• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det vi häller i tanken?

tigermoth

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Västervik
HBK-Nr
21464
Medlemskap
2024
Hela våren gick åt me förberedelser inför den hägrande första HUSBILSRESAN till Italien.

Det var en hel del att fixa med den nyinköpta begagnade Fiat Ducato med Hymer husbilsdel. Planerna är att åka till Österrike och Kroatien.
Allt packat och klart. Ny värmare installerad. Massor av utrustning anskaffad.

Glada i hågen kommer vi till södra sverige passerar Örkeljunga och skall parkera på en sidoficka intill vägen. Motorn går inte att stänga av!! Snabbt tar vi oss till en verkstad för att få en koll på magnetventilen på insprutningspumpen. Efter två timmar kommer mekanikern ut blek i ansiktet. I handen håller han ventilen + en massa spåner och metallbitar! Ridån för resan gick ner.

Försäkringen visade sig inte hjälpa oss med något annat än bogsering till närmaste verkstad. Där vi redan stod. På egen risk tuffade vi hemmåt med låg fart. Med hjälp fick vi pumpen/ Bosch) urmonterad och renoverad av en diselverkstad i Linköping.

Ingen synlig orsakt till haveriet utom dålig smörjning av diselbränslet som också smörjer pumpen. Som sagt vad är det vi häller i tanken? Kostnaden för reparationen tog upp stor del av resekassan

Numera häller jag in en kapsel med tvåtaktsolja vid varje tankning
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Vad är det vi häller i tanken?

Tråkigt när deta händer. Hade du mycket vatten i dieselfiltrets vattenavskiljare?

Själv pyttsar jag i en skvätt med RL-2 Diesel Ignition Improver när jag tankar. Den rengör och smörjer insprutare och pump och bidrar till något lägre bränsleförbrukning.
 
Toppen