• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det som hänt våran HB?

Status
Stängd för vidare inlägg.

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
HB:n släppte ut färskvatten på våran parkering. Min sambo ringde mej på jobbet och var orolig för detta.
Jag sa att det troligen var så kallt ute att frostvakten slagit till. (Det var kallt den morgonen).
Kolla detta och detta och detta sa jag. Sagt å gjort så kollade hon och trixade utan att det hjälpte.
Hon sa också att det luktade avlopp och det förstod jag nog eftersom bilen stått en längre tid.
Starta bilen sa jag och då slutade det rinna. Sätt i 230V sa jag så får den ladda. Den har ju stått ett tag så det behövs nog. Jag hade ingen tanke då på att det var kunde vara dåligt laddat batteri som gjorde att vattnet rann ur.

Senare på dagen så donade hon med avloppet men fick ej bort lukten.
Hon drog ur droppen till avloppet som sitter i spisen och då fick hon halva detaljen med sig upp.
Kanske lukten kommer därifrån trodde vi.
Hon åkte och handlade nya grejor. På kvällen gick jag ut i HB:n men jag har ju inget luktsinne så jag kände ju
inte någon lukt. Jag monterade avloppet på spisen. OK.
Vi åkte o tömde gråvatten o toa. Toa tanken luktade inte sååå farligt tyckte jag (inget luktsinne :) ).
Jag hällde i ättika/grönsåpa/varmt vatten i gråvattentanken. Som vi sedan tömde efter en liten tur.

På morgonen idag luktade det något bättre men långt ifrån bra.
Lukten är fortfarande kvar sa hon när jag kom hem från jobbet. Hmm. sa jag. Konstigt att det inte försvinner.
Det är nog dags att kolla om vi lyckats få in en mus eller råtta eller om vi missat en frukt någonstans. (Vi hade redan kollat alla utrymmen 2ggr). Sedan frågade henne om det luktade ruttna ägg.
Ja sa hon och då slog det mej att det ända vi inte kollat på länge var ju batterierna.
Jag sprang ut i HB:n och slet upp luckan i golvet. Tur att ingen röker i bilen eller har tänt spisen.
Ett av batterierna var slut och stod o kokade.
Jag ropade på henne och sa åt henne att dra ur 230V och jag öppnade alla fönster och dörrar på HB:n.
Troligen var ju batteriet slut/dåligt redan när vattnet gick på HB:n. :)
Jag kopplade ur batteriet som var mycket varmt. Jag lyfte ur detta och ställde det på behörigt avstånd till allt.
Där får det stå tills i morgon då nytt batteri skall inhandlas.
Dags att köpa en trisslott tror jag.:yes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Byt helst båda batterierna, eller hur många det nu är i bodelsbatteribanken, gamla batterier "kan" knäcka nya batterier i en bank.
Ladda sen upp de nya batterierna var för sig innan de monteras i banken.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej PeterK! Tack för rådet.
Det som blev dåligt har nog varit med ett tag. Det satt 2st likadana i bilen när vi köpte den 2017.
Det ena blev slut första sommaren. Då hittade jag ett begagnat på jobbet som passade.
Nu blev nummer 2 slut.
Blir det ett nytt i morgon så tar jag ut det jag hittade på jobbet. Dumt o blanda nytt o begagnat.
Sitter nu o kollar på alla diskussioner om LIFePo4 men dom är för dyra för oss än så länge.
Det blir nog ett "låg" pris på Jula. Vi borde klara oss ett tag på ett nytt batteri pga att vi har inte så mycket förbrukare.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det blev ett Biltema batteri. Kalcium/Kalcium 100Ah. Då räcket det med ett batteri för våran del.
Vi får se hur länge det håller i tid.
Jag har köpt ett nytt batteri förut och då hade vi 2x100Ah tot i gamla bilen.
Det höll kapacitetsmässigt väldigt bra för oss då, så nu kommer 100Ah att räcka länge pga att vi
är bara 2st pers och denna bilen är full av LED.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen