• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Nu förstår jag inte, vad är det som skiljer husvagnsfolk från husbilsfolk? Jag har både husvagn och husbil och tycker nog att jag beter mig på samma sätt oavsett färdsätt. Det är väl inte så att vi husbilsåkare tycker oss vara förmer än andra?

Sen finns det nog stolpskott i bägge lägren, skulle jag tro :(

Precis som jag beskrev, f.d. husvagnfolket tar ofta ut hela bohaget oavsett och sitter gärna i ring och umgås medan jag/vi gärna vill ta det lite offside för oss själva.
PS. Har aldrig haft husvagn! DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi har Gekås variant, och den funkar jättebra. Kostade nog typ 4-500:-. Lätt och tar inte så mycket plats. Väl värd pengarna - så skönt att kunna gå barfota utan att bli smutsig, och slippa dra in jord, sand eller annat.

/Jessika
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Husvagnstänk, som jag skrev tidigare. Om vi vill ha kvar våra ställplatser ber jag er tänka ett steg längre och skippa mattorna!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Om man står på en grusig ställplats i regn tror jag inte det är så farligt med en matta som Bestliner och jag använder,
vår är 40x60 cm och skjuts in halvvägs under trappan, kan inte vara alltför irriterande.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Träffad för att vi riskerar äventyra våra ställplatser pga husvagnstänket? Tycker du skall lägga ner själv!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Allvarligt, menar du att ställplatsägare skulle börja stänga ner sina ställplatser för att vi lägger ut en mattstump ???

Införde de sådana regler så blir de "självstängande" :cool:
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Det är inte "mattstump" jag menar utan en hel matta under bord, stolar och under markisen som tar kål på gräset. Det tror jag du förstår också, eller hur?
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Citat:
Vi har Gekås variant, och den funkar jättebra. Kostade nog typ 4-500:-. Lätt och tar inte så mycket plats. Väl värd pengarna - så skönt att kunna gå barfota utan att bli smutsig, och slippa dra in jord, sand eller annat.

/Jessika


Husvagnstänk, som jag skrev tidigare. Om vi vill ha kvar våra ställplatser ber jag er tänka ett steg längre och skippa mattorna!

Oj, vad arg du blev, Carsten! Jag har inte skrivit att vi använder mattan på ställplatser! (och det var inte heller trådstartarens fråga) Vi använder den när vi står på en camping i flera dagar. Då är det jättepraktiskt för hela familjen. Vi har också grill, stolar, bord, cyklar, markis, lite badleksaker och annat på vår plats. :-D
Ha en trevlig helg och respektera att alla inte har samma vanor!
/Jessika
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Varför skall man ha golv när man flyttar sig varje dag?
Gräsmatta på ställplatserna duger gott.

Visa bilaga 111447

Vem har bestämt att man ska flytta sig varje dag? Måste man det? Den som startade denna tråd sa inte att det rörde sig om en ställplats eller en campingplats. Tycker nog att herr Knarrevik styr sitt tänkande åt ett håll, finns ju flera riktningar..
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Blir alltid lika förundrad av husbilsfolk som måste komma med pekpinnar, ifrågasätta o leka wannabe-poliser på regler som de ibland hittat på själva, när det ställs en enkel fråga om tips, i detta fall på en matta :confused::confused::confused:

Samt varför ser man ner på husvagnsfolk?, de är väl isf bättre campare kan jag tycka, än husbilsfolk som brukar campa lite var de behagar, trist syn på olika val i samma hobby, bo på hjul.

(Ps: har aldrig ägt en husvagn)
 

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

På ställplatser söderut är det inte populärt att breda ut sig som med husvagn på camping.

Sa trådstartaren ställplats i denna tråd? Vad hindrar matta på camping? Du tolkar det som du vill tydligen. Läs starten på tråden innan och fundera på om det kan innebära på något annat än ställplats..
 
Senast ändrad:

hike

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Citat:
Vi har Gekås variant, och den funkar jättebra. Kostade nog typ 4-500:-. Lätt och tar inte så mycket plats. Väl värd pengarna - så skönt att kunna gå barfota utan att bli smutsig, och slippa dra in jord, sand eller annat.

/Jessika




Oj, vad arg du blev, Carsten! Jag har inte skrivit att vi använder mattan på ställplatser! (och det var inte heller trådstartarens fråga) Vi använder den när vi står på en camping i flera dagar. Då är det jättepraktiskt för hela familjen. Vi har också grill, stolar, bord, cyklar, markis, lite badleksaker och annat på vår plats. :-D
Ha en trevlig helg och respektera att alla inte har samma vanor!
/Jessika

Ja, det är ju naturligt att man tar ut på campinglatsen, förstår inte problemet. Det är skillnad om man gör det på ställplats eller på camping..
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Får väl sälja husbilen och köpa en husvagn igen eftersom man inte får umgås när man kör husbil. Jag trodde man fick bestämma det själv men så är det tydligen inte. :wub:
Jag har visserligen sett bilder på husbilsägare här i forumet "som sitter i ring och umgås" på ställplatser söderut men de gör väl fel då. :confused:
PS. Har haft både husvagn och husbil! DS
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Det är inte "mattstump" jag menar utan en hel matta under bord, stolar och under markisen som tar kål på gräset. Det tror jag du förstår också, eller hur?

Trodde inte man fick ha bord, stolar och markis ute på en ställplats?
Gräset hinner knappast ta skada av att man skulle lägga ut en matta en natt eller två, för längre än så stannar man ju inte på en ställplats eller?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi har inte samma tradition i Sverige som på kontinenten med ställplatser.
Om man rest runt i övriga Europa förstår man att olika regler gäller på ställplatser och campingar. På centrumnära platser finns inget utrymme att breda ut sig, dessutom finns ofta tidsbegränsning om hur länge man får stå.

En liten mattstump att torka skorna på har väl de flesta men det är knappast ett "golv" utanför husbilen.
 

noynoy

HBK Medlem
Inlägg
475
Kommun
Nacka
HBK-Nr
6739
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi har köpt en bastmatta att ha under bord och stolar.
Tar mindre plats och väger lite.
/Noynoy
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Om man lägger ut en stor eller liten matta på en ställplatz utomlands beror på hur det ser ut. Man tar seden dit man kommer och ser hur andra gör. Ibland är det omöjligt lägga ut stor matta. Eftersom jag i stort sätt aldrig är på en ställplatz i Sverige vet jag inte hur det funkar här. Jag tar seden dit jag kommer och gör som övriga. Skall jag stanna länge tar jag in på camping annars kan det bli max 2 nätter på ställplatz men oftast blir det en natt.
 
Toppen