Sv: Vad är truma safety valve för nåot
Om den funkar (vilket den absolut skall göra) så skall det funka så här.
När du vrider upp vredet till kanske 5 eller så, så börjar ju tändgnistan att ticka i jämn takt, men inget mer skall hända, för gasen är avstängd med säkerhetsventilen.
För att gasen skall komma och lågan skall tändas så måste man trycka ner vredet en liten cm. Då skall man se i synglaset att pilotlågan tänds.
Om man släpper upp vredet (återfjädrande uppåt) direkt så skall lågan slockna.
Om man fortsätter att hålla ner vredet kanske 7 till 10 sek. ev. lite längre, så skall lågan fortsätta att brinna när du släpper upp vredet, för flamvakten har då kännt av lågan och håller ventilen öppen. Samtidigt som du släpper upp vredet så skall den stora huvudlågan flamma upp.
Om du vrider vredet till 0 (noll) när det brinner, så skall lågan slockna. Om du direkt vridet upp vredet igen, så hör man tickandet av tändgnistan och lågan tänds då också snabbt igen.
Om du vrider vredet till 0 (noll) och är väldigt tyst och stilla så skall man inom högst 30sek. höra ett svagt klick i värmaren. Det betyder att flamvakten har hunnit reagera på att lågan har slocknat och då stängt gasventilen så ingen gas strömmar ut (det är den funktionen som är säkerheten om lågan ex. skulle blåsas ut och inte tänds om av tändgnistan på en gång). Tändgnistan skall börja att ticka så fort lågan slocknar.
När du då åter efter mer än 30sek. (även om du kanske inte hört klicket) åter vrider upp vredet så skall tändgnistan börja ticka men lågan skall inte tändas, för gasen skall då vara avstängd tills du åter trycker ner vredet för att starta tändsekvensen.
Hoppas det blev begripligt. M.v.h. JANKRO.