• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

hur länge kan man stå

F

F.d. 3088

Guest
Har sett i flera trådar att man skriver exempelvis "där var så fin plats att vi stod där i fem dagar" Nu menar jag inte Campingar utan gratisplatser att övernatta på. Vad jag förstår så uppfattas det av många att man campar vilket mynnar i att skylt eller annat hinder kommer upp.
Hur tycker ni tusentals medlemmar att man skall uppträda
Gurra
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: hur länge kan man stå

Så sant så sant. Om jag nu kör ner till en sjö efter en skogsväg så borde allemansrätten gälla för mig likväl som för den som slår upp ett tält
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: hur länge kan man stå

Hej Gurra,
jag skrev detta inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/251516 i en annan tråd för en tid sedan.
V-backen

Jo det är ju bra, men jag var ute efter sådana p-platser exempelvis vid någon sjö, naturreservat, hamnar central parkering mm som inte vägverket skyltar.
en baktanke var just om en husbil står på en badplatsparkering flera dagar i rad, hur uppfattas det:confused:

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: hur länge kan man stå

Så sant så sant. Om jag nu kör ner till en sjö efter en skogsväg så borde allemansrätten gälla för mig likväl som för den som slår upp ett tält

Så fort du kommer utanför vägen gäller terränglagen, däremot ett tält får du sätta upp enligt allemansrätten.
Visst många kör in i terrängen vid sjöar mm i god tro, där har ju varit bilar innan tycker man:eek: vilket ju inte ses med blida ögon av markägaren :rolleyes:




Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: hur länge kan man stå

Hej..

Blå p-skylt är 24 tim parkering. (fritt lörd-sönd.) iallfall i tätort. men även då, är det i praktiken minst 48 tim. Vakt ska märka hjul efter 24,tim, därefter kolla igen efter ytterligare 24 tim. alltså i praktiken 2 dygn.
Detta enl en vänlig park.vakt jag mötte på gatan där min husbil stod. - "Du har väl inte varit och lappat min husbil.". - "Nej,nej.. här lappar vi bara om ngn ringer.." därefter fick jag ovanst. info.
Men det är mycket trist att känna sig ovälkommen nästan överallt.. Men vi får "ta ut svängarna" och visa att husbilar finns, och har kommit för att stanna.. Folk får vänja sig.. Jag tror vi kan stå lite var som helst där vi får plats och inte stör eller inkräktar på ngn annans, mark eller plats..
Står ngn på en i övrigt tom badplatsparkering kan det väl inte störa ngn. Störningen är väl isåfall att det blir för bra för vederbörande.. lite missunsamhet och avundsjuka. Jag tror inte ngn park.vakt kan lappa där, möjligen vaktbolag men då får han väl läsa skyltarna först.. om det finns några..
Jag hörde i Karlskrona, att ej inhängnade hamnar är öppna för vem som helst. det är bara att läsa lokala park.föreskrifter.. om det finns några..
Jag tycker därför att HBK i samverkan med andra klubbar bör verka för större tillgänglighet för husbilar hos attraktiva kommuner, hamnar, utsiktsplatser etc. Som det nu är, finns det väl kommuner som låtsas som om vi inte finns, alt. önskar att vi inte funnits.
För övrigt så möts jag själv ofta av mer eller mindre ovänliga kommentarer när jag ska ställa husbilen ngn natt på en i övrigt tom gata, bred som en 90-väg.. - Vi vill inte det ska se ut som en campingplats.. (här bland mångmiljon-villorna..) - Har du kanske inbrottsverktyg i bilen.. (- Vaa..?)
Ser därför fram emot att vid tillfälle besöka en husbilsträff, det skulle verkligen sitta bra att känna sig välkommen..

