• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är detta för grejer?

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Dom här grejerna sitter i motorrummet's högra sida ovan batteriet.

1'an är en liten svart dosa
2'an är 2 reläer
3'an är en box med elektronik inuti.

Intill boxen mot torpedväggen sitter en säkringshållare med 3 säkringar, 2 på 20A & 1 på 15A.

Bilen är en Ducato 2,5TD -91. Är det någon som vet?

Bennie
 

Bilagor

  • 114.JPG
    114.JPG
    1,6 MB · Visningar: 34
  • 115.JPG
    115.JPG
    3 MB · Visningar: 18
  • 116.JPG
    116.JPG
    2,7 MB · Visningar: 25
  • 117.JPG
    117.JPG
    1,4 MB · Visningar: 25

skogge

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Kalix
HBK-Nr
13233
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta för grejer?

Enligt denna tysk är det kallstart (glödning) som den där lådan är ansvarig för.

Kaltstartanlage 2.5 TDI - Basisfahrzeuge - Ducatoforum-Wohnmobile

Kaltstartanlage 2.5 TDI
Hallo Leuts,

Nachdem ich einige sachen hierzu gelesen habe kann ich folgendes erganzen. Die flammstartanlage dieser modelle ist ja beruhmt :( . Der graue kasten spinnte bei mir auch. Da ich gelernter elektroniker bin und jahrelang bei Bosch autodienst geschafft habe bin ich mal naher an das gerat gegangen. Die sachen die schon im forum beschrieben sind treffen in diesen fall nicht ganz zu. Es ist im kasten keine leiterbahn im gluhkerzenkreis die durchbrennen kann weil der gluhkerzstrom nicht uber die platine lauft sondern sofort zur anschlusse vom relais. Es kann natuhrlich sein das es hier um ein verbessertes teil geht(?) Bei mir leuchtete auf jeden fall die gluhanzeige zwar auf aber nix nada strom an der gluhkerze. Einen kraftigen stoss an den kasten schaffte oft abhilfe. Heute das relais im kasten naher untersucht und trotz (sehr) guter zustand ausser gefecht gesetzt und ein separates relais eingebaut (wie auch schon im forum beschrieben). Die ersten ergebnisse sind gut. Obwohl die kontakte des relais noch recht gut aussahen war der anpressdruck wohl doch gerade nicht hoch genug um noch einen guten kontakt herzustellen geschweige von selbstsauberung (zuerst sollen die kontakte schliessen und dann muss das bewegliche kontakt noch ein wenig verschieben, damit "scheuerern" sich die kontakte sauber und der kontaktwiederstand verringert sich nochmal) Obwohl das originale relais augenscheinlich einwandfrei aussah ist dieser wohl doch der ubertater. Es handeltte sich um das teil mit aufgedruckte nummer 2044029 von Bitron Video. Die bestellnummer von Fiat lautet 46480847 und kostet neu in NL 235 euronen zzgl Marchensteuer. Gebrauchte gerate werden im netz zwar angeboten aber die verkaufer wissen oft was die dinger wert sind. Bei ebay gehen die dinger fur weit uber 150 euro. Ich habe heute aber bei einen verwerter (NL) ein gutes teil ergattern konnen fur 45 euro (+versand) und habe es dann auch sofort gekauft. Wenn meins noch immer sch**sse baut habe ich wenigstens ein ersatz und wenn mein gerat jetzt wohl funzt kann ich ein anderer damit helfen. Wenn ihr irgendwo ein billiges kriegen konnt kann ich nur raten: nimms!!

Wer schreib und grammatikfehler findet darf sie behalten :D Deutsch ist halt nicht meine muttersprache und grossschreibung mache ich sowieso nie.

Ich hoffe ihr konnt etwas damit anfangen :thumbsup:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är detta för grejer?

Tackar så mycket, då vet jag detta. Nu önskar jag att jag kunde tyska så pass bra att jag kunde läsa vad du skrivit. Då är det bara relä'na & den lilla svarta dosan kvar. Hoppas någon är insatt också i detta.

Bennie
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.060
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Vad är detta för grejer?

Tackar så mycket, då vet jag detta. Nu önskar jag att jag kunde tyska så pass bra att jag kunde läsa vad du skrivit. Då är det bara relä'na & den lilla svarta dosan kvar. Hoppas någon är insatt också i detta.

Bennie

Google har det inte så lätt heller:

Efter att jag läst ett par saker du kan jag komplettera följande. Lågan startsystem av dessa modeller är så berömd. Den grå rutan spinnte med mig. Eftersom jag är utbildad elektronikingenjör och har i år lyckats Auto Service på Bosch jag en gång gick närmare enheten. De saker som redan finns beskrivna i forumet mötet i det här fallet, inte helt. Det finns i lådan inte samtrafik i gluhkerzenkreis kan brinna eftersom gluhkerzstrom inte överstiga styrelse går men omedelbart anslutningar från reläet. Det kan vara natuhrlich det gäller en förbättrad del här (?) För mig lyste definitivt gluhanzeige verkligen på men inget nada effekt på glödstiftet. En rejäl spark boxen hanteras ofta Remedy. Idag reläbox i USA undersökt och satt trots (mycket) bra skick arbetsoförmögen och installerat en separat relä (som redan beskrivits i forumet). De första resultaten är goda. Även om kontakterna på reläet fortfarande såg ganska väl pressade men inte tillräckligt hög för att fortfarande göra en god kontakt av låt selbstsauberung (först för att stänga kontakterna och sedan måste kontakta fortfarande röra sig lite lös, så att "scheuerern" den kontakterna rena och kontaktmotståndet sänks igen) Trots att den ursprungliga reläet tydligen riktigt såg detta är förmodligen fortfarande ubertater. Det handeltte runt delen med tryckta nummer 2044029 av Bitron Video. Beställa av Fiat är 46480847 och kostar nu 235 euro i NL exkl moms mars. Begagnade apparater är verkligen tillgängliga på nätet men säljarna vet vad ofta är värda dinger. Med ebay gå dinger för väl över 150 euro. Men jag nu få tag på en stor del på en återvinnings (NL) burken för 45 € (+ frakt) och fick det sedan köpte omedelbart. Om gruvan fortfarande sch ** SSE bygger jag har åtminstone en reservdel och om min gerat nu funzt nog att jag kan hjälpa en annan ordning. Om du får en billig könnt någonstans jag kan bara gissa: nimms !!

Vem skriver och grammatiska fel kommer måste hålla tyskens bara inte mitt modersmål och versaler jag ändå aldrig.

Jag hoppas att ni könnt något med det: thumbsup:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vad är detta för grejer?

Jag tackar för ett gott försök. Google borde lägga ner sin översättning, det är ju rena skämtet.

Bennie
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Toppen