• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är truma safety valve för nåot

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är truma safety valve för nåot

Detta är en mkt viktig detalj ur säkerhetssynpunkt. Den har till uppgift att stänga av gasen om lågan slocknar.

Bennie
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är truma safety valve för nåot

Finns det inte som standard på värmaren..har en truma 3002 i bilen. Kanske i så fall skall köpa en från ebay och montera
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad är truma safety valve för nåot

Om den funkar (vilket den absolut skall göra) så skall det funka så här.

När du vrider upp vredet till kanske 5 eller så, så börjar ju tändgnistan att ticka i jämn takt, men inget mer skall hända, för gasen är avstängd med säkerhetsventilen.

För att gasen skall komma och lågan skall tändas så måste man trycka ner vredet en liten cm. Då skall man se i synglaset att pilotlågan tänds.
Om man släpper upp vredet (återfjädrande uppåt) direkt så skall lågan slockna.
Om man fortsätter att hålla ner vredet kanske 7 till 10 sek. ev. lite längre, så skall lågan fortsätta att brinna när du släpper upp vredet, för flamvakten har då kännt av lågan och håller ventilen öppen. Samtidigt som du släpper upp vredet så skall den stora huvudlågan flamma upp.

Om du vrider vredet till 0 (noll) när det brinner, så skall lågan slockna. Om du direkt vridet upp vredet igen, så hör man tickandet av tändgnistan och lågan tänds då också snabbt igen.

Om du vrider vredet till 0 (noll) och är väldigt tyst och stilla så skall man inom högst 30sek. höra ett svagt klick i värmaren. Det betyder att flamvakten har hunnit reagera på att lågan har slocknat och då stängt gasventilen så ingen gas strömmar ut (det är den funktionen som är säkerheten om lågan ex. skulle blåsas ut och inte tänds om av tändgnistan på en gång). Tändgnistan skall börja att ticka så fort lågan slocknar.

När du då åter efter mer än 30sek. (även om du kanske inte hört klicket) åter vrider upp vredet så skall tändgnistan börja ticka men lågan skall inte tändas, för gasen skall då vara avstängd tills du åter trycker ner vredet för att starta tändsekvensen.

Hoppas det blev begripligt. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är truma safety valve för nåot

Tack Jankro
Varför jag frågade berodde på att jag läst här på forumet att en del har bytt ut den
Nu vet jag
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad är truma safety valve för nåot

Hej, ja man kan nästan säga att alla funktioner hänger samman i samma del, den som vredets axel går ner i.
Det jag inte skrev i inlägget ovan är ju att även kapillärröret som är till termostatfunktionen går ju in i samma del, och gör att lågan går ner till pilotlåga när inställd temp på vredets siffror är uppnådd.

Men har du funktionerna på det sätt som jag beskrev ovan, så tror jag nog att allt redan funkar som det skall, kolla upp extra att gasen blir avstäng efter mindre än en halv minut vilket är det viktigaste säkerhetsmässigt.

Skulle fjäder funktionen som skall trycka upp vredet självt utan hjälp verka kärva, vilket är rätt vanligt, kan man smörja med lite teflonspray där stången går ner i vredenheten.

M.v.h.JANKRO.
 
Toppen