• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

elegance

FD HBK Medlem
Inlägg
808
Kommun
Bräcke
HBK-Nr
14404
Medlemskap
2023
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi har också en liten dörrmatta skönt att slippa dra in mer skräp än nödvändigt så det är praktiskt. Annars föredrar vi gräs som "golv" :) Jag/vi roade oss förra sommaren att ha som regel att fråga om man fick ställa ut ett par stolar och ett mindre bord och inte en enda gång fick vi nobben på det, roligaste kommentaren fick vi i Kristinehamn där en klämmig tjej jobbade hon tittade på oss och sa " Ja varför skulle ni inte få det" . Samma i Vadstena , Trosa , osv osv osv. Fattar inte riktigt varför en del envisas med att vidhålla att man inte får ha stolar framme ??? Finns det någonstans präntade bestämmelser för hur det skall vara ??? Tycker att detta skall redas ut en gång för alla annars blir det ganska tjatigt om "uppföranderegler" vilket kan få många här att ta illa upp faktiskt. Det handlar väl inte om att "möblera" ställplatsen????
 

andeko

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
8100
Medlemskap
2025
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi har en förtältsmatta som vi använder ibland om vi står lite längre men stannnar vi bara 1 eller 2 nätter har vi en gammal köksmatta i i plast som funkar bra
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Nog rätt bra att ha någon form av underlägg, i alla fall om man hamnar på en campingplats med nyklippt gräsmatta. Irriterande med allt gräsklipp som hamnar under skorna.
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Detta hade jag ingen aning om! Jag som följt de regler som finns på olika ställplatser i Sverige och stora delar av Europa som bestäms av ägaren till platsen att jag dessutom borde rådfråga alla självutnämnda experter i HBK var en nyhet!
Nu är ni ganska många så en liten undran om ni kunde tänka er att utse en riktig överstekukku man kan kontakta?
Till er andra som funderar över detta kan jag säga att det är ingen skillnad på svenska och europeiska ställplatser det är lite sunt förnuft som är lösningen.

lars
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

En ställplats är en uppställningsplats som är avsedd för primärt husbilar till en eller ett fåtal övernattningar. Den kan vara i kommunal eller privat regi och vara försedd med mer eller mindre faciliteter, såsom tömningsmöjligheter, vatten och el-anslutning. Ställplatsen kan också vara helt utan faciliteter, och är oftast billigare än t ex en campingplats.

Ordet ställplats kommer från tyskans Stellplatz, vilket används även i Danmark. Andra benämningar för ställplats är husbilsplats, i latinska länder använder man Aire och i Storbritannien RV-park (recreational vehicle).

På ställplatsen kan man som regel inte använda markis, grill eller iögonenfallande campingutrustning.

Ställplatsen skiljer sig från en campingplats med följande:

ligger nära centrum
erbjuder en attraktiv omgivning av något slag
är relativt horisontell
kan nås och lämnas dygnet om utan reception
erbjuder ibland vissa faciliteter, vatten, tömningsmöjligheter, el-anslutning
lågt pris – oftast gratis
är i drift året om

Källa Wikipedia
 

idemis

HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
14043
Medlemskap
2025
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi har en tung gummimatta 100x80 med ganska stora hål i som vi köpte på Bahaus. Den ligger kvar även på morgonen om det varit kuling ute.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Det var ett kolossalt engagerande ämne, detta! Trivs man med stora mattor utanför husbilen eller husvagnen kan man ju alltid åka till Alf i Moseldalen. Där tror jag inte någon reagerar negativt om någon skulle rulla ut en stor matta.

hu.jpg

a2.jpg

Jag äger inte någon matta men jag har en pall, liten dörrmatta inne och en sopborste. Skorna tar jag av mig när jag går ock lägger mig.

Noblesse oblige! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Vi har kvar vår husvagnsmatta som vi har om vi står still. som är köpt på meter vara. /Agnetha
 
F

F.d. 50741

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Jag har en billig plastmatta från Rusta som jag använder om jag bor på camping. På ställplatser är det oftast för trångt att dra ut markis och en massa möbler. Solstolen brukar komma fram och nog finns deet plats för den. Jag upplever att många är mycket själviska och tänker bara på sitt eget utrymme. I Tyskland parkerade en så nära mig att jag var tvungen stänga mitt fönster., deras markis tog i. Där jag är nu (ställplats) finns markeringar av plattor och vänster framhjul ska stå på den, men så klart finns det besserwissar som går runt och säger det ska vara 4 m. mellan så det går inte. Jag ids inte eller vill inte bråka så jag håller låg profil och stannar inomhus då. Visst är det skönt att ha en matta och då speciellt på campingar där någon legat länge och det finns inget gräs kvar utan endast jord och lera. HÄNSYN tilll varandra saknas ibland och allt som behövs tycker jag.
 
F

F.d. 56211

Guest
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Som helt nyblivna husbilsägare i augusti fick vi husbilen två dagar innan vi skulle åka på första Europasemestern och i panik tog vi helt enkelt och klippte en yogamatta i två delar. Fungerar utmärkt och dessutom lägger vi den i garaget så alla grejer ligger stilla
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

vi har en som är lika stor som vår markis ca 3,5m den är typ grön filtmatta med plastnoppor under, används bara om det är grus och sten på marken.

Förstår inte snacket om att man inte får ha möbler och markis ute om man besöker en ställplats med egna tomter, finns både iu Tyskland och Frankrike,
Undviker ställplatser med 2 m mellan bilarna.

När man setat bakom ratten flera timma är det skönt ta fram stolar och bord hälla upp en kall öl när man är framme. Njut av husbilslivet:music-icon:

Jägarn
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Jägarn, givetvis ska du kunna sätta ut dina stolar, men om det bara är en P-plats, så gäller "inget på utsidan" (jämför med personbilsparkering).
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Vad för slags "golv" har ni utanför husbilen?

Detta är nog den vanligaste typen av matta på campingar och ställplatser i Sydeuropa. Är egentligen framtagen som sol- och vindskydd men är förvånansvärt tålig att använda som markskydd.
Många övervintrare täcker hela sina campingtomter eftersom marken ofta är sliten eller grusad.

Finns som metervara på 4 metersrullar och som färdiga, kantsydda mattor i olika format. För att hålla den på plats använder man spik med stor bricka.

Eftersom den är lätt, tunn och smidig, så kan man lägga ut den, helt eller delvis dubbelvikt, för att anpassa den till den yta som skall täckas.

Den är vattengenomsläpplig och torkar snabbt. Om man behöver packa in den blöt, så ryms den i en mindre plastsäck.

Den är dessutom billig och håller i flera år. Säljs ofta i anslutning till större campingplatser.

Fotona tagna på en ställplats i Portugal och här kan man stå från ett dygn till flera år. Mattan på fotot är 4 x 4 m och delvis invikt. Behöver sträckas ut, men vi skall snart åka. Mycket grus i husbilen om man inte har matta utanför…

Med vänlig hälsning!
Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • IMG_1536.JPG
    IMG_1536.JPG
    4,5 MB · Visningar: 28
  • IMG_1539.JPG
    IMG_1539.JPG
    3,3 MB · Visningar: 25

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Inhandlade 2 st hos Berger norr om Hamburg, som "golv" framför entre.
Kan kopplas ihop, lätt att skaka av grus mm. och in i garaget
Mått 50*50cm vikt 638g, pris 8,99€ st
 

Bilagor

  • Entre golv.jpg
    Entre golv.jpg
    43,4 KB · Visningar: 9
Toppen