• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Vad jag kan se finns det klart och tydligt markerade rutor,...........??
 
T

Teddi

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

mycke utlandssnack,,inget som helst att förakta,,men problemen har vi nu på hemmaplan,,vi kan väl försöka lösa sveriges först,,inget illa ment,,:p
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Det är tydligt att avståndet mellan husbilarna har blivit en "knäckfråga". Frågan är viktig ur brandskyddssynpunkt, men brandskydd handlar ju inte bara om avståndet, utan även om anläggningssäkerhet, brandsläckare, framkomlighet för räddningstjänst, mycket mer och inte minst människors beteenden. Att avståndet diskuteras flitigt kan kanske bero på att det är enkelt att mäta och att det syns så uppenbart. Sedan kan man även ana att hänvisa till regeln kan vara ett sätt att hävda sitt eget levnadsutrymme på platsen. Själv vill jag helst inte ha grannen på en armlängds avstånd hela tiden.

Nu när det jämförs med gästhamnar hela tiden, så vill jag hävda att om de tillämpar en dålig brandsäkerhet i dessa, betyder det väl inte att vi måste ta efter detta. Jag kan påpeka att det finns även ett regelverk för gästhamnar utfärdade av Räddningsverket (SRVFS 2006:3). Där talar man bland annat om att:

"Brandvakt bör finnas tillgänglig under den normala nattvilan om inte tillräckligt gott brandskydd kan upprätthållas genom båtarnas placering. Det bör finnas rutiner för dessa tillfällen."

Alltså att man med andra åtgärder kompenserar för en brist. Packar man ihop en massa husbilar på en ställplats, kanske man skulle gå runt och fylla i en brandvaktslista, så alla skulle få gå nattvakt några timmar.

Johan K.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Jag hoppas verkligen att du skämtar? :wideeyed:
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Jag hoppas verkligen att du skämtar? :wideeyed:

Vet du jag blir så trött på dina komentarer hela tiden, kan du inte någonstans hitta respekt i det du komentera. I detta fallet, snackar vi säkerhet. Och ja jag har gått brandvakt flera gånger under mina år som kappseglare när vi var tvungna att ligga som sillar i för trång hamn.

Ett råd tänk till innan du skriver.

Mikkeman.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Ja, och säkerhet kan man ju gräva ned sig i tills inget blir möjligt längre. Högre och högre krav, till slut blir får man ge upp och sitta framför TV:n hemma i stället, för ingen kan få till en ställplats som är säker nog. :rolleyes:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Vill man ha säkerhet så ställ dej långt ifrån bebyggelse, Men då kanske det är farligt för där kan det finnas björnar.Eller ordna en ställplats med höga brandväggar mellan platserna.Gärna centralt och tyst.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Vill man ha säkerhet så ställ dej långt ifrån bebyggelse, Men då kanske det är farligt för där kan det finnas björnar.Eller ordna en ställplats med höga brandväggar mellan platserna.Gärna centralt och tyst.
HaDe Hasse

Och du sitter i valberedningen/styrelsen och larvar dig.
Jisses.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Anser att det är farligare att köra till o från ställplatsen än att stå på en över natten.
Hela livet består ju av kalkylerade risker.

Står nu i Gräfsnäs ca 3,95m från en grannhusbil, undras om vi vågar stanna inatt tro.....

Skämt åsido vettigt beteende o sunt förnuft e nog det som gäller.

Hejs

Claes 105
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Och du sitter i valberedningen/styrelsen och larvar dig.
Jisses.
Mikkeman
Nu får du nog läsa innantill .Eva är med i valberedningen men jag är medlem.
Får inte jag skriva under mitt namn om Eva är med i valberedningen?
Jag skriver under med HaDe Hasse.
Förstår inte varför jag inte ska få skriva här för att sambon är i valberedningen.
HaDe Hasse:wub:
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Jag förstår att det finns lite olika "falanger" i denna (och andra) frågor, men det hade faktiskt varit intressant att veta vad som är "OK"! Som ny husbilist vill man inte göra bort sig eller skapa omak för andra i onödan. :)

Vi var vid Hornborgasjön, och ställde oss då knappt 2 m. från bilen jämte, eftersom det var ungefär det avståndet mellan de andra bilarna. Är det kutym på omarkerade platser?

Vi var (utan husbil) vid Spiken och passade då så klart på att titta lite diskret hur husbilarna stod. Där var det platser som inte var mycket bredare än bilarna, och folk stod på varannan plats. Kommer man ens in på platsen emellan där? I vilket fall är det nog inte så poppis, eller? (Och varför gör man inte platserna en meter bredare, så folk kan stå på varje plats?)

Tja, det var kvällens funderingar från mig!

/Jessika
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

  1. Sunt förnuft (ansvar)
  2. Analysera riskerna (brandvakt?)
  3. Minimera riskerna (tryckprov, avstånd)
  4. Fungerande släckningsutrustning (brandfilt, släckare, första förband)
  5. Fungerande mobil (laddad)
Lag (2003:778) om skydd mot olyckor

1 kap. Inledande bestämmelser


1 § Bestämmelserna i denna lag syftar till att i hela landet bereda människors liv och hälsa samt egendom och miljö ett med hänsyn till de lokala förhållandena tillfredsställande och likvärdigt skydd mot olyckor.

