• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det som gäller?

F

F.d. 5322

Guest
Tänkte bara kolla om någon kan hjälpa mig med ett svar.
När vi köpte husbilen, var den primära tanken att vi skulle förena vårt dykintresse med ovan nämnda kärra.
Måste medge att jag inte hade en tanke på att man inte kan stanna över natten "var som helst".
Vi tänkte som så att det måste vara kanon att åka någonstans, göra ett dyk på kvällen, käka, sova och ta ett morgondyk innan vi åker hemåt, eller till något annat fint ställe.

Detta innebär givetvis att man måste använda sig av enskilda vägar (oftast), och trodde att allemansrätten gäller även för husbilar/ husvagnar - liknande som med tält - självklart utan att fara ut i skogen (terrängkörningslagen).

Om man ställer frågan på sin spets:
Vad händer om man ställer upp ett pop-up-tält vid sidan om husbilen? Bilen är i detta fallet enbart ett fordon och vem kan hindra en från att välja att sova i bilen istället för tältet?

En lastbilschaufför får - och måste - stanna på en P-plats och sova. Vad gäller för en LB-regad husbil?

Hur är det med en camplett? Tält eller husvagn?

Åtskilliga gånger har vi sovit över i min gamla Volvo-kombi - på P-platser, i skogar, på småvägar - bl.a. under rallytävlingar utan att ha en tanke på att vi inte fick!

Har varit och fiskat i Norge många år och på många - väldigt många platser har det stått husbilar parkerade längs älvarna.

Tillspetsade frågor - ja, jag vet men det vore kul/ intressant om ni "luttrade" HB-ägare kan hjälpa mig att klargöra dessa frågor. De är som sagt viktiga i samband med vår dykning.

mvh Lg
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det som gäller?

Hej!

Denna fråga har varit uppe många gånger under åren. Ni kan säkert med hjälp av sök funktionen hitta en massa info om detta. Jag valde sedan visa ämne.

Jag skrev ordet terrängkörning och hittade bla denna tråd.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t36693/



Lycka till.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

Det finns 41000 mil enskilda vägar i Sverige. Dubbelt så mycket som statliga och kommunala tillsammans.
Lagar: För enskilda vägar som har statliga eller kommunala bidrag. Så är det bidragsgivaren som avgör om vägen är allmän.
Vid förbud måste det vara skyltat.
Är vägen helt i privat ägo så är det ägaren som skyltar om förbud.Med skylt eller bom.
MVH. Gunnar S

Många sätter upp förbudsskyltar utan bidragsgivares medgivande. Vilket är ett lagbrott.
Vägar utan förbudsskyltning är att anse som allmänna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

Läget är väll så att husbilsåkandet har ökat och ökar dramatiskt. Vilket får till följd att kommuner, markägare vill styra upp det hela få lite struktur och tjäna pengar. Så det kommer nog att bli riktigt svårt framledes att ställa upp som man vill. Speciellt semestertid hinder av olika slag kommer upp lite varstans, lokala ordningsstadgan förbjuder övernattning inom vissa soner mer och mer även skyltning med förbud ökar. Detta på grund av att vissa skitit i att visa deskrition och bara tagit för sig, grisat ner, stört omgivningen mm och fortfarande gör det.:mad:

Gurra
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

Du har ett Dyk intresse vilket jag delar med dig. Upplevelsen att vara tyngdlös plus att se en helt annan värld är helt otrolig.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

Vi har tagit fasta på denna mening "Fråga därför alltid markägaren om lov innan du ställer upp din husvagn eller husbil i närheten av bostadshus, även om det bara är för en natt"

Har gjort så vid flera tillfällen och aldrig blivit illa bemötta, tvärt om faktiskt blivit tippsade om bättre ställen att stå på några gånger.

// Pär
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

Du har ett Dyk intresse vilket jag delar med dig. Upplevelsen att vara tyngdlös plus att se en helt annan värld är helt otrolig.
MVH. Gunnar S

Visst är det väl underbart? Har du hållit på länge?
Vi tog vårt OW-cert för fyra år sen och funderar på att ta Advanced i år eller nästa år.

mvh Lg & Mia
 

Bilagor

  • Öronmanet.JPG
    Öronmanet.JPG
    65,4 KB · Visningar: 1.506
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

Mitt cert. är daterat 1999-05-02
Uppdyket ägde rum i isbelagt vatten, så det var torrdräkt som gällde.
Där är det väldigt noggrant med fördelningen av vikt och luft.
Så att man inte flyter upp med fötterna först.
I övrigt har jag förmånen att ha fått dyka på Cuba, Röda havet, Medelhavet.
Mitt deltagande i att dyka grundar sig mer i att sysselsätta minna barn i något meningsfyllt en att täcka ett eget behov.
MVH. Gunnar S
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det som gäller?

Har väl ett liknande intresse.
Jag har hållit på sedan 2000. Dyker med enkel och dubbel flaskor.
jag tänkte faktiskt packa grejerna i bilen,till helgen, och dra till Smögen området och se om det finns dykbart vatten redan.
14.7 Hällebäck (2).jpg
4.3.2008 Hällebäck (17).jpg
Bilderna är från Hällebäck i Gullmarn 2008​
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

jag tänkte faktiskt packa grejerna i bilen,till helgen, och dra till Smögen området och se om det finns dykbart vatten redan.

Hur gick det i helgen Pentti? Var det dykbart?
Måste säga att det suger i dyktarmen efter denna vintern!

/Lg & Mia
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.923
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det som gäller?

Helt ok att dyka på i Smögen inte is någonstans 4º i vattnet. Vi gjorde två dyk på Kleven.
Igång ca 15 m från husbilen. Mycket nakensnäckor, vingsnäckor och det som hör våren till.
Ställplatsen hos Siversen var stängd ännu, men vi fick stå gratis där utan faciliteter.
På hemvägen körde vi via Gullmarn och där är nog de södra platserna dykbara, Skår i synnerhet men svårt att ställa husbilen där.
Hällebäck var fortfarande isbelagd, men isen kan släppa vilken dag som helst.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

Här är en till, visserligen ett tag sedan jag tog mig vatten över huvud men å andra sidan har jag hållit på sedan tidigt 70-tal.
(bilden är troligen även från tidigt 70-tal)
 

Bilagor

  • GV-Sportdykare.jpg
    GV-Sportdykare.jpg
    2,1 MB · Visningar: 2
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 54010

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

Hej, har ni fått korn på några platser där det går att kombinera husbilsliv och bra dykning. Är själv en aktiv dykare i stockholmstrakten med husbil, som ännu inte fått till kombinationen. Letar också konstant efter en byddy. Kanske kan vi genom klubben få till ett husbilsåkande dykgäng?

//Fredrik
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Vad är det som gäller?

En kul idé tycker jag! Undrar hur många vi är? Vi är två - jag och min sambo.
 
Toppen