• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är dreambox för något ?

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Har läst att man kan använda en s.k dreambox för att se canal digital el viasat med.
Skall köpa en Oyster Vision och undrar om detta är rätt val ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vad är dreambox för något ?

En Oyster Vision automatiserer jobben med å stille inn parabolen optimaltm deretter overlater den jobben med å dekode programmene til en ektern tuner. En Dreambox er en meget inteligent tuner som støtter mange krypteringer uten hjelp av ekstern hardware. Rett oppsatt kan kombinasjonen Oyster Vision og dreambox skifte automatisk mellom programmer på 4 forskjellige satellitter med fjernkontrollen til dreambox.

F

F.d. 6270

Guest

Huvudnumret (åtmistone förut) med dreambox är att man kan länka de över nätet, så att endast 1 dreambox behövde ha giltiga kort, de andra kompisarna med dreambox kunde se kodade kanaler gratis, eller om man delade på kostnaden för korten.

Troligtvis inte tillåtet.

Designad av datanördar för datanördar. ;)

F

F.d. 4220

Guest

Huvudnumret (åtmistone förut) med dreambox är att man kan länka de över nätet, så att endast 1 dreambox behövde ha giltiga kort, de andra kompisarna med dreambox kunde se kodade kanaler gratis, eller om man delade på kostnaden för korten.

Troligtvis inte tillåtet.

Designad av datanördar för datanördar. ;)

Troligen helt rätt, men inte hela sanningen (utom sista meningen).

Jag tror att den fungerar som en vanlig box när man köper den (läste en del om den men har ingen). Man måste inte in och ändra i den. Men den stora fördelen är just att den inte är nedlåst och begränsad. Utan den är öppen så att en användare kan installera olika paket för att göra en mängd olika uppgifter. Som att titta på filmer mm som man har på egna nätverket och att koppla upp sig mot webben för att se på film den vägen.

Så det fina med Dreambox är att man har nästintill full frihet att ändra konfiguration. nackdelen är att man, som Noshest påpekar, bör vara lite av en datanörd för att kunna nyttja alla de funktionerna (eller känna någon som är bra på Linux).

En av möjligheterna nämnde Knut, en annan är som verktyg för kortdelning (också nämnt ovan). Jag skulle tro att de flesta har två eller fler boxar i hemmet och delar ett abonnemang mellan de TV-apparater man har hemma.
Det är inget som operatörerna tycker om och som de försöker förhindra med olika medel, men det är knappast otillåtet. Sen kan man dela med vänner över internet och så länge man inte gör det systematiskt i vinstsyfte är det säkert OK. Marknadsdomstolen har dömt en person för detta, men han drev kortdelningen i stor skala.

En fördel till, det finns en variant av Dreambox där man kan stoppa in två lösa tv-moduler. Så du kan ha en mottagare för satellit och den andra för Boxer (eller ComHem). Eller så kan du ha två mottagare för samma system.

Så fördelen är valfrihet.

//Stefan

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

En Oyster Vision automatiserer jobben med å stille inn parabolen optimaltm deretter overlater den jobben med å dekode programmene til en ektern tuner. En Dreambox er en meget inteligent tuner som støtter mange krypteringer uten hjelp av ekstern hardware. Rett oppsatt kan kombinasjonen Oyster Vision og dreambox skifte automatisk mellom programmer på 4 forskjellige satellitter med fjernkontrollen til dreambox.

Hej Knut
Vet du vilken modell av dreambox man bör köpa i så fall ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Desverre så har jeg ingen oversikt over modellene, men for bruk i husbilen ville jeg valgt en modell som kunne kjøre på 12V. Har ikke noen Dreambox selv, men har sett noen lese inn en liten bunke med programkort og hoppet fritt mellom kanalene.

F

F.d. 13588

Guest

Om du vill ha HD kvalitet skall du köpa DM-800 eller 600 eller 500
Googla så ser du,,,, dessa modeler har 1 kortplats och går på 12 V
Skall man köra via sitt hemma nätverk så måste imagefilen oftast bytas.
Jag har kört Dreambox i ca 6 år med olika modeler, jag har en DM 500 i husbilen som jag delar med burken hemma, naturligtvis krävs internet koppling, 3G modem/router funkar bra
Dreambox Digitalboxar - Jämför priser på PriceRunner Sverige

Toppen