2 kap. Enskildas skyldigheter

Skyldighet att varna och tillkalla hjälp

1 § Den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om en brand eller om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa eller för miljön skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp. Detsamma gäller den som får kännedom om att det föreligger en överhängande fara för en brand eller en sådan olycka.


Skyldigheter för ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader och andra anläggningar

2 § Ägare eller nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar skall i skälig omfattning hålla utrustning för släckning av brand och för livräddning vid brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.

Skyldigheter vid farlig verksamhet

4 § Vid en anläggning där verksamheten innebär fara för att en olycka ska orsaka allvarliga skador på människor eller miljön, är anläggningens ägare eller den som utövar verksamheten på anläggningen skyldig att i skälig omfattning hålla eller bekosta beredskap med personal och egendom och i övrigt vidta nödvändiga åtgärder för att hindra eller begränsa sådana skador.
Den som utövar verksamheten är skyldig att analysera riskerna för sådana olyckor.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Om vi ryms mellan bilarna eller husbilarna med vår husbil och kan öppna bodelsdörren så stannar vi. Speciellt om platsen är bra, nära vattnet eller stan eller utsikten genom framrutan är fin.

Så gör massor av oss under vintrarna i sydeuropa eller vid Djurgårdsbron i Stockholm med hela Nybroviken och kanalen framför oss...

Det finns så många andra allvarligare risker i detta liv.

Men jag respekterar dem som går och mäter avståndet med tumstock (senast i Örkelljunga), men då får de hitta på något annat om det inte duger att stanna bredvid oss med tre meter till deras bil.

Ha det gott:)
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

I tråden Kromatisk aberration, har Jappe lagt in en mycket talande bild på avstånden på en central ställplats i Tyskland.
(tack Jappe).
Så vill vi ha centrala ställplatser här hemma kan vi inte begära 4met. mellan bilarna.
Inte när man som här i Ängelholm vill ha 10kr i timmen 24 timmar om dygnet för en normal p-ruta centralt.
Att sälja in den iden på att vi är en köpstark grupp är jag övertygad ingen kommun köper.

Hälsn.Krister.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Ibland undrar man vad problemet är. Den nya definitionen av personbil från den 1 maj 2006 innebar att det nu framgår att även husbilar är personbilar. Stäng av gasolen så vad är då problemet. Inte kräver vi något större avstånd mellan "vanliga personbilar"
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Enkelt:wink:
Om man kommer till en ställplats och man upplever något negativt så åker man lugnt och stilla vidare tills man hittar något man känner sig tillfreds med!

Vi har varit ute för att det kom ett par rödmosiga damer och började leva rövare om dessa 4m .......redan innan vi var färdigparkerade:rolleyes:!

Om man skall börja kräva en massa saker så får man väl ta in på camping då!!!

Hur svårt kan det vara?

Jag är av den uppfattningen att man tar seden dit man kommer och försöker istället prata mig runt bland ställplatsiterna.......bruka sluta med ett par kalla och en himla massa kluddande i kartor.

Så träffar ni en pratsjuk herre med kartor i ena näven och en översocial GoldenRetriver flicka i andra näven så vet ni............



Eller hur ChristerP? Visst var det så i Kivik för ett par veckor sedan?
 
Senast redigerad av en moderator:

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

I gästhamnar/marinor borde i så fall samma regler gälla. Det är också konstruktioner av plast med diesel och gasol ombord. Hört talas om relingshängda grillar? Dom finns...

Kolla Sandhamn under regattan Gotland runt eller någon anna poulär gästhamn sommartid. Där ligger lager av båtar på samma plats. Snacka om att sardiner har gott om plats i sin burk :)
 

Egil 84

HBK Medlem
Inlägg
388
Kommun
Vallentuna
HBK-Nr
84
Medlemskap
2024
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

Nu börjar jag undra, hur gör Ni i midsommar ni som står på ställplatser??
Ställer ni ut bord och stolar, fäller ni ut markisen om solen blir för stark eller kanske det regnar. Grillar ni fast oset båser mot grannen.Hur gör ni om någon kommer för nära er husbil? Är midsommar kanske undantaget "regelverket".
Jag vill inte göra bort mig.

Hoppas på en fin midsommar för alla.

// Gunilla
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är "rätt" avstånd till nästa husbil på ställplats.

.................... MEN och där ger jag mig inte en tum, skall man skapa en plats skall det vara 4m mellan. Att det inte redan har blivit"lag" på detta är för att det inte inträffat något än......Jag har varit på plats och fått ut en vuxen och två barn ur en husvagn detta räcker för mig själv var jag 14år och hjälpte min pappa glömer det aldrig det var övertänt på mindre än minuten..........................

Detta är ingen kritik mot CaravanClub, är själv medlem, utan jag vill bara påvisa att när man diskuterar 4 metersgränsen mellan fordonen så avser det campingplatser. Inom denna 4 metersgräns tillåter man uppställning av förtält och personbil, alltså är gränsen mellan dessa brännbara föremål ofta knappa metern.

Idag kom tidningen Caravan och bifogat en "Medlemshandbok", på sidan 6 i den finns en bild av en campingplats som tydligt visar vad jag beskriver.

Samma plats via MapsGoogle.

camping korta avstånd.jpg
 
Toppen