• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vårresa till Spanien 2016

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Så var det dags igen, nu är det Våren 2016 i Spanien som vi ska testa!

2016-03-09
Vi kom iväg en dag tidigare än planerat!!!
20160309 Avfärd.jpg
Gick snabbt att packa det sista, fixa till i huset o efter lunchen åkte vi iväg! När vi hade åkt ca 5 mil fick vi möte med en bil som ”kastade” sten på oss. Minnet blev en ful ”stjärna” högt upp i framrutan på förarplatsen. Håller tummarna för att den stannar där.....
20160309 Rast i Sverige.jpg
Dagens etapp var inte så lång, Lasse hade ett möte i Ängelholm, så det blev första stoppet. Mötet var planerat tills i morgon men de klarade av det på kvällen, sedan blev det Skäldervikens ställplats i båthamnen för natten. Inga fler husbilar än vi så vi kunde välja plats. Servicebyggnaden byggdes om så till sommaren är det nya duschar där. Vi sov gott även om det kändes som om tågen gick igenom husbilen ibland. Järnvägen ligger väldigt nära......
150:-/natt inkl el

2016-06-10
Vi lämnade ett dimmigt Ängelholm vid 9-tiden.
20160310 Snart lämnar vi Sverige.jpg
Kursen gick mot Malmö, Öresundsbron och Rödby.
20160310 Hej då Sverige.jpg
Lite fika, rastning med Ozzie o snart var vi i Rödby. Köpte biljetter, blev hänvisade till bana 9 o när vi kom fram blev vi framvinkade att köra ombord! Ingen väntetid alls!
Snabblunch på båten o lite shopping sen var vi framme i Puttgarden o husbilen fick rulla vidare. Vi slutade dagens etapp på en camping norr om Hannover. Hade inte planerat att stanna på den campingen men så fick det bli pga avstängda vägar.
20160311 Camping i Tyskland.jpg
Vi var de enda nattgästerna där men det var många husvagnar som var uppställda så jag hoppas beläggningen blir bättre till sommaren. Platsen låg på landet och det fanns fina skogsvägar där vi gick med Ozzie!
16 €/natt inkl el

2016-03-11
Lugn o skön natt, ingen järnväg i närheten....
20160311 Snödroppar i Tyskland.jpg
Morgonbestyr med frukost, hundrunda senan gav vi oss av igen. Det verkar som om kl 9 är en bra tid för oss att åka, för så blir det ofta. Vi har suttit i bilen och avverkat mil idag. Fram på eftermiddagen stannade vi i Malsch på en ställplats vid en husbilsfirma. Var +16 när vi stannade och det kändes väldigt skönt! Vi var den enda övernattande bilen där också! Även om vi stod i ett industriområde fanns det bra områden att gå med Ozzie i. Kvällen fördrev vi med en dvd.
Gratis att stå, 1€/ 80l vatten, tömning av grå-och svartvatten

2016-03-12
Vaknade till en kylig morgon, det var bara +2 när jag gick ut med Ozzie!! Kom iväg vid 9-tiden igen och idag har vi kört in i Frankrike. I Frankrike finns det fina rastplatser och vi stannade vid en av dem. Här fanns det en promenadslinga som jag gick med Ozzie. Det fanns massor av blommande vitsippor där och jag kunde inte motstå dem, så jag plockade några som nu står i en vas.
20160312 Vitsippor i Spanien.jpg
Härligt med vårkänsla! Vi har passerat många långa backar och så småningom kom vi fram till ställplatsen i Cousance. Här stannade vi på vår hemresa för 2 år sedan, kändes bra att komma tillbaka!
Det finns 4 platser på ställplatsen och det var en bil där när vi kom.
20160313 Ställplatseni Coucance.jpg
Det kom fler o fler bilar och till natten var vi 8 bilar där! Jag tippar på att det var mellan 5-10 bilar som inte fick rum...
Gratis! Finns tömning osv men vi var inte i behov av det den här gången!

