• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är ett säkert avstånd och när?

F

F.d. 55521

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Avståndstagande? Vad är det? Vilen paragraf? Skulle vara kul att veta
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Jösses, vilken diskussion!
Oavsett 5, 4, 6, 8 eller några andra meter så är det väl upp till mig om jag vill stanna eller om jag tycker att det blir för trångt, bestämmer mig för att åka vidare. Problemet , som säkert uppstår blir att jag får åka till flera andra platser innan jag får avståndet som räddningstjänsten i Mora eller Räddningstjänster i allmänhet, rekommendera. Har man sina, låt oss säga, 4 meter till närmaste bil så finns det säkert en markis som är utfällt eller stolar och bord, kanske en gasolgrill som står mellan mig och grannens bil. Många "kompisåkare" ställer sig så att markisarna täcker en hel gård mellan bilarna. Visserligen mer än 4 meter men belamrad med allt som hör campingtrivseln på en ställplats till. Kom till Oxelösund och beskåda detta!
Vi åker mycket i övriga Europa men har ALDRIG träffat på en med tumstock i handen. Skulle detta händer så blir det säkert här i Sverige.
Klaus
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Nytt personligt rekord! Dessutom var underlaget så att flertalet fick bogseras bort.
 

Bilagor

  • 20170728_215255.jpg
    20170728_215255.jpg
    942,6 KB · Visningar: 8

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Tror NI klarar er med denna och ni behöver
inte fälla ut hela.....
// Janne
 

Bilagor

  • 40a53edae7d9857f71b0c573b27212e1a56bbaad_280x360[1].jpg
    40a53edae7d9857f71b0c573b27212e1a56bbaad_280x360[1].jpg
    32,7 KB · Visningar: 454
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Skulle 4- meters regeln bli verklighet på alla ställplatser kommer dessa snart att behöva stängas helt av kommunen då dessa platser genast kommer att få ett "campingbeteende" istället, stolar grillar hundgårdar markiser och gud vet vad.... folk kommer tycka att dom har 4 meter tomt mellan sig och nästa bil. Detta kommer då reta campingägare och övriga invånare...

//Niclas

Som vanligt när det är problem med ställplatser så är det en liten del av landet.

Tommy R
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Var tvungen till Danmark (Ribe) för att träffa på
Gunnars trivselutrymme och då var det så dags att
stanna hemma......
När man till och med hör att grannen somnat då har
man passerat min gräns när det gäller mysfaktorn
med husbilsägandet, oavsett om det anses helt
säkert och riskfritt.
Som tur är finns det även i Ribe andra alternativ.
// Janne
 

Bilagor

  • P1120200A.jpg
    P1120200A.jpg
    346,8 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

En sak det aldrig skrivs om är att ta hänsyn till varandra, skulle ha
svårt att säga nej till en som vill stå ett par meter från oss.
Risken att vi skulle drabbas av det Janne visar på bilden är
minimal eftersom vi aldrig campar/övernattar med asfalt under
hjulen.
Tommy R
 
Senast redigerad av en moderator:

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.204
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Helt okej att visa hänsyn till varandra, men glöm för den skull inte
att även ha tolerans mot andras åsikter och beteende.

P-platsen i Ribe belyser hur galet det skulle kunna bli, om den 4 m långa tumstocken skulle vecklas ut mellan bilarna.
Lätt att räkna bort antalet bilar, som direkt faller bort inom "säkerhetsavståndet". Hur många blir kvar?

Det positiva med bilden är, att det finns ingen möjlighet att veva ut markisen och placera ut möbler mellan bilarna ...

Samtidigt belyser det lite av problematiken.
När övergår en parkering till att bli typ "ställplats", minicamping eller vad man nu vill kalla det? Är det per definition när man vill övernatta?

Jag skulle istället vara tacksam över, att ha möjligheten att parkera på denna plats och
att myndigheterna ännu tillåter ett visst campingbeteende, typ "övernattning".
Känner man sig otrygg att sova i denna "brandfarliga" miljö, då finns det mängder med fina campingar runt om i Danmark.

Det är ju det fina med husbilslivet, att man själv väljer sin omgivning.
Skulle man få en "jobbig" granne som "smyger tätt intill", så är det ändå bara över natten.
Hemmavid får man dras med griniga och gnöliga grannar nästan hela livet ...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Bra skrivet! Jag vill värna om valfriheten att kunna välja på att stå tätt och kunna övernatta eller att köra vidare till någon plats med större avstånd mellan bilarna. Jag vänder mig mot de som tycks förespråka att rekommendationen om fyra meters mellanrum skall bli en tvingande regel.

Anledningen till min ståndpunkt är att många i så fall kommer att bli utan plats eller tvungna att parkera på mindre lämpliga platser, exempelvis vanlig gatuparkering. Hur skall man då förhålla sig till fyra meter? Det kan ju komma en bil och parkera närmare än fyra meter både framför och bakom husbilen. Eller skall vi låta oss tvingas in på campingar där det lär råda fyrametersmellanrum mera som regel än rekommendation (om vi bortser från parkerade personbilar, förtält, campingmöbler, grillar, kylskåp, utegolvskonstruktioner mm).
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Var tvungen till Danmark (Ribe) för att träffa på
Gunnars trivselutrymme och då var det så dags att
stanna hemma......
När man till och med hör att grannen somnat då har
man passerat min gräns när det gäller mysfaktorn
med husbilsägandet, oavsett om det anses helt
säkert och riskfritt.
Som tur är finns det även i Ribe andra alternativ.
// Janne

Var också där på vägen hem i sommras. Tycker inte det va något problem med avstånden men däremot dom otroligt dåliga husbilförare som svänger tvärt utan kontroll, blir det inte bra skall samma personer backa in. Livrädd att få bilen på körd är väl det minsta man blir.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Vart har jag skrivit det, om det skulle visa sig att en majoritet av medlemmarna
tycker som han då är det nog kört för oss.
Mellanfjärden +23,6 sol
Tommy R

Vad är det som är kört för er om inte flertalet har samma syn på saken som ni? :confused:
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Bra skrivet! Jag vill värna om valfriheten att kunna välja på att stå tätt och kunna övernatta eller att köra vidare till någon plats med större avstånd mellan bilarna. Jag vänder mig mot de som tycks förespråka att rekommendationen om fyra meters mellanrum skall bli en tvingande regel.

