• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är smartaste och billigaste sättet att ha internet och Telefoner i Europa?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är smartaste och billigaste sättet att ha internet och Telefoner i Europa?

När 5G-nätet står klart 2017-2020 kommer förhoppningsvis roamingavgifterna vara ett minne blott inom EU.

Samtidigt som fjärde generationens mobiltelefoni rullas ut så planerar de stora nättillverkarna som bäst för nästa generations mobila uppkopplingar. Både Ericsson och Huawei är överens om att 5g-näten kommer att vara en mix av nya tekniker för uppkoppling och den mobilteknik vi redan vant oss vid.

De båda konkurrenterna planerar tillsammans för nät som ska klara att ge uppkoppling åt 100 miljarder prylar med hastigheter upp till 10 gigabit per sekund. Men minst lika viktigt för framtidens tillämpningar är att svarstiderna ska kortas ned mot 1 millisekund jämfört med de 20 millisekunder som är vanliga i dagens nät.

En långfilm kommer att ta 1 sekund att ladda ned och fibernätet till slutkund kommer att vara en parentes i utvecklingen.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är smartaste och billigaste sättet att ha internet och Telefoner i Europa?

Nå er vi langt vekk fra trådens emne :rolleyes:

Det en opplever mange steder på 4G nettet i dag er det samme som fyllte NMT og GSM og senere 3G: deling av båndbredden innefor en transducer, full fart så lenge antall brukere er lavt så gradvis dårligere etter hvert som antallet øker. For 3G og 4G er løsningen å dele cellene i stadig mindre og svakere celler med samme båndbredde om det finnes fiberfeed og lønnsomhet til dette. I gatene i storbyer kan cellene bli under 100m i radius.

Trådbundet samband som xDSL og fiber har ingen primære opphopninger - om det sørges for tilstrekkelig båndbredde mellom routere i nettet. Dette er også backbone for 4G nettet.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

@knarrevik
Jag tror du har fel vad gäller fiber. De trådlösa bredbandsoperatörerna/förespråkarna sa samma sak om ADSL resp 4G.
Inget slår en fast inkoppling. Radio är för känsligt för störningar mm.
Lever vi 2020 får vi se då :)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag tycker att radio och TV funkar bra utan fast inkoppling med tråd!

F

F.d. 53267

Guest

Jag tycker att radio och TV funkar bra utan fast inkoppling med tråd!

Jag håller inte riktigt med Dig där. Radio funkar bra men TV via parabol kan man bli helt utan vid störtregn eller kraftigt snöfall.
Jag har TV via fiber och det funkar helt utan störningar,finns ju inget som kan påverka där.
Bredbandet via fiber är klockrent.
Fiber fanns i lägenheten när jag flyttade in så det var bara att köra igång.
Ibland har man tur.....

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jag håller med dej knarrevik inlägg 24!

Är mycket skeptisk till att betala 21000 kr "bara FÖR FIBER INKOPPLING"!
Sen tillkommer allt annat att betala för, som vi ser gratis i dag via parabol
utan avgift!
Jo jag vet att dom mest "Intima" filmerna missar vi, men det tar vi igen själva !!!!
Mvh.

Toppen