2016-03-13
Sovit många timmar i natt, morgonbestyr o vid 9-tiden åkte vi vidare. Rastat många gånger under resan idag och fram på eftermiddagen kom vi fram till Leucate i södra Frankrike. Här har vi också övernattat tidigare så vi visste vad vi hade att vänta. Här är 2 ställplatser på varsin sida av vägen, vi valde den som låg mot havet och fick en härlig utsikt genom fönstret! Blev totalt 9 bilar innan det blev kväll, hade fått rum mångdubbelt fler!
20160313 Vy från husbilen.jpg
20160313 Segelbåt i Leucate.jpg
Vi hade kring +16 o knappt någon vind så det var skönt att gå i den lilla byn vid havet. Det är knappt något folk där nu, mycket är nog semestervåningar.
10.60€/natt, fritt WiFi i 10 min/dag! Tömning o vatten finns också men vi hade fixat det på en mack tidigare under dagen!

2016-03-14
Efter frukost o rastning av Ozzie körde vi vidare.
20160314 Soluppgång i Leucate.jpg
20160314 Dimma i bergen.jpg
Det blåste lite mer idag och det var lite skyar på himlen. Vi passerade gränsen till Spanien o nu kändes det nästan som om vi var far framme.
20160314 Spanien.jpg
Efter ett par mil i Spanien kom det första regnet på hela resan. Det var ju inte precis vad vi räknat med....
Dagens slutmål var L´Ampolla och en camping där. Vi fick en hyfsad plats och äntligen fick vi prata svenska igen (med någon annan än oss 2). Ulla o Kent som vi tillbringar många veckor med här i Spanien hälsade oss välkomna! Det blev lite kaffe inne hos dem (regn) men lite senare gick vi en promenad utmed havet. Kvällen avslutades på en liten restaurang med god mat o härligt prat!
20160314 Tapas.jpg

2016-03-15
Det började regna i går kväll och det fortsatte hela natten! Morgonturen med Ozzie blev blöt med väta från två håll..
Fram på eftermiddagen slutade regnet och vi kunde gå långpromenad med hundarna. Var på Spar och handlade, första inköpen sedan vi lämnade Sverige, men nu började det sina i kylskåpet.
Kvällen avslutades med god mat o samvaro hos Ulla o Kent.

2016-03-16
Idag var det inget regn när vi vaknade. Härligt! Lasse o Kent har varit i grannbyn och införskaffat internetabonnemang så nu har vi kontakt med omvärlden igen.
Gick hundpromenad till en del av området det det finns Flamingos, men jag hade fel kamera med så det blev inga bra kort. Däremot hittade Emilio en stor fisk...
20160316 Fiskarfänge.jpg
Middag tillsammans på kvällen som tidigare.

Vi hoppas på mer sol!

Eva, Lasse o labben Ozzie

 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Vårresa till Spanien 2016

En glasmästare kan fixa stjärnan nästan osynligt, hemma brukar det kunna gå på försäkringen. Man vauumsuger skadan och sprutar in lim som fyller sprickorna coh sen polerar man. går fort medan man väntar helst ska det vara nyligen gjort så att det inte kommit smuts i skadan.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vårresa till Spanien 2016

Blir ofta väldigt bra om det görs innan det kommer smuts i.
Hos t ex Carglass kan man få små genomskinliga klisterlappar att sätta över skadan om man inte kan besöka en bilglasmästare omgående.
 

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

Ralsa glas i Torrevieja kom ut i till campingen och fixade vårt stenskott ca 60 euro och det räckte med ett foto på räkningen så satt trygg H in pengarna på vårt konto-självrisk. OBS det får inte ligga sol på rutan vid reparationen
 

Bilagor

  • DSC_0222.jpg
    DSC_0222.jpg
    862,3 KB · Visningar: 11

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

Trevlig resa på er alla tre. Vi följer era inlägg även denna resa. Alltid lika trevligt att se vart ni hamnar och vad ni gör. Ha det så gott och njut av våren.
Vi ses på hemmaplan.

