• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det här för skit?

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

För att visa en bild på en bildskärm så räcker det med 72 pixlar per tum i allmänhet. I tryck bör du ha minst 200 kanske 300 dpi eller möjligen ppi. Svårt det här, men jag vill kunna ställa in pixeltätheten på bilderna i ett fotoprogram och det verkar svårt att hitta ett sådant program i padd- och plattvärlden!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Skall du trycka boken själv?
Dpi är väl endast ett mått på i vilken kvalitet som bilden skall skrivas ut?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vad är det här för skit?

Jag har suttit en bra stund och läst om pixlar hit och dit. Det finns dpi, ppi och t.o.m. lpi och ju mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag.

Så jag ger upp!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Testa Snapseed och dess olika funktioner, appen kan förbättra bra bilder och rädda mindre bra. Ingen stor inlärningströskel!

Man kan hela tiden jämföra med orginalbilden som aldrig skrivs över.
 
Senast ändrad:
S

StorDansk

Guest
Sv: Vad är det här för skit?

Jag har suttit en bra stund och läst om pixlar hit och dit. Det finns dpi, ppi och t.o.m. lpi och ju mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag.

Så jag ger upp!

Jappe

Vad du behöver fördjupa dig i, eftersom du gärna vill förstå vad du håller på med, är Dots Per Inch, DPI, när det gäller dina egna bilder.
Intressant i sammanhanget är att du kan spara dina foton i 300 DPI om du använder bildformatet jpg/jpeg som ju funkar väl på nätet, att spara i 300 dpi kommer inte att påverka tyngden (antal kb) på bilden, däremot ökar kvaliten vid eventuell utskrift, kommer inte ihåg hundra om det gäller även formatet PNG men jag får väl tro det så länge.
Sen kan du ställa antal pixlar för bestämma hur stor bilden ska visas på skärmen. Enkelt förklarat hoppas jag :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Vad är det här för skit?

Jag har suttit en bra stund och läst om pixlar hit och dit. Det finns dpi, ppi och t.o.m. lpi och ju mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag.

Så jag ger upp!

Jappe

På den här sidan finns en del info som kanske rätar ut en del frågetecken kring dpi, ppi mm. Längst nere på sidan finns en informativ video.

Advanced cropping, resizing, resampling | Photoshop
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vad är det här för skit?

Vad är det för fel på Microsoft som inte kan skydda sina kunder bättre?

Inget fel, bara frihet till användaren att installera nästan vad den vill, även "skadlig kod".

Biltillverkarna försöker även dom hitta på allehanda tillägg som ska skydda deras kunder, ändå dör deras kunder i deras produkter, visst e de konstigt :swoon:
 
Toppen