• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vaccinet bet inte.

F

F.d. 25098

Guest
Hej.

Vi fick det tråkiga beskedet igår att antalet antikroppar för rabies ej uppnåtts på Fuzzy. Nya vaccinationer, 120 dagar och 14 dagar för labbtest. Oktober resan till Portugal har hamnat på is och även om vädret blir uselt åker vi nog till Norge istället. Semester har vi ju och hemma vill man ju inte vara.

Fråga: Har någon annan råkat ut för samma sak? Är det olika resultat mellan stora och små raser? Fuzzy hade sitt löp vid provtagningstillfället, men kan det påverka? Finns det bättre och sämre vaccin?

Vi tänker påbörja en ny vaccinrunda inom kort och hoppas det funkar bättre denna gång. Funkar inte det vet vi inte vad man tar sej till.

Peter,Marie och Fuzzy.

P6230133.JPG
 

Preben

HBK Medlem
Inlägg
1.081
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej
det var tråkit,men det bruker bli bra andre gången.
hälsningar Preben
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Vaccinet bet inte.

Vad tråkigt :(

Jag har inte hört om någon annan som det inte tagit på. Vad jag hört så bör man vaccinera med två sprutor (med en månads mellanrum) på större hundar. På mindre hundar räcker det ofta med en spruta.
Vi tog dock två på Rambo, för att vara på den säkra sidan. Han väger ju bara 6 kg så man hade ju kunnat chansa med en.

Hoppas det lyckas bättre denna gången. :yes:
Tänk på att Norge också är väldigt vackert:D om än något kallare än Portugal.


/Thomas
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Vaccinet bet inte.

Oj vad ledsamt !
Hur tråkigt som helst när man planerat att kunna åka iväg att då få ett sånt besked .
Vi har också 2 småhundar i 6 kilos klassen , hade inga problem med nån av dom utan bägge bildade antikroppar som dom skulle .
Ingen av dom fick heller mer än en spruta .
Hoppas att det går bättre för er på andra försöket .
Själv åker vi ner mot Spanien omkring den 7 september via Moseldalen och vinfesterna där .
Hoppas ni får en trevlig Norge resa istället .:wideeyed:
 

Preben

HBK Medlem
Inlägg
1.081
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej
min fick 2 sprutor med 1 månads mellanrum, men det hjälpte inte förste gång
MVH Preben
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Vaccinet bet inte.

Tack för era svar.

Fuzzy fick 2 sprutor med c.a 2 veckors mellanrum och det är troligtvis den behandlingen som kommer att upprepas. Vi skall försöka få ett par fina höstveckor i Norge och kanske läsa lite i Lonely Planet om Frankrike och Portugal som förövrigt ligger kvar till nästa år.

Tack vare HBK:s medlemmar har vi dessutom hittat fina ställplatser i Norge och med tanke på årstiden får man se över gasolförådet och regnkläderna.
Marie för alltid dagbok när vi är ute på längre turer, så det kanske blir en reseskildring innan Jul.

Peter, Marie och Fuzzy

PS. Tips om smällar och raket fri ställplats/camping till nyår mottages tacksamt. DS.
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej
min fick 2 sprutor med 1 månads mellanrum, men det hjälpte inte förste gång
MVH Preben
Hej Preben.

Såg att du var från Sjöbo. Fuzzy är en "Sjöbo" tjej från Kolingens Kennel (Marlene Lundmark). Detta var 2002 och vi har mist kontakten,hon har nog flyttat.

Ville bara kolla om hon var bekant.

P,M & F
 

svensei

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
1179
Medlemskap
2024
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej Fuzzy! Beträffande vaccin har jag av en veterinär hört att Rabicin.vet är det som är säkrast.
 
A

ALF443

Guest
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej Peter och Marie Fuzzy!

Det var verkligen tråkigt att höra!
Vår lilla "Cotte" råkade ut för samma sak, men det hade sin förklaring. Vår lilla hund hade fått en antibioticakur efter operation, som påverkar bildandet av antikroppar.
Vi fick då tipset att byte vaccin och det lyckades bra.Det finns tydligen två vaccin som Svenska veterinärer använder.
Merial Rabsin som endast varar ett år och InterVet Nobivac Rabies som varar i tre år.