Hälsningar Helene och Micke
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

2016-03-17
Äntligen var det den där härliga soliga dagen!!! Klarblå himmel o nästan ingen vind! Det var bara +6 på morgonen men det blev gott i solen! Hela gänget gick in till byn på förmiddagen. Strosade o hade det skönt!
20160317 Blomma vid havet.jpg
20160317 Blomma.jpg
20160317 L´Ampolla.jpg
20160317 Hamnen.jpg
20160317 Bukten.jpg
Bukten i L´Ampolla
20160317 Flyger.jpg
20160317 Havet.jpg
20160317 Landat.jpg
20160317 Lasse o Ozzie.jpg
20160317 Röös-Olsson.jpg
20160317 Startar.jpg
20160317 Strandpromenad.jpg
20160317 Fångst.jpg
När vi kom tillbaka till husbilen blev det lunch i solen o sen satt vi o läste böcker o bara njöt!
På eftermiddagen fick både Lasse o jag energi så joggingskorna åkte på. Blev ingen lång runda, men vi gjorde det!!
Middag med våra vänner Ulla o Kent på kvällen med mycket prat o skratt!

2016-03-18
Idag var det lite mulet igen... Lasse o jag + Ozzie tog en långpromenad på stranden. Vi hamnade hos i fågeltornet igen och nu kunde jag fota fåglarna. Blev lite foton på stranden också...
20160318 Campingbukten.jpg
20160318 Flamingo.jpg
20160318 Flamingos.jpg
20160318 Promenad.jpg
20160318 Snäckor.jpg
20160318 Snäckstrand.jpg
20160318 Vacker.jpg
På eftermiddagen åt vi ”meny del dia” i hamnen tillsammans Ulla o Kent.
20160318 Meny del dia.JPG
4 olika rätter/person + kaffe och öl för 11€/person, puuh vad mätt jag är!
Middagen var så rejäl att vi inte orkade göra mycket mer den här dagen. Det blev några hundrundor o sedan en dvd-kväll.

2016-03-19
Idag var det dags för uppbrott igen! Mulen himmel och knappt någon vind. Efter hundpromenad och frukost packade vi ihop våra saker, tömde o fyllde alla tankar och sa hej då till Ulla o Kent. De är på väg norrut men ska vara kvar på campingen ett tag till.
Vi betalade för 4 nätter och låg där 5 nätter. 15€/natt + el 10 amp 15€.
Nu körde vi mot El Campello som ligger lite norr om Alicante. Här har vi stått på både ställplats och camping tidigare och vårt mål var ställplatsen. Vi åkte på den avgiftsfria motorvägen och det gick både upp och ner! Som högst tror jag det var kring 900 m ö h. Vyerna kan var som den här.....
20160319 På väg.jpg
Vi var där vid 15-tiden, receptionen öppnade vid 16.00 igen. Det såg rätt fullt ut men vi gick in o tittade. Vi hade tur för vi träffade Wolfgang som visste allt! Han tog oss till ”fransmannen” som var stand in när receptionen var stängd. Vi fick den sista lediga platsen! Träffade ett svenskt par som också står här.
Vi tänkte gå och handla lite, men det gick inte, det är Fars dag här idag o då är affärerna stängda.... Tur vi har kyl o frys så vi inte är utan mat!
<vi gick en liten tur med Ozzie till den underbara stranden som finns här!
20160319 Mimosa.jpg
20160319 El Campello.jpg

Fortsättning följer o nästa gång hoppas jag att bilderna kommer i rätt ordning...

Eva, Lasse o labben Ozzie

 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

2016-03-20
Efter en lugn o skön natt (bara lite regn som på taket) vaknade vi till en dag med härlig sol! Det var inte så varmt på morgonen men sedan kunde vi sitta ute o njuta. Det var grönsaks- och loppismarknad idag så vi tog våra cyklar o begav oss dit. Marknaden låg på det fält som jag rastade Ozzie på när vi var här för 2 år sedan. Nu var det en asfalterad plan istället! Vi köpte lite frukt o grönsaker, strosade lite mellan stånden innan vi åkte ”hem” igen. Suttit i shorts utanför husbilen och läst!
20160320 1 Lasse o Ozzie.jpg
20160320 2 Lasse o Ozzie.jpg
Vi har njutit på den fina stranden en stund också!
På kvällen blev det lite turer med Ozzie igen, han är inte lika glad i värmen som vi är, men det finns skugga kring husbilen för honom!
20160320 3 Söndagsmys.jpg
På kvällen firade vi lite, vi har haft en härlig dag!

