• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vaccinationsintyg på G

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Det jag kan läsa mig till på nätet är att Tyskland godtar ett skriftligt bevis på att man tagit 2 sprutor mot covid. Men det intyget ska vara skrivet på engelska tyska franska italienska. Att man kan använda det innan gröna kortet är klart.
Har försökt få tag på ett sån intyg men inte lyckats. Nån som vet hur man får tag på ett sånt. Enligt hälo och sjukvårdslagen har man rätt att få ut vaccination intyg men det är skrivet på svenska och duger inte enligt tyska ambassaden.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I tråden: https://www.husbilsklubben.se/threa...atien-med-husbil-nyligen.128053/#post-1133235

...har JanneB, som är läkare och kunnig i frågan, skrivit så här:

Tommy och Annica, även mitt svar inte är direkt på Er fråga... Jag har inte gjort någon likvärdig resa. Däremot vet jag att Er distriktsläkare bör kunna utfärda intyg på engelska som bekräftar att Ni har fått 2 doser av de av EMA godkända vacciner. Intyget ska innehålla detaljer om vaccin typ, batchnr, datum för vaccineringen samt Era person data (hur sådana intyg ska utformas finns mall i patientjournal system, åtminstone är det så i landstinget i Uppsala). Det borde räcka inom EU.

Lycka till

Tommy
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns ett gult häfte som är internationellt godkänt. Fick ett sådant när jag gjorde utlandstjänst. Där står alla vaccinationer. Kolera, gula febern mm, mm. (totalt 32 sprutor fick vi). I ett sådant borde man kunna föra in covid-vaccination, det är på många språk.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Det finns ett gult häfte som är internationellt godkänt. Fick ett sådant när jag gjorde utlandstjänst. Där står alla vaccinationer. Kolera, gula febern mm, mm. (totalt 32 sprutor fick vi). I ett sådant borde man kunna föra in covid-vaccination, det är på många språk.
Hej
Ett sådant menar du
IMG_20210601_200745.jpgIMG_20210601_200820.jpg
Mvh Klas Nilsson
 

widdewidda

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Östersund
HBK-Nr
14661
Medlemskap
2024
Nu har tyskarna ändrat kriterierna för inresa från Sverige.
  • Från den 6 juni klassificeras Sverige som "riskområde" ("Risikogebiet"), men inte längre som ett område med särskilt hög smittspridning ("Hochinzidenzgebiet").
  • Resande från Sverige som kan uppvisa ett negativt test (eller intyg på fullständig vaccineringen eller tillfrisknande) vid inresan är därmed undantagna från karantänsplikten i Tyskland.
 
Toppen