Anledningen till min ståndpunkt är att många i så fall kommer att bli utan plats eller tvungna att parkera på mindre lämpliga platser, exempelvis vanlig gatuparkering. Hur skall man då förhålla sig till fyra meter? Det kan ju komma en bil och parkera närmare än fyra meter både framför och bakom husbilen. Eller skall vi låta oss tvingas in på campingar där det lär råda fyrametersmellanrum mera som regel än rekommendation (om vi bortser från parkerade personbilar, förtält, campingmöbler, grillar, kylskåp, utegolvskonstruktioner mm).

Håller med er i det ni skriver, men har viss respekt när
dom som jobbar med vår säkerhet önskar ett visst
säkerhetsavstånd.
De rekommenderade metrarna skulle förmodligen vara
betydligt bättre om dom sattes till 2 - 3 meter då
skulle det "förhatliga campingbeteendet" undvikas
och att kramarna tränger sig emellan.
Har aldrig stridit för 4 meter även om det känns
trevligt.
Men när det förordas 60-70 cm och de som inte gillar
detta skall stanna hemma då blir jag less.
Men som sagts (även av mej) tidigare, det finns alltid
alternativ att fortsätta till. Även i Ribe som jag lärt mej
efter ett antal besök.
// Janne
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Vad är det som är kört för er om inte flertalet har samma syn på saken som ni? :confused:

Tanken var att inte delta här i denna tråd något mer, men svarar på
frågan. Vad jag menade var att om majoreten av medlemmarna har
samma åsikt som web blir det svårt att förnya.
Tommy R
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

... samma åsikt som web ...

Du får nog vara så snäll och försöka skilja på person och funktion. Bara för att någon har ett förtroendeuppdrag i klubben så betyder inte det att allt denne säger är lika med klubbens, eller, i detta fall, HBK Webs ståndpunkt. Jag delar till exempel inte per automatik övrigas i HBK Web alla personliga åsikter eller tankar. Vänligen respektera att även vi är medlemmar i klubben och har rätt till våra egna ståndpunkter och rätt att uttrycka dessa i forumen. Skriver vi i rollen som förtroendevald är vi tydliga med att klargöra detta.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Räddningstjänsten håller inte med Gunnar. Kolla in den här filmen . https://youtu.be/YBuniDHaqnc

En av brandkåren påsatt brand bevisar inget annat att fordonen kan brinna, vilket inte har förvånat mig.

Det är heller inget som jag har förnekat, dessbättre händer detta väldigt sällan och när det har hänt har det varit på någon campingplats.

Vad jag har diskuterat är den låga risken att övernatta på ställplatser med kortare avstånd än det så prisade och magiska 4 meters avståndet.

På en campingplats anser jag att 4 meter är alldeles för kort med tanke på hur man får utnyttja platsen emellan och att husvagnen är "fastspikad" och nästan omöjlig att snabbt flytta från platsen.

En husbil på en ställplats eller parkering kan snabbt flyttas därifrån vid minsta fara.

Med detta satt i proportion till den betydligt större olycksrisken under färden fram till ställplatsen så fattar jag inte hur man tänker när man bygger upp skräcksenarior vid övernattning men helt ignorerar faran med att befinna sig i husbilen under färden dit.

Jag har exempel från verkligheten värda att titta på:

https://www.youtube.com/watch?v=9WxO_9rEL88

https://www.youtube.com/watch?v=weDxQ1wdRmI

https://www.youtube.com/watch?v=QEYJwTV2vfc

https://www.youtube.com/watch?v=oa_wVScHw3Q
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Vad är ett säkert avstånd och när?

Mitt tidigare inlägg i tråden, se nedan, är förhoppningsvis något som du missat? Om inte så blir jag riktigt bekymrad över det du skriver här ovan eller så är du ett klockrent nättroll...

För det första. Skilj på ren parkering och parkering med campingliknande beteenden med rekommenderade avståndsregler, oavsett land.

För det andra. Jämför inte äpplen med päron!

En brand på en lastbilsparkering i Kungälv nyligen, 26 mars 2017. Minst nio lastbilar med inbördes avstånd på ca en meter blev skeletterade. Ingen dog tack vare explosioner där vakna/nyktra förare lyckades varna varandra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...and-i-kungalv?

För det tredje. Det är inte bara ens egen högmodiga trygghet och ofelbarhet det handlar om utan även ens grannar trygghet. Parkera gärna på en meters avstånd om du är trött men bete dig då som en parkerare - gå och lägg dig och sov - men avsluta inte dagen som klockren campare. Är din närmaste granne en med typiskt campingbeteende så håll avstånd för egen men framför allt för dina andra grannars säkerhet.

Lär dig Avståndslagen!

Kom också ihåg att försäkringsboladen oftast ersätter kapitala kostnader men aldrig liv.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen