F
F.d. 50730
Guest
Hej! Undrar om ni vet vad är smartaste och billigaste sättet att ha internet och Telefoner i Europa? Vad fungerar och inte.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
När vi investerade i fiber hemma kostade den första databiten16500kr. Dyrt? jovisst, men vi ser det på lite längre sikt än en dag.
Jag är ingen anhängare av fiber eftersom de flesta ändå måste ha mobilt bredband men antagligen billigare än Europasim i långa loppet.
Det beror på vad man ska använda sitt internet till.
Om man, som vi, bara ska kolla sina mejl, leta ställplatser, ringa något samtal eller skicka några SMS och kolla husbilklubben någon tim per dygn, så funkar italienska vodafons Europasim - ett kontantkort som funkar i hela Europa utan roamingtillägg..
Kortet kostar 39€. Kortladdning kostar 3,9€ per gång.
Uppkoppling kostar 3€ per dygn - debiteras bara de dagar man använder tjänsten. För 3€ får man 50sms, 50 min telefoni och 500 mb internetdata - oavsett var man är i Europa - funkar i 47 länder.
Inte jättebilligt, men praktiskt och gränslöst. Till nackdelarna hör att det är italienskt - kommunikationen från leverantören består av sms på italienska.
Numera kan man dock, förutsatt viss envishet, kommunicera på engelska med kundsupporten.
När vi investerade i fiber hemma kostade den första databiten16500kr. Dyrt? jovisst, men vi ser det på lite längre sikt än en dag.
Om man ser på Europasim som ett sätt att komma åt nätet i hela europa under någon månad eller några veckor, så blir det mera relevant.
Inte jättebilligt. Men vilka alternativ finns som funkar gränslöst i hela Europa?
Vi använder inte streming/tv etc. Då funkar det det med 500mb per dag. Vi är inne på andra året - ingen 39€ investering i år. Bara man kommer ihåg att ladda med mera pengar inom 12 mån (som med de flesta kontantkort).
Fiber kostar olika. Beronde hur lätt/svårt det är att dra det där du bor.Hej Roland & Viola!
Intressant m. dom 16500 kr vilket år?
Vi är erbjudna fiber för 21000 t.o.m. April, alltså 3500 kr mer, jo smöret har gått upp men vad i övrigt!
Mvh.
vi är
I Bromölla fick vi ett erbjudande om att vara med i "1a vändan" med 10.000 kr rabatt från telia öppen fiber. Vi tog det erbjudandet. Lite senare skulle det kostat betydligt mera att gå med.
Självfallet inser jag att det kommer att komma flera erbjudanden, men vi valde att gå med från början. Rätt eller fel? Who knows?
Har en släkting i Sölvesborg som gärna skulle vilja ha fiber. Men där har fjärrvärmeverket annekterat fibern som ett försäljningsargument för fjärrvärme. Där kan man inte få fiber utan att köpa fjärrvärme
Det är bara dom som gräver/erbjuder fiber. Känns väl så där....
Vi satsade på fiber eftersom vi läst en prognos, som säger att 4G nätet kommer att vara överbelastat redan innan det är färdigutbyggt.