2016-03-21
Precis som väderprognosen sa, det var mulet ute idag, men +13 o vindstilla är inte kallt! Ozzie o jag fick en skön promenad o frukosten var klar när vi kom till husbilen. Idag är det en helt vanlig måndag i Spanien så vi kunde cykla till Mercadona och handla. Det började bli rätt ödsligt i både kyl o frys!
20160321 2 Rocka sockorna.jpg
Ozzie och jag hyllade olikheter genom att rocka sockorna!
Regn var utlovat fram på dagen så vi gick en lång runda med Ozzie på strandpromenaden. Solen tittade fram en stund och då blev det varmt på en gång!
20160321 1 Strandpromenaden.jpg
Strandpromenaden
Både Lasse o jag tog på oss joggingskorna och han med en joggingtur innan det började regna vid 16-tiden. Efter det var det regn hela kvällen, ibland droppar och ibland ösregn. Ställplatsen är väldigt bra, det är grus på marken och bra dränerat där vi står, så det blir inte smutsigt utanför. Det blev en kväll med dvd på TV:n

2016-03-22
Regn stora delar av natten med det hade slutat när jag gick morgonrundan med Ozzie. Inser nu ännu mer vilken tur vi hade som fick plats på ställplatsen, det stod 6 bilar utanför....
20160322 1 Ställplatsen.JPG
Här är en lite vy på vår ställplats. Vi har staketet som granne på ena sidan och det gör att det känns lite ”luftigare”.
Eftersom det var mulet idag åkte vi in till Alicante på förmiddagen. Det är väldigt smidig att ta tåget (TRAM) in dit. Vi har gjort det några gånger tidigare och känner oss nästan erfarna! Enkel biljett kostar 1.45€ och man går av mitt inne i Alicante. Det blev lite shopping o lunch sen var det dags att åka hem till Ozzie.
20160322 2 Himmel från lunchplatsen.JPG
Vy från lunchen
Solen har bara tittat fram korta stunder idag, hoppas på en solig dag imorgon!

Ha de bra så länge hälsar Eva, Lasse o Labben Ozzie
 

segeltorpet

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
13067
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

Roligt att läsa om er resa och fina bilder. Vår bil står fortfarande på vinterförvaring men snart är det vår och då hämtar vi den.
Hälsningar Rosita och Lars
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

20160323—20160324
Det har varit 2 underbara dagar med mycket sol! Långpromenaderna med Ozzie har vi fått göra morgon och kväll när det inte har varit för varmt.

20160323 Solnedgång.jpg
Solnedgången från husbilen

20160323 Månen.jpg
Månen över havet o strandpromenaden

20160323 2 Månen.jpg
Stämningsfullt

Vi känner mer och mer att vi kom hit i rätt tid. Varje kväll står det 10-12 bilar utanför som inte har fått rum på ställplatsen.
20160324 Utanför.jpg
Bilar som väntar på att få komma in.

Vi har haft besök av svenskar som var på väg norr ut. De ville stå på ställplatsen men fick inte plats. På onsdagen när jag kom tillbaka från hundpromenaden hade Lasse sällskap av en husbilsåkare som var i Spanien och rekade. Vi pratade husbilsliv, boende o mycket annat. Trevligt att träffa människor som det går så lätt att prata med!
Det har varit 2 lata dagar med många timmar i solen och en bok att läsa. Dagarna avslutas på strandpromenaden!

