Efter en lång dags körning i Kroatien stannade vi husbilen och stängde av motorn. Då hördes ett brummande ljud från motorrummet. När jag lyfte huven konstaterade jag att ljudet (och vibrationerna) kom från en liten "pump"(?) med två slanganslutningar och en elanslutning. "Mojängen" satt högt upp och mitt i motorrummet, strax under styrningen av torkararmarna och vindrutan. Den såg ut som en liten spolarpump men den sitter inte där utan i anslutning till vätskebehållaren. Se fotot nedan!
Nu det märkliga: När jag tog av elkontaktstycket SÅ FORTSATTE "PUMPEN" ATT BRUMMA. Så jag satte tillbaka det. Efter några minuter tystnade manicken, "tack och lov". Detta fenomen har inte hänt vare sig förr eller senare med bilen (vad jag vet). Vi har ägt bilen hela tiden.
Bilen?
En Renault Master 146 hk -08, gått strax under 12000 mil.
Vet någon vad "manicken" är för något och hur kan den fungera om kontaktstycket dras av? En perpetuum mobile
....
Tacksam för svar! /Boo

Nu det märkliga: När jag tog av elkontaktstycket SÅ FORTSATTE "PUMPEN" ATT BRUMMA. Så jag satte tillbaka det. Efter några minuter tystnade manicken, "tack och lov". Detta fenomen har inte hänt vare sig förr eller senare med bilen (vad jag vet). Vi har ägt bilen hela tiden.
Bilen?
En Renault Master 146 hk -08, gått strax under 12000 mil.
Vet någon vad "manicken" är för något och hur kan den fungera om kontaktstycket dras av? En perpetuum mobile
Tacksam för svar! /Boo