Lycka till
Libom
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11293

Guest
Sv: hur länge kan man stå

jag skrev i en annan tråd om skyltar, vid Dals-Ed såg jag en tillägskylt där det stod Pausplats, hur länge är en paus :confused:
ätpaus, vilopaus, sovpaus, semesterpaus:D
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: hur länge kan man stå

Hej Gurra. Enligt terrängkörningsförordningen. Fordon får trots 1 paragrafen första stycket i terrängkörningslagen ställas upp eller parkeras i anslutning till väg. Mvh. Olle.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: hur länge kan man stå

jag tycker det är ett konstigt resonemang vi kan nog stå var som helst. Har du inte märkt vad som håller på och hända med t.ex Varberg o Helsingborg Det beror på oss i Husbilsklubben bara det här snacket om p-bil kl 2. Det går väl inte och jämställa en husbil med nissan micra .Nä har man råd att köpa husbil för en miljon får man nog också finna sig i och betala camping eller parkering. Själv stod jag i Västervik i hamnen när jag skulle bet avgiften ,kom det fram en gubbe från den numera välkända lagvrängar föreningen och påtalade att det var billigare att stå på den vanliga park bredvid den hiskeliga summan av 2 kr i timman. Vi binder bara ris för vår egen rygg som vi håller på.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: hur länge kan man stå

Man kan självklart inte jämföra en Micra med en stor husbil, här menar som bekant lagstiftarna ngt annat.
Men där vi kan stå med eller utan avgift där har vi rätt att stå, om vi följer kommunens eller markägarens regler för uppställning och visar hänsyn till omgivningen..
Men min uppfattning är att här i Sverige retar sig många på och vill ha bort husbilar av andra skäl än att vi bryter mot regler eller inte visar hänsyn. Många ggr ren avundsjuka. Att vi skulle stå på camping med miljonbilar för att man ev. skulle ha råd förstår jag inte riktigt, det är väl just friheten i att hitta och dela med sig av upptäckten av andra vackra platser i Sverige än just campingplatser som de allra flesta ser som tjusningen med husbilslivet. HBK är väl ett bra bevis på det.. I lagvrängarföreningen är inte jag medlem. Jag vill gärna känna mig välkommen eller iallafall inte oönskad.. Vilket jag inte alltid gör på campingens små rutor..

Mvh
Libom
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: hur länge kan man stå

har du så stor bil att du inte får plats ens på en camping får du nog inte heller plats på en parkeringsruta eller?
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: hur länge kan man stå

Hej Gurra. Enligt terrängkörningsförordningen. Fordon får trots 1 paragrafen första stycket i terrängkörningslagen ställas upp eller parkeras i anslutning till väg. Mvh. Olle.

Himla bra att den saken kommer upp till ytan.

Det heter helt korrekt terrängkörningslagen, inte terrängparkeringslagen.

Man får åka av och ställa bilen. Men bara så mycket så att man är av vägbanan och inte hindrar annan trafik.

Det duger inte att kuska ut fem, tio meter eller mer för att få fina strandläget. Och sedan är det naturligtvis en fördel för naturen om man väljer en plats där bilen gör minsta möjliga markskada. Det är inte bara bra för naturen, det bidrar också till att hålla adrenalinhalten låg hos eventuella iakttagare med ambitioner att anmäla till lagförande myndighet.

Ajö (för övrigt är väl 24 timmar en bra grundregel i P-frågan?)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.685
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: hur länge kan man stå

En liten episod vi råkade ut för.
Hade barn som tog studenten i Sundsvall.Vi åkte upp dit och hittade ingen stellplats.
Men hittade en parkering för personbilar, ringer till p-bolaget och frågar var vi kan stå med husbil.Svaret blev hittar ni någon plats där ni får plats ställ er där.
Då sa vi att vi tar upp fyra platser, så vi frågade om vi skulle betala för fyra platser?
Svaret blev nej ni betalar bara för en plats.Vakten gav oss även sitt id-nr ifall det skulle
ifrågasättas.Vi stog på denna plats 2 Dygn 10:-/dygnet
Så kontentan av detta är ring p-bolaget och hör vad dom säger.
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: hur länge kan man stå

har du så stor bil att du inte får plats ens på en camping får du nog inte heller plats på en parkeringsruta eller?