20160324 Surfing.jpg
Sufare

20160324 2 Tram.jpg
Tåget

20160324 4 Ozzie o jag.jpg 20160324 5 Ozzie o Lasse.jpg
Strandpromenaden
20160324 1 Solnedgång.jpg
20160325 3 Stranden.jpg

Glad Påsk till er alla önskar Eva, Lasse och labben Ozzie
 
F

F.d. 29763

Guest
Sv: Vårresa till Spanien 2016

Det är intressant läsa era reseupplevelse, det har vi gjort oxså fantastiska resor runt i Europa , bla i La mpola myssig ställe. Tyvärr har min man Stig hastigt avlidit, så husbilslivet har plötsligt tagit slut. Ta vara på alla möjlighetter och njut av era resor.
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

20160325-20160328
Dagarna bara flyger iväg och ändå gör vi ingenting! Det är hundpromenader på strandpromenaden och i villakvarteren
20160327 1 morgonpromenad.jpg
(vi måste söka skugga), mat som ska lagas och framförallt ätas
20160325 1 Grillat.jpg20160325 Grillat.jpg
och sedan måste vi ju handla också.
Vi pratade om att åka in till Alicante på fredagskvällen, men vi var trötta av all sol och värme, det var skönare att sitta i husbilen o slappa istället. Det blev en långpromenad på kvällen istället.
20160325 3 Stranden.jpg
Ozzie tycker det är lite varmt nu, så idag fick han en dusch på gråvattenplattan. Han uppskattade inte själva duschen så mycket men svalkan efteråt njöt han av.
Påskfirandet har vi inte märkt mycket av.
20160326 Påskmat.jpg
Vi intog en enkel påskmiddag på påskafton men pyntet som tillhör påsk fick stanna hemma.
Även söndagen och måndagen gick i solens tecken. Det kom in lite moln på eftermiddagen men de blåste snart bort.
20160327 2 Våfflor.jpg
Vi orkade inte med våfflor den 25, men nu smakade det....
Eftersom det har varit så varm har jag doppat mig o simmat några simtag både söndag och måndag.
20160327 Bad.jpg
20160327 Stranden.jpg
20160328 Bad.jpg
Lasse tyckte det räckte att bada fötterna!
20160328 Morgontur.jpg
Ozzie njuter av morgonpromenaden vid havet
Nu har vi bott här i 10 dagar, vi känner att det är dags att köra vidare. Vi hoppas att vi får plats på nån ställplats söderut. Här har det varit stor omsättning på platserna idag och nu står det bara en stor husbil utanför ställplatsen. Den har slide-out så jag har svårt att tänka mig att han får plats här....
20160328 Kväll.jpg
Fin himmel

Hälsningar Eva, Lasse och Ozzie
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

2016-03-29
Efter de vanliga morgonbestyren var det dags att lämna ställplatsen i El Campello! Vi tömde o fyllde alla behållare och betalade och tackade för oss! För 10 övernattningar betalade vi 135€ och då hade vi el också. Vi kommer säkert att återvända hit, det är en plats som ligger så bra till, nära till strand och kommunikationer.
Resan idag var på ca 10 mil. Vi ville inte åka motorvägar idag så gps:en var inställd på det. Vi följde den inte helt för vi var inte intresserade av att köra igenom Alicante. Vårt första stopp var i Los Fulgencio, men först passerade vi Santa Pola och saltsjöarna där.
20160329 Saltberg i Santa Pola.jpg
20160329 Santa Pola.jpg
Mercadona ligger nära vägen i Los Fulgencio och det finns en China-affär där som vi brukar besöka. Där krånglade jag eller gps:en till det lite men vi kom till rätt gata till slut!
Efter att ha storhandlat intog vi en grillad kyckling till lunch, sedan fortsatte färden. När vi var nästan framme villade gps:en bort oss igen. Vi hade kommit till San Javier och där tyckte tanten att vi skulle köra in på små och smala vägar! Vi följde hennes anvisningar en stund men till slut valde vi en annan väg. Det är tur att Lasse är en så bra chaufför och kunde ta oss till lite bredare vägar!
Dagens mål var den nya ställplatsen i Los Alcazares och vi var framme under eftermiddagen. Det fanns många platser lediga och vi fick välja var vi ville stå. Vi var på campingen som ligger här i närheten för ett år sedan. Då fanns inte denna ställplats, här var det bara fricamping som gällde. Nu finns inga fricampare kvar, det är istället en välordnad ställplats!
Här finns flera svenska bilar och vi står grannar med ett par som vi har träffat tidigare.
Det blev lite solande, pratade med grannarna, gick strandpromenaden med Ozzie och middag på restaurangen som ligger i anslutning till ställplatsen.

