• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad borde installation av en back-kamera kosta?

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Till min nya bilstereo (Joying 10.1" Android) valde jag en trådbunden back-kamera. Det verkar jobbigt att hitta kanaler för video-kabeln, så jag funderar på att lämna bort det till någon som är van vid sådana installationer. Vad borde det kosta? (Det är en 5.41m plåtis - Concorde Compact). Alternativt, finns det någon instruktion på var man hittar bra kanalisering?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På en plåtis ville jeg absolutt gå under og følge orginal kabling, det finnes kanal på begge sider av bakdøren for å komme opp over døren - men mye enklere å montere rett over reg skiltet om det ikke sitter på døren. Dette kan kreve bruk av minikamera.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
På en plåtis ville jeg absolutt gå under og følge orginal kabling, det finnes kanal på begge sider av bakdøren for å komme opp over døren - men mye enklere å montere rett over reg skiltet om det ikke sitter på døren. Dette kan kreve bruk av minikamera.
Det är en mini-kamera jag har, och den gamla, trådlösa, kameran sitter över registreringsskylten, så det borde vara en enkel sak att ersätta den. Men min fråga är hur drar jag video-kabeln från reg-skylten till radio-facket i förarkabinen? Eller vad borde det kosta om jag låter ett proffs göra det?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du kryper under bilen så vil du finne at det er kabler festet til rammen hele veien. Enkleste vei er å finne en gjennomgang gjennom veggen mellom førerhytten og motorrommet - det finnes mange og i noen er det plass for ekstra kabel. På noen biler er det og mulig å komme gjennom ved fordørene, eksempelvis på Iveco Daily er innvendig stigtrinn mulig å plukke ut og det finnes ferdige gjennomganger under dette og lett å føre kabel opp under dashbordet.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
På vår plåtis (Fiat -13) gick jag in med flexslangen i batterilådan i förarhyttens golv. Därifrån gick jag sen med bara kabeln under mattan till vänster upp till instrumentbrädan tillsammans med bilens andra kablar från batteriet.
 
Senast ändrad:
Toppen