/Alf443
 

Preben

HBK Medlem
Inlägg
1.081
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
1472
Medlemskap
2024
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej Fuzzy och ni andre
Till Fuzzy, så er det ingen vi känner.
Ang. vaccin som varer 1 resp. 3 år så finns några länder som inte acepterer 3 årig vaccin, så reh.vac. altid med 1 år
mvh Preben
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej Preben!

Skulle vara bra att veta vilka länder som inte acp 3:årigt vaccinering!

Mvh IngeK
 
Senast ändrad:

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2024
Sv: Vaccinet bet inte.

Det är väl svenska jordbruksverket som ska god-känna ett vaccin? Det är inte förbjudet att ta med en hund eller katt ut i Eu, men det är väldans förbjudet att ta in en hund eller katt tillbaka till sverige utan rabies-vaccinering!
Finns mig veterligen inget vaccinerings-tvång i Frankrike!
Ha det
Fredrik
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vaccinet bet inte.

Jag träffade några med samma problem. Tydligen har det "bra" vaccinet varit en bristvara så en del vetrinärer har provat med andra sorter.
Enl vår vet så är det ovanligt att vaccineringen inte biter med två sprutor med en månads mellanrum. Det har främst varit valpar man misslyckats få att bilda antikroppar.
 

MatsNilsson

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1456
Medlemskap
2025
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej angan! Jag tror det var oss du menade när du säger att du träffat några med samma problem. Fick så kallat tre års vaccin till vår Boman och det funkade tyvärr inte. Nu skall vi göra om samma procedur med "ett års vaccinet" och hoppas att det funkar bättre. Han ska få första sprutan i slutet på oktober och vi återkommer och berättar efter ca. fem månader hur det gick. Till sist; Angan hälsa Morris från Boman!
Mats o Monica
 

Inge K

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
130
Medlemskap
2025
Sv: Vaccinet bet inte.

Det är väl svenska jordbruksverket som ska god-känna ett vaccin? Det är inte förbjudet att ta med en hund eller katt ut i Eu, men det är väldans förbjudet att ta in en hund eller katt tillbaka till sverige utan rabies-vaccinering!
Finns mig veterligen inget vaccinerings-tvång i Frankrike!
Ha det
Fredrik

HEJ!
Jag har varit i kontakt med Franska Ambassaden i Stockholm dom svarar mig att vaccination mot rabis är ett måste och att både ettårigt och eller treårig vaccination
är det som gäller. Huvudsaken är att vaccinationens giltighetstid inte har gått ut.

MVH IngeK
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Vaccinet bet inte.

Som jag förstår det så godkänner Frankrike 3-års vaccinet officiellt. Problemet är när man står där vid gränsen och personen där inte vill godkänna något annat än vaccinering varje år.

Visst kan man säkert diskutera med dem och även få rätt till slut, men genom att vaccinera varje år slipper man potentiella gränsgräl...
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej allpihopa.

Tackar för alla synpunkter och svar.Visst jag skrev fel. Vi hade 2 x Nobivac Rabies med 1 månads (ej 2 veckor) mellanrum och labbet efter 120 dagar. Detta vaccin om det bitit skulle vara i 3 år.

Nu har vi varit nere hos djursjukhuset idag och fått Rabisin vet. som bara skall vara en spruta och 120 dagar till labb, men varar bara ett år.

Förövrigt hade Fuzzy 0,3 IE/ml, vilket inte var OK.

Ha det gott,

Peter,Marie&Fuzzy.
 
F

F.d. 50066

Guest
Sv: Vaccinet bet inte.

Hej.
Jag har vaccinerat 4 hundar (vikt ca 5kg/st) med Intervet Nobivac Rabies. Endast 1 av hundarna kom upp i godkänt värde. Efter mycket forskande har jag kommit fram till att Veter Rabisin har en mycket högre % av godkända vaccinationer. Fick göra om övriga 3 hundarna och efter 2 sprutor Rabisin är alla klara. Nästa vaccineringstillfällen kommer jag att vaccinera med Nobivac Rabisin för då klarar dom sig i 3 år.
Hav tålamod alla hundägare! Förhoppningsvis slipper vi dessa onödiga blodkontroller som Sverige är ensamt om att kräva. Glöm inte att avmaska hunden mot rävbandmask när ni har varit utomlands. OBS! detta gäller inte från Norge.
Hösthälsningar
Lady X och Schipperkemaffian:wub:
 
Toppen