20160330
Vaknar till en ny dag med strålande sol. Jag fick ta morgonturen med Ozzie inne på ställplatsen för grinden var låst. Finns en ”kissruta” för hundarna.... Efter frukosten blev det en längre tur med Ozzie och nu har vi en nyckel så vi kan gå ut och in som vi vill!
Dagen har rullat på, vi har läst böcker, löst korsord och bara slöat.
På förmiddagarna finns det underhållning här i form av militärflygplan som övar. De flyger i formationer när de startar och landar. Det låter en del men det är rätt kul att titta på!
20160330 Los Alcasares flyg.jpg
20160330 2 Flyg.jpg
Kvällspromenaden gick genom villakvarteren här i området.

20160331
Idag var det lite molndis på himlen när jag gick ut med Ozzie. När frukosten var klar o disken inplockad var det strålande sol igen! Idag har det varit mycket fotande av flygplan så här kommer lite bilder....
20160331 1 Litet flyg.jpg
Litet flyg....
20160331 2 Formation.jpg
20160331 3 Formation.jpg
20160331 4 Formation.jpg
20160331 5 Formation.jpg
20160331 6 Inflygning.jpg
20160331 7 Formation.jpg
20160331 8 Vanligt flyg.jpg
Finns lite charterflyg hit också....
Naturligtvis har vi suttit i solen o njutit, det blev även en liten cykeltur i omgivningarna. Fram på kvällen när solen inte brände på så hårt gick vi en långpromenad med Ozzie till Camping Mar Menor där vi bodde några nätter förra året.
20160331 10 Utsikt från camåingen.jpg
Utsikten mot havet där är otroligt vacker, men jag är glad att vi står på ställplatsen i år. Här är närmare till allt och mycket bättre ordning!
20160331 9 Blomma.jpg
20160331 13 Mar Menor.jpg
20160331 11 Solnedgång.jpg
20160331 14 Spångarna.jpg
20160331 15 Solnedgång.jpg
Det blev en vacker solnedgång!

Häsningar från Eva, Lasse och Ozzie
 
Senast ändrad:
P

Pilcon

Guest
Sv: Vårresa till Spanien 2016

Hej på er,
Ser att er fina Spanien resa fortsätter, själv lämnade jag Alicante igår och är nu hemma i Sverige igen. Idag när man vaknade (förvisso skönt att sova i sin säng) hade jag ett par centimeter nysnö, alltså typiskt april väder. Det var jätte trevligt att träffa er, erfarenheten att kolla förutsättningarna för övervintring på Spanska kusten känns helt rätt. Ha det bra !
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

Kul att du letade upp oss! Det är alltid roligt o göra nya bekantskaper! Ha det gott i den svenska våren hälsar Eva o Lasse som nu är utanför Mazarron
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

20160401
Idag är det första april men det tänker inte jag bry mig om!
Som ”vanligt” har vi ett underbart väder men det blåser lite ”snålt”. Det blev en långpromenad utefter stranden.
20160401 3 Vacker palm.jpg
20160401 5 Strandpromenaden.jpg
Ozzie badade och han fick en glass som han slukade på några sekunder....

20160401 1 Badat.jpg
20160401 2 Badar igen.jpg
20160401 4 Glass.jpg
Vi har legat lågt idag och inte gjort något särskilt. En del dagar räcker det... Lasse fick på sig joggingskorna fram på kvällen men jag hade ingen lust...
Imorgon är en ny dag!

