• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Vaccination Frankrike?

• Startad av Startad av F.d. 53016
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 53016

Guest
Vi planerar att åka till England/Skottland i början av juni med färjan från Calais till Dover. Vår hund - Engelsk bulldogg har en 3-årig rabiesspruta som räcker till 2017. Det påstås att Frankrike kräver att sprutan ska tas samma år som man kommer dit. Kan detta stämma - Är inte Frankrike med i EU. Har försköt att få information på Jordbruksverkets hemsida men där blir man bara snurrig. Har även pratat med veterinär i Helsingborg men dom hade ingen aning. VAD gäller?
Hoppas att ni kan hjälpa mig/Krister

Sv: Vaccination Frankrike?

Vi har varit i Frankrike 2 ggr senaste året. Ingen bryr sig om vare sig vår hund eller om den är vaccinerad.

Vaccination är väl att vi inte sprider sjukdomar ..... inte för att vi ev.blir kontrollerade:twitcy:

Hej
Frankrike i sig godtar Vaccinations tillverkarens rekommendationer, dvs en del vaccin har en verkningstid på 1 år andra på 3 år så det måste man själv hålla reda på (och svenska vet.) Vi vaccinerar med Nobivac 3-års vaccin och har flera gånger åkt både till Frankrike o England utan problem. En del verkar ha blivit nekade på någon enstaka campingplats i Frankrike om de ej haft ett års vaccin, då är det enskilda campingägarens bestämmelser inte Frankrikes, detta har aldrig inträffat för oss under de senaste 5 åren och vi spenderar 4 - 6 veckor där varje år. Innan du åker till England måste du ge hunden avmaskning mot dvärgbandsmask och detta skall dokumenteras i passet, sedan har du 5 dagar på att köra dit. Vi använder Drontal Comp, finns receptfritt på Apoteket. För min hunds skull vaccinerar jag även mot Leptospiros, parasiter som lever i vattendrag från Danmark och neråt och kan ge njursvikt samt att jag använder Scalibor Vet. skyddar mot fästingar ,loppor rävskabb och myggor. Om att ta hund till Frankrike o att EU regler gäller hittar du på Franska Ambassadens hemsida.

Sylvia & Mimmtrix Fritz Jägermeister (välberest weimaraner)

Senast redigerad av en moderator:

Tyvärr gick vår hund bort i höstas, men jag har varit i Frankrike med hund i 9 år, det som ossi 36 skriver är rätt. Lycka till med resan

Tillbaka
Toppen