• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Våra reseberättelser och betraktelser i videoformat

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Tiraholms Fisk, en mycket fin ställplats för husbil. Här finns den service som behövs samt en unik restaurang med insjöfisk från sjön Bolmen på menyn. Fin och långgrund badstrand, möjlighet till fiske, promenader Nu även ett nybyggt hotell som även serverar frukost till dem som nyttjar ställplatsen. En av de mysigare ställplatserna vi besökt.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Vi inledde årets semestertur med midsommarfirande vid Kinnekulle för att sedan ta oss upp via 45'an till Jämtland. Väl i Jämtland vankades det fiske, kolla Tännforsen samt turista runt lite. Bifogar en liten film från några av händelserna.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Efter att vi fiskat med släkt som slutit upp i Jämtland, fortsatte färden från Kolåsen mot Trondheim. Ställplatsen i Trondheim är bra placerad och vi tog oss lätt runt för ett återbesök i staden. Efter ett par dagar tog vi oss mot Molde där vi stannade, även fiske där. Sist var det riktigt bra fiske i fjorden, denna gång några oätbara fiskar förutom en rödspätta som filéades. Resan fortsatte söderut över Trollstigen mot Geiranger där det blev ett stopp några dagar för att slappa, fiska och paddla kajak i fjorden. (Även ett snabbt dopp blev det i fjorden ) Platsen vi stod på var bara helt underbar. Vi valde sedan att fortsätta på väg 63 för att sedan sikta mot Jotunheimens nationalpark, ett ställe jag vill återbesöka för att vandra i. Lusterfjorden bjöd även på en fin plats att stå på med bad. I Oslo tog vi in på den stora centrala ställplatsen, vi gjorde stan och kollade på VM-matchen mellan Sverige-England. Dagen efter besökte vi Vigelandsparken vilket är ett måste i Oslo. Så nära men ändå så totalt miljöombytande, en favorit som vi gärna varvar med resor söderut. En video med Norges vackra natur.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Husbilstips! Vi har redan haft ett par frostnätter hemma hos oss och det är hög tid att börja frostskadesäkra husbilens vattensystem efter varje tur från och med nu. Gjorde en liten video på hur vi gör mellan turerna på vinterhalvåret, det finns ju några detaljer som är lätt att glömma. Håll till godo!
 
Senast ändrad:

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Varje år drar jag eller ibland vi upp till vårt ursprungs trakter för att jaga älg. Något som ger mig mycket, inte bara för jakten och naturupplevelserna utan även återkopplingen till släkt, vänner och traditioner. Under denna årliga vecka och efterföljande helger bor jag i husbilen på jaktmarken, på gården eller på andra lämpliga ställen på markerna. Totalt blir det 9 dygn plus efterjaktshelgerna. Hösten, en tid att njuta av! OBS, det finns en del starka bilder i dessa videos.

 
J

Jesse

Guest
Jag har själv jakt och fiske som intressen samt hb tror jag , vi får den till våren efter ca 12år som båt ägare
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Tack för fina och "ärliga" jaktskildringar. Fin "marknadsföring" av älgjakten. Så här är det många av oss som tillbringar en härlig höstvecka i goda grannars och vänners gemenskap. För oss som bor och lever mitt i älgmarkerna är det högtid att på bästa jaktetiska sätt kunna få skörda en del av den viltstam vi föder och vårdar året runt.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Tack själv för din beskrivning av älgjakten. Nu har vi haft ännu en lyckad jakthelg och har börjat släppa på kalvjakten till hundföraren, med frivillig medverkan. Gott om vuxna djur kvar i skogarna. Vi kan konstatera att vildsvinet har etablerat sig norr om Dalälven. Tidigare strödjur ser nu ut att vara en stam. Vargobservationerna tätnar i området. Nu börjar småviltjakterna komma igång efter älgjakten.
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sista dagarna på helgledigheterna blev det en husbilstur till Jönköping/Huskvarna i ett ärende. Väl där passade vi på att ställa oss på den fina platsen vid Vättersnäs, perfekt för ett besök i krokarna. Väl där träffade vi på vännerna Ulf Andersson och Kristina för en spontan och trevlig lunch på A6. Efter det var vi klar med våra ärenden och började rulla. Vidare uppåt längs östra sidan av Vättern för ett par stopp till. Då hörde Micke och Eva av sig som också var tursugna, vi kom överens att träffas i Vadstena, där hade vi en trevlig kväll med plockmat och umgänge. Dagen efter lurade vi på vad nästa stopp skulle bli, efter en snabb titt i en ställplatsapp så fann vi en plats i Zinkgruvan, där ingen av oss varit förr. Sagt och gjort blev det en tur dit för att kolla in stället. Även där blev det en mysig dag med utflykt och kväll ihop med eldande och sällskapsspel. Gjorde en video på ställplatstipsen, håll till godo!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Du är skicklig bakom spakarna till din drönare!
Du har säkert nämnt det tidigare men vilken drönare och skärm använder du?
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Du är skicklig bakom spakarna till din drönare!
Du har säkert nämnt det tidigare men vilken drönare och skärm använder du?
Tack Knarrevikarn! Det finns mycket att öva på och jobba med för min del. Dels flyger jag inte mycket mer än när jag filmar, fast det är så kul så tränar jag sällan. Sedan behöver jag skaffa lite bättre prylar, framför allt ett tillämpligt minneskort för den inspelningshastighet/volym drönaren har kapabilitet till, det har jag i GoPro 7'an dock. Inköp sker idag!

Som svar på frågan flyger jag med en Mavic Air, vilken jag är riktigt nöjd med. Den har betydligt större kapabilitet än jag nyttjar för tillfället. Lätt och smidig. Har haft med den på ensamvandring, vilket alla vet att man vill bära minimal vikt vid. Jag vågar säga att det är den mest avancerade drönaren i sin vikt/storleksklass för konsumenter. Till skärm använder jag min telefon Samsung 9+, den är väl det största som kan klämmas fast i kontrollen utan att köpa adapterplatta. Provade dock att flyga kompisens Mavic Pro med iPad som skärm vid Vadstena, det var mycket trevligt men inget måste. Dock gav den stora skärmen en väldigt mycket bättre bild över hur man lyckas med exponering.

Jag kan förbättra oerhört mycket med en dos mer engagemang, jag gillar dock snabbhet i vissa saker och då får man ”nöja sig med det resultat jag har med flygning och video.

Kollade på din blogg och jag vet ju att du gillar att fotografera och göra reportage med dem. Mycket fina bilder och intressanta resmål! Gör du även videos med drönaren?
 
Senast ändrad:
Toppen