20160402
Det var lite skyar på himlen när vi vaknade men idag blev det en joggingtur för mig o Lasse gick med Ozzie o fixade frukosten. Skönt att joggingturen blev av idag! Bestämde mig för att duscha i ställplatsens duschar, de är ju lite större än i husbilen. Det blev en tur dit efter frukosten och en härlig dusch, det var bara det att jag hade glömt handduken i husbilen.... Tror det är bättre jag håller till i husbilen....
Idag kände vi oss färdiga med Los Alcazares och körde vidare söderut. Vi betalade 42€ för 4 nätter med el.
Det blev bara 8 mil, sen körde vi till en liten ställplats i Punta del Calnegre. När vi kom dit var det några få bilar där + spanjorer som höll på att ställa i ordning något. Vi pratade med ett norskt par Helle och Per Arne, som hade kommit lite före oss. Det visade sig att han som driver ställplatsen fyller år idag och alla på ställplatsen + hans familj och vänner blir bjudna på paella idag! En jättepanna med paella var uppställd och kvinnorna höll på att laga maten.
20160402 1 Paella.jpg
20160402 2 Paella.jpg
20160402 4 Paella.jpg
20160402 3 Paella.jpg
20160402 5 Paella.jpg
20160402 6 Paella.jpg
20160402 Paella.jpg
20160402 7 Paella.jpg
20160402 8 Paella.jpg
Vid kl 15 var det dags och vi var många som njöt av paella, vin, öl, bröd och tårta.
20160402 1 Fest.jpg
20160402 2 Fest.jpg
20160402 3 Fest.jpg
20160402 5 Fest.jpg
Senare på kvällen blev vi inbjudna till fortsättningen i byn. Vi gick dit tillsammans med våra nyfunna norska vänner och fick lyssna på födelsedagsbarnet när han spelade gitarr och sjöng tillsammans med sitt band.
20160402 11 Efterfest.jpg
20160402 12 Efterfest.jpg
Där bjöds det på mer att dricka + tilltugg! Musiken var inte direkt i vår smak (rock på spanska) men det var trevligt att vara med i gemenskapen.
Det var skönt att komma tillbaka till husbilen, gå en runda med hunden och sedan sova gott!

20160403
Vaknade till en mulen morgon men det hade slutat blåsa kallt så det var skönt ute ändå. Ställplatsen ligger härligt vid havet och det blev en morgontur på den lilla byvägen med Ozzie.
20160402 Ställplatsen.jpg
20160403 1 Morgonpromenad.jpg
Våra vänner åkte vidare idag, de skulle träffa andra husbilsåkare någon mil härifrån.
Det har varit mulet under fm, kom några regnstänk mitt på dagen. Eftersom det inte är så hett idag passade jag på att baka lite frukostbröd i omniaugnen!
20160402 10 Vi.jpg
Hälsningar Eva, Lasse och Ozzie
 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016

20160404
Igår kväll kom José som fyllde år i lördags till oss. Han hade fått paella över och vi fick en jätteskål av honom! Det skulle räcka till Per Arne o Hilde också så vi tog kontakt med dem så de inte missade att komma tillbaka.
Det var bra promenadväder så vi gick en långtur med Ozzie.
20160404 Blommor 2.jpg
20160404 Blommor 1.jpg
Det odlas mycket grönsaker i den här regionen och på ett fält var de i full fart med att plocka och förpacka isbergssallad.

Det blev lite varmt så en glass till oss var fick det bli i en av byns tavernor.
Våra vänner hade kommit tillbaka till ställplatsen så nu blev det dags att förfina paellan. Per Arne är duktig på matlagning och de hade köpt till skaldjur och musslor för att få en ännu bättre paella! Det blev jättegott och vi kunde sitta ute och äta!!
20160404 Paella 1 (1).jpg
20160404 Paella 2.jpg
20160404 Paella 3.jpg
Frampå kvällen blev det liten kyligt och vi fortsatte umgänget i husbilen. En härlig dag med nya goda vänner!

20160405
Det har regnat och blåst mycket inatt men vi hade en fin morgon!
20160405 Morgon.jpg
När morgonbestyren var avklarade hade det mulnat på igen och det var en grå dag. Det blev korta rundor med Ozzie, regnet kom och gick hela tiden.
20160405 Ställplatsen.jpg
20160405 Utsikt frånb ställplatsen.jpg
Frampå eftermiddagen blev det i alla fall uppehåll och vi spelade några rundor boule. Lasse o jag var på lag och det började väldigt bra, men sen.... ja det är bara att gratulera Norge som vanligt.
20160405 Boule.jpg
20160405 Fikon.jpg
Det växte fikon vid boule-banan...
Kvällen tillbringade vi i husbilen där vi lärde dem att spela Sequence. En skön kväll i bilen när inte vädret är med oss hela vägen!

