ett tips är att fördjupa sig i ämnet och läsa på, gå på föreläsningar m.m.
Eller så kan man lita på Aftonbladet....

/Ludde
Tack för ett bra svar. Som vanligt är du bra påläst. Detta är nu inte mitt favoritintresse så när vanligt folk som jag läser artiklar i tidningar som bladet och de kommer från erkända ställen som Lantbruksuniversitetet är det ju inte så konstigt att man tror på dem.
Kommer nog att fortsätta med de saker jag har större intresse för och lita på att de som vet bättre håller mig upplyst i detta ämne. Tack igen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Vad är det med danskarna nuförtiden. Danskt bacon fullt med socker för att ta bort den äckliga smaken som kommer från dålig djurhållning m.m. och nu detta!

da.JPG

Det är illa att djurplågeri är lönsamt! MEN, konsumenten har ett val!

Jappe
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Vad finns i maten idag, månntro?

Mycket oroande signaler från Lantbrukets affärstidning!

Visa bilaga 95172

Läs hela artikeln: Dags att fasa ut det gmo-fria fodret | ATL - Lantbrukets Affärstidning

Finska Valio har GMO-fria produkter i svenska livsmedelsaffärer!

Jappe

PS. Samtidigt som Arla inte kan ge bönderna en större andel av mjölkpriset så miljardsatsar Arla i Australien!

Lantbrukets Affärstidning har starka kopplingar till SLU med Lars Bergström och hans polare...vi får tidningen i lådan då och då. Det skrivs ofta artiklar där forskarna från SLU är skribenter...
 
Toppen