Jag har ingen stor husbil (645) eller miljonbil, Med "vi" menade jag kollektivet husbilsåkare dit jag räknar mig sedan ett antal år. Jag tror inte att Husbilsklubben har del i det som hänt i Varberg eller Helsingborg. det beror nog mer på de som åkt dit och kanske misskött sig på ngt sätt. Kolla med ngn i "lagvrängar-föreningen.." Själv har jag aldrig stått med husbil i de städerna..
Blev ngt överraskad över resonemanget miljonbilar och "råd".. Jag har hört det för, men aldrig från en husbilsägare..
Men det är lugnt.. :)
Mvh
Libom
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: hur länge kan man stå

Jag klippte ut en artikel som visar hur tröstlöst det blir för markägare (ansvariga) När folk med okunskap inte begriper vad följden blir när man kör i terräng.:swoon: Finns säkert många oxå som skiter i vilket :mad:

Rekomenderar dom som inte vet eller är osäkra att läsa terrängkörningslagen och terrängförordningen

Många struntar i terrängkörningslagen

Trots att det i 35 år varit förbjudet att köra bil och andra motorfordon på ständer, strandängar och i skogen, så struntar allt fler i det.

Det säger länsstyrelsens tillsynsman Malte Kronholm som tycker att respekten för naturen helt enkelt har minskat.
- Folk blir mer och mer respektlösa inför terrängkörningslagen. Man står gärna med framhjulen nere i vattnet med sitt fordon. De ser inga skador. Det gör ju ingenting tycker de, men alltså på en klapperstensstrand som det har bildats under tusentals år har man ett diagonalt bilspår och det kvarstår. Det ser fruktansvärt ut men folk fattar inte sånt. De ser inte skönheten i de här vallarna men det är sådana skador som man aldrig kan få bort.
Lika illa är det när man kör ut på tunna jordskorpor med växtskikt. Man krossar rotsystemen berättar Malte Kronholm. Det syns inget direkt. - Men åk dit nästa år så får du se. Då är allting brunt. Malte Kronholm tycker att han många gånger har ett tröstlöst jobb och menar att många i dag bryter medvetet mot lagen. Han tycker inte heller att det är någon idé att polisanmäla terrängkörningen.
- Om man skulle anmäla alla som bryter mot terrängkörningslagen då fanns det inga turister kvar. Det är bara att försöka att få dem att förstå. Förkla varför,varför,varför. Försöka få dem att snappa det. Det är enda chansen. När de kommer hem sen å säger att det stod en dum fan på Digerhuvud och sa till dem. Att man inte ska stå där för då kommer han och säger till. Det är det enda som hjälper.




Gurra
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: hur länge kan man stå

Men, det är ju lyckligtvis inte asfalt överallt. Ibland kan det vara svårt att kanske avgöra var gränsen för terrängen går. Kan i och för sig bero på att markytor stadigt utökas genom att de används flitigt av oss tvåbenta varelser. Finns det staket, skyltar och andra markeringar så vet man som regel vart gränsen går. Skulle det sedan gå en väg in i terrängen som saknar en bom, ja då är risken stor att terränggränsen utvidgas på ett annat ställe. Många söker ju en helt egen plats, precis som på sjön. Skillnaden är att på sjön blir det inga bestående märken på ytan, däremot kanske på sjöbottnen.
Det är kanske så att det fordras något annat än lagstiftning och förordningar för att stävja bilkörning i terrängen. Att antalet bommar växer år från år är lätt att se. Bommar, som jag ogillar, är ett säkerligen ett resultat av att denna viktiga fråga om terrängkörning inte respekteras.
V-backen ;)
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Sv: hur länge kan man stå

vad tror ni att jag menar med lagvrängarförening just det ni håller på med just nu .Att vi i husbilsklubben inte har något att göra med Varberg o helsingborg kan du bara glömma numera noteras nummer o namn om man ser någon i husbilsklubben bära sig illa åt
 
Toppen