20160406
Det har blåst och regnat inatt också men regnet hade slutat på morgonen. Idag har både vi och våra vänner lämnat ställplatsen. Vi betalade 6€/dygn, vatten och tömning ingick! Per Arne o Hilde skulle åka norrut och följa kusten och vårt mål är Pilar de la Horadada. Vi handlade för nu var det nästan tomt i kylskåpet igen.
Vi åkte en del småvägar och kom upp i bergen.
20160406 Getter.jpg
Vi passerade lite getter!
20160406 Högt.jpg
20160406 Rast 1.jpg
20160406 Rast.jpg
20160406 Vägen.jpg
20160406 Odlingar.jpg
Utsikten är enorm och vi stannade och tog en fika när vi var som högst upp!
På eftermiddagen tog vi in på Camping Lo Monte i Pilar de la Horadada. Det var hyfsat väder och vi satt ute och åt middagen. En promenad med Ozzie hann vi ju med också!

Vi skriver snart igen!
Eva,Lasse och Ozzie

 

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Sv: Vårresa till Spanien 2016


Oj så fel jag hade, jag skrev att jag återkommer snart och nu har det gått mer än två veckor.... En liten uppdatering blir det här!
20160407—20160410

Oj så mycket vi har gjort den här långhelgen!!!
Vi checkade ut från campingen på förmiddagen och letade sedan reda på en stor parkering vid havet.
DSC_3320.JPG
Där ställde husbilen och sedan njöt vi av sol och hav. Det blev inget bad för det blåste för mycket..
Fram på kvällen åkte vi till ett hus i Pilar de la Horadada som våra vänner Jerry o Marie har. Där skulle vi sammanstråla med ytterligare ett par senare på kvällen. Marie och jag står och förbereder lite tapas när de kommer. De har flugit ner från Sverige och bor på hotell. Vilken överraskning det blev när de kom - de hade med sig ytterligare ett par!!! Många kramar blev det och härliga skratt och mycket prat. Även ett par kompisar till Jerry o Marie som också har hus här, vågade komma fram på kvällskvisten! Kvällen blev till natt o det var gott att gå ut till husbilen som stod på deras parkering.
Fredagen började med promenad för vissa och 1 tim på hotellets gym för andra. Det blev lite regn på fm men det åt vi oss förbi med en god lunch. Eftermiddagen ägnade vi åt shopping på ett köpcentra. Solen kom tillbaka o alla var nöjda o glada! Naturligtvis blev det en god middag på restaurang på kvällen!
20160409 3 Hos Pedro.JPG
Lördagen och söndagen förflöt ungefär likadant, men vi slapp regnet. Det blev några lata timmar på playan också!
20160409 2 Pilar strand.jpg
20160409 1 Pilar.jpg
20160409 1 Ställplats med el.JPG


Söndag kväll avslutade vi med en god middag igen. Det var ju sista kvällen med gänget!

Det blev tomt var det allt när halva gänget åkte tillbaka till Sverige på morgonen... Jag tog en tidig promenad med Ozzie och kunde fånga soluppgången på bild!
20160411 2 Soluppgång.jpg
20160411 4 Soluppgång.jpg
Vi åt frukost tillsammans med Jerry o Marie och sedan var det dags att bryta upp även för oss. Vi åkte inte långt idag, ca 5 mil till ställplats Los Ramos som ligger mitt i citron- och apelsinodlingar. Det var lite trångt att svänga in på den sista delen av vägen, men det går ju att backa o köra fram igen...
Här var lugnt och skönt o solen stekte från en klarblå himmel. Det var rätt fullt i alla avloppstankar så det var skönt att kunna tömma allt och fylla på friskt vatten! 13€/natt inkl el o WiFi till 2 enheter. Dusch och tvättmaskin mot betalning! Vi gick några turer med Ozzie men hittade inga bra promenadvägar. Det doftade gott av alla citronblommor!
20160411 5 Citron.jpg
20160411 6 Citronblommor.jpg
Det var rätt varmt också....
DSC_3347.JPG

Hälsningar Eva, Lasse och Ozzie
 
Toppen