• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vad är det i alla lastbilar på autobahn?

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Det betyder att man ska tänka på döda vinkeln.
Tack, ja tänker man efter kanske bilden går att tolka som något med döda vinklar.
Men något man märker är att bilar köra bakom så nära att de inte syns i backspeglarna.
Något åtminstone jag fick lära mig nog vid körtsutbildningen.
Dvs man ser inte om någon ligger tätt bakom om man som på en husbil bara har utvändiga speglar.
Ibland kan man se någon bakomliggande som en skugga på ender sidan, men det kräver som och rätt solvinkel.

Roysan
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
2.003
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Döda Vinkeln er ikke en ting for andre hårde trafikanter, men alene en beskyttelse for bløde trafikanter som fodgængere og cyklister.

Tanken er at de bløde trafikanter skal holde sig bagved det større og "farlige" køretøj, så de ikke kommer til skade ved højresvingsulykker.

Problemet er at de bløde trafikanter ikke bryr sig. De mener stadig at de har forkørselsret i forhold til andre trafikanter, og så sker ulykkerne alligevel
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
668
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Förmodligen 10-20% bör väl vara liknande som för husbilar där också luftmotståndet är stort. Men ingen verkar bry sig då 90% av alla lastbilar kör för fort!
Kör man alkovhusbil så blir man varse om luftmotståndet.
Ser vi till lastbilar så var det för länge sen populärt, eller av intresse med försök att minska luftmotståndet.
Man mixtrade med olika former av spoilers, men klart att den platta bakdelen på en långtradare är en stor bov i dramat.
Men som nämnts idag finns inga som helst intressen att minska bränsleförbrukningen inom transportväsendet.
Så soppan är för billig, skatten för låg, etc.

Minns när man sade att i Norge brydde man sig om inte att släcka lamporna, ytterbelysningar vid husen lyste dygnet runt, jo strömmen var ju så billig...i Norge och då bemödade man sig inte..Det var på glödlampornas tid...
Lite samma sak när det gäller långtradare.

Men den politiker som rör, eller petar i vägtransporten och de företagen blir kortlivad.....

Roysan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.949
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Förmodligen 10-20% bör väl vara liknande som för husbilar där också luftmotståndet är stort. Men ingen verkar bry sig då 90% av alla lastbilar kör för fort!
Min erfarenhet efter många mil under flera år genom Europa, är att 90% av lastbilarna ligger på 87km/h mätarfart (där fartbegränsaren slår till) det blir några enstaka km/h för fort.
Personbilarna är betydligt fler och väldigt många kör för fort, så där finns lite mer att göra
 

L-G Hellsten

HBK Medlem
Inlägg
123
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
35348
Medlemskap
2025
Min erfarenhet efter många mil under flera år genom Europa, är att 90% av lastbilarna ligger på 87km/h mätarfart (där fartbegränsaren slår till) det blir några enstaka km/h för fort.
Personbilarna är betydligt fler och väldigt många kör för fort, så där finns lite mer att göra
Hej.Eftersom färdskrivarna är kalibrerade så är 88 km verklig fart. Så många fartbegränsare är nog manipulerade
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
753
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Har hör att dom sätter hjul med större omkrets för att lura spärren.
Detta med fartbegränsare funkade när det var nytt! Men nu kör de oftast uppemot 100 km/h trots släp och 80 som gräns. Då oftast frun kör har jag många gånger "roat" mig med att mäta hastigheten med GPS när vi kommer ikapp lastbilar. Och fortare än 100 vill inte jag köra men inte heller ligga bakom....Så 95-100 är den normala hastigheten förutom vissa svenska åkerier som bryr sig om säkerhet och miljö!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.346
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har alla turer i år med husbilen (i Mellansverige) hållit ca:85km/h (gps-värde) på 90-110 vägar.
Inte en enda gång har en tradare kommit ifatt mej, kan heller inte påminna mej att jag mätt upp 100km/h verklig hastighet någon gång på en tradare.
Även hastighetsöverträdelser registreras och sparas i färdskrivaren.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.949
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har alla turer i år med husbilen (i Mellansverige) hållit ca:85km/h (gps-värde) på 90-110 vägar.
Inte en enda gång har en tradare kommit ifatt mej, kan heller inte påminna mej att jag mätt upp 100km/h verklig hastighet någon gång på en tradare.
Även hastighetsöverträdelser registreras och sparas i färdskrivaren.
Samma här, aldrig upplevt att någon kör 100, på dom stora motorvägarna nere i Europa brukar jag ofta ligga i lastbilsfilen, där rullar det i drygt 85, inte mycket fortare hemma, enstaka kör någon kilometer fortare i långdragna omkörningar
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
5.099
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Kommit hem från 350 mila resa söderut. Drygt 100 mil på Autobahn i år. Visst snittar lastbilarna fortfarande drygt 85, men allt fler kör över 90, GPS-fart. Ibland betydligt över 90. I år har jag försökt ligga på 2000 varv, dvs ca 92-95 km/h GPS-fart, 95-98 på mätaren, eftersom bilen går så förbaskat bra där och drar 0,9. Men det händer allt oftare att jag blir omkörd av lastbilar i den farten. Eftersom det segas, släpper jag alltid på gasen. Sedan sackar de igen i uppförsbackarna, ibland rejält.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.908
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har alla turer i år med husbilen (i Mellansverige) hållit ca:85km/h (gps-värde) på 90-110 vägar.
Inte en enda gång har en tradare kommit ifatt mej, kan heller inte påminna mej att jag mätt upp 100km/h verklig hastighet någon gång på en tradare.
Även hastighetsöverträdelser registreras och sparas i färdskrivaren.
Jag har vid flera tillfällen stött på tradare som på E20 här i Sverige har hållit 92-95Km GPS-fart på plan mark, även svenska bilar. Vi har blivit ordentligt omkörda av utländska bilar när vi kör 88-90Km GPS, bedömer att de höll väl över 100Km. Lustigt nog alltid på kvällen, det känns som att det går fortare ju senare på kvällen det är? Det är ju ganska platt nordost om där vi bor i riktning Stockholm och oftast medvind däråt, så det kanske hjälper till? ;)
 
Toppen