• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är detta för någon motordel?

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Efter en lång dags körning i Kroatien stannade vi husbilen och stängde av motorn. Då hördes ett brummande ljud från motorrummet. När jag lyfte huven konstaterade jag att ljudet (och vibrationerna) kom från en liten "pump"(?) med två slanganslutningar och en elanslutning. "Mojängen" satt högt upp och mitt i motorrummet, strax under styrningen av torkararmarna och vindrutan. Den såg ut som en liten spolarpump men den sitter inte där utan i anslutning till vätskebehållaren. Se fotot nedan!
Nu det märkliga: När jag tog av elkontaktstycket SÅ FORTSATTE "PUMPEN" ATT BRUMMA. Så jag satte tillbaka det. Efter några minuter tystnade manicken, "tack och lov". Detta fenomen har inte hänt vare sig förr eller senare med bilen (vad jag vet). Vi har ägt bilen hela tiden.
Bilen?
En Renault Master 146 hk -08, gått strax under 12000 mil.
Vet någon vad "manicken" är för något och hur kan den fungera om kontaktstycket dras av? En perpetuum mobile ;)....
Tacksam för svar! /Boo
P1030900.JPG

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Vad är detta för någon motordel?

Prova att googla på artikelnumret som är delvis synligt på bilden.

Kanske kan det ge någon ledtråd.

• Gilla
Reaktioner: Boo
F

F.d. 14324

Guest

Boo, om du har möjlighet att hålla kameran lite längre ner så tror jag att du får med hela reservdelsnumret på prylen, jag ser början av numret klart och tydligt men det räckte inte riktigt för en sökning.
Jag har mina teorier om att det kan vara ventilen som styr turbotrycket via vacuum
Skulle min teori vara rätt så kanske ljudet uppstår i den om det inte riktigt håller tätt längre och att det via tryckutjämningen skapas nån form av vibration/resonans i den, utan elkontakten kopplad borde den vara tyst.

mvh jocke

• Gilla

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Bra idé, Lars-Erik!
Såg att det stod Renault 8200486 (och troligen inte fler siffror) och googlade på detta. Träff på någon ventil till turbon. (Turbo boost solenoid valve sensor). Då kanske "elanslutningarna" snarare är givare från denna manick tilll elektroniken (?).
Varför "brummade" då ventilen några minuter efter att motorn stängts av?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025

Ventilen sitter bakom luftfiltret va? Jag har en bil med samma motor och årsmodell, när man stängt motorn så förde den ett herrans liv en god stund. Köp ny och byt den, det gjorde jag för några år sedan. Den har något att göra med tankurlyftningen.

Senast ändrad:
  • Gilla

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025

Tack för tips o råd. Pratade imorse med David nere på vår lilla bilverkstad i byn, han berättade att det var en ventil (elektriskt styrd) med ett mebran (eller ev en kolv) som hände ihop med turbon. Om det blir ett litet hål i membranet så väsnas den (pga av vibrationer) efter motorn stängts av tills vakuum hade utjämnats. Eftersom inte någon fellampa tänds så är spolen i ventilen hel och turbon fungerar fortfarande även med denna defekt...
Såg att en utbytesventil kostade strax under tusenlappen på en fransk eBay-site. Vi får se hur det utvecklar sig. Brummande några minuter efter stopp kan vi stå ut med ....

tony o nette

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2026
Som några redan svarat så är det turboreglerventilen och precis
som din mek sa så fungerar dom men dom låter.
Jag tycker att du skall fortsätta kolla priser mm och skaffa
en ny så att du kan byta om din går sönder.
Jag har bytt många. Det är inte så kul när lampan lyser
och bilen inte går som den skall.

Ha det gott.
//Tony

Toppen