• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är skillnaden på Elblock och Paux system?

F

F.d. 2514

Guest
Hejsan!
Vi har i helgen varit och hämtat en ny husbil. En Rimor katamarano -08.
Jag började kolla lite på var jag skulle koppla in solcellen på det jag trodde var ett elblock.
Efter att ha surfat runt på tilverkarens (Arsilicii) hemsida ett bra tag hittar jag något som liknar det vi har i våran bil. Men de kallar det för pauX system.
Där finns det ingenstans att koppla in en solcellspanel.
Men jag fattar inte vad skillnaden är på detta system och på ett elblock. De har 2 olika modeller av elblock oxå och där finns det inkoppling för solpanel.
Det vi har verkar iaf inte ha några säkringar utan återställs genom att man stänger av den om en säkring har gått.
Jag bifogar bruksanvisningen jag hittade på deras hemsida, samt den Enda bilden jag har hittat på det som sitter i vår bil. (Det är den röda med artikelnummer 1300a)
Mina frågor är:
Vad är skillnaden på pauX och EBL
Kan jag koppla in solcellen rakt på batteriet?
 

Bilagor

  • AS00034_GB.pdf
    317,5 KB · Visningar: 107
  • elektronik.pdf
    315,5 KB · Visningar: 86

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är skillnaden på Elblock och Paux system?

PauX er en elblock.

Eneste mulighet for solpanel er å koble regulatoren for solpanelet direkte på batteriet. Den eneste haken med dette er at panelet vil vise en høyere ladning på batteriet når solen er oppe enn hva som er den kjemiske tillstanden på batteriet, husker en på dette så er allt ok.
 
F

F.d. 2514

Guest
Sv: Vad är skillnaden på Elblock och Paux system?

Tackar tackar för ditt svar :)
Då blir det solpanel rakt på batteriet via regulatorn då.
Min man hade läst någonstans att man kunde koppla på en switch så att man kunde "slå av" solpanelens laddning när man kör så att generatorn inte tar stryk.
Jag tror att det blir så vi gör. :)
 
Toppen