• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är det här för ljud efter jag stängt av motorn? (Video)

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Jag märkte idag detta ljud efter jag stänger av motorn. Imorse hörde jag det en gång och nu efter varje gång jag stänger av motorn, det finns rätt lite diesel i tanken bör tilläggas.

Det låter mycket mer på videon då jag vinklar ner kameran, men är ändå utomhus och inte inne i motorn jag filmar.

Det som gjorts på bilen de senaste dagarna är att huvudcylindern till koppling bytts, ett nytt flexrör har monterats på avgassystemet (som förövrigt skallrar lite vid kallstart men detta ljudet låter mer mekaniskt?) samt att jag fått hjulinställning gjort idag. Det var eventuellt efter hjulinställningen imorse som detta började förresten, men han höll ju bara på med däcken och ej motorn.

Vad kan det vara, någonting relaterat till bränslepumpen? Fläkt?


Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.007
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Hej,

Jag märkte idag detta ljud efter jag stänger av motorn. Imorse hörde jag det en gång och nu efter varje gång jag stänger av motorn, det finns rätt lite diesel i tanken bör tilläggas.

Det låter mycket mer på videon då jag vinklar ner kameran, men är ändå utomhus och inte inne i motorn jag filmar.

Det som gjorts på bilen de senaste dagarna är att huvudcylindern till koppling bytts, ett nytt flexrör har monterats på avgassystemet (som förövrigt skallrar lite vid kallstart men detta ljudet låter mer mekaniskt?) samt att jag fått hjulinställning gjort idag. Det var eventuellt efter hjulinställningen imorse som detta började förresten, men han höll ju bara på med däcken och ej motorn.

Vad kan det vara, någonting relaterat till bränslepumpen? Fläkt?


Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
Hej
En gissning.
Låter som ev flottören på bränsletankarmaturen som rör sig (bränslet skvalpar), med tanke på att du har lite bränsle.
Fyll tanken och prova.

Hejs
Claes 105
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
Hej,

Tack för svar.

Det låter mycket mer på videon än i verkligheten.

Jag var hos en mekaniker idag, och han sade att det var spjällhuset efter att ha lyssnat på ljudet. Tydligen så behöver det inte vara något problem så länge man inte märker av accelerationsförminskning.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan Johansson
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.747
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Lyssnat igen. Låter inte så.

Tror mer på spridare som är otät. Låter som motorn fortsätter gå på en eller två burkar.

Testa häll in STP injektion Cleaner i tanken. Med tur fixar det problemet. Hade en bil som gick orent. STP fixade problemet...
 

Jonathanhusbil

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Haninge
På min. Volvo v70 D så rör sig virvelspjället efter jag slagit av motorn i typ 1 minut. Låter lite.. ska vara så...

Kanske har Fiat nått nått liknande...?
Okej,

Ja skönt att höra att vissa låter så. Mekanikern sade det samma.

Jag vill poängtera att jag i efterhand märkte att ljudet blir mycket förstärkt på videon. När jag spelade upp samma video för mekanikern tyckte han att det lät som någonting annat, men när jag prövade att göra en ny inspelning så lät det som på förra videon igen. Ljudet förstärks mycket på telefonen.

Nåja,

Jag är rätt säker på att det är throttle / spjällhus som krånglar, exakt samma problem finns att läsa om på internet. Vissa skriver att det ska vara så ibland. I mitt fall så har inte bilen låtit så förut, enligt mekanikern så kan det vara tänder/drev eller dylikt om jag förstog honom rätt som slits ut lite och låter mer men att det inte behöver orsaka större problem på lång tid.

Med Vänliga Hälsningar
Jonathan
 
Toppen