• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad borde installation av en back-kamera kosta?

hgpuke

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2026
Till min nya bilstereo (Joying 10.1" Android) valde jag en trådbunden back-kamera. Det verkar jobbigt att hitta kanaler för video-kabeln, så jag funderar på att lämna bort det till någon som är van vid sådana installationer. Vad borde det kosta? (Det är en 5.41m plåtis - Concorde Compact). Alternativt, finns det någon instruktion på var man hittar bra kanalisering?

På en plåtis ville jeg absolutt gå under og følge orginal kabling, det finnes kanal på begge sider av bakdøren for å komme opp over døren - men mye enklere å montere rett over reg skiltet om det ikke sitter på døren. Dette kan kreve bruk av minikamera.

På en plåtis ville jeg absolutt gå under og følge orginal kabling, det finnes kanal på begge sider av bakdøren for å komme opp over døren - men mye enklere å montere rett over reg skiltet om det ikke sitter på døren. Dette kan kreve bruk av minikamera.
Det är en mini-kamera jag har, och den gamla, trådlösa, kameran sitter över registreringsskylten, så det borde vara en enkel sak att ersätta den. Men min fråga är hur drar jag video-kabeln från reg-skylten till radio-facket i förarkabinen? Eller vad borde det kosta om jag låter ett proffs göra det?

Om du kryper under bilen så vil du finne at det er kabler festet til rammen hele veien. Enkleste vei er å finne en gjennomgang gjennom veggen mellom førerhytten og motorrommet - det finnes mange og i noen er det plass for ekstra kabel. På noen biler er det og mulig å komme gjennom ved fordørene, eksempelvis på Iveco Daily er innvendig stigtrinn mulig å plukke ut og det finnes ferdige gjennomganger under dette og lett å føre kabel opp under dashbordet.

På vår plåtis (Fiat -13) gick jag in med flexslangen i batterilådan i förarhyttens golv. Därifrån gick jag sen med bara kabeln under mattan till vänster upp till instrumentbrädan tillsammans med bilens andra